Počítání oveček, nový standard pro pátou třídu. Lidé u Seznamu žasnou

30.12.2023 16:14 | Monitoring

Co vše nového čeká české školství? Hned zkraje roku třeba přijde první krok na cestě ke kompletní proměně výuky na základních školách; změna však čeká i ty, kteří se budou ucházet o školy střední. A určitě bude pokračovat i debata o financování, píší Seznam Zprávy.

Počítání oveček, nový standard pro pátou třídu. Lidé u Seznamu žasnou
Foto: kr-stredocesky.cz
Popisek: Prázdná učebna

Velké diskuse se točí kolem výplat nepedagogických pracovníků, na něž v rozpočtu chybějí peníze – šest miliard korun. Speciální platba by měla polovinu částky zalátat hned začátkem roku. Mikuláš Bek (STAN) jakožto ministr školství chce po vládě další dodatečnou částku z nespotřebovaných výdajů roku 2023; pokud se to nepovede, musely by peníze hledat obce a kraje. 

Řešit se má také budoucnost malých škol či reforma výuky na základních školách. Ta se sice odložila až na září 2027, první verze reformního dokumentu však již existuje. Jak uvádí server Seznam Zprávy, nároky na žáky vycházejí z nejnižší úrovně Globálního odborného rámce UNESCO. Žáci by tak na konci páté třídy měli uměl sčítat, odčítat, násobit a dělit do 10 tisíc. 

Rámcový vzdělávací program nyní připomínkuje resort školství, v lednu a únoru k němu mají probíhat kulaté stoly.

Změna má proběhnout také u přijímacích zkoušek. Žáci budou moct podávat přihlášky nejen digitálně, ale dostanou také o jednu možnost navíc – celkem se tak mohou přihlásit na tři střední školy, které srovnají na základě svých preferencí. Podle výsledků zkoušek je pak systém automaticky přihlásí ke studiu.

V textu na Seznamu se objevuje i ukázka jednoho výstupu pro žáky páté třídy. „Žák řeší problémy typu: „Na poli je 34 ovcí. Na pole přichází dalších 29 ovcí. Kolik ovcí je nyní na poli?“; „V 5. ročníku je celkem 54 dětí. 7 dnes chybí. Kolik je dětí z 5. ročníku dneska ve škole?“ tj.: řeší jednoduché reálné problémy zahrnující sčítání a odčítání přirozených čísel do 100 (tj. kde součet nebo mezisoučet nepřesahuje 100) s přeskupováním, včetně problémů týkajících se měření a měnových jednotek,“ cituje z návrhu rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání.

Na sociálních sítích dali někteří průchod ohromení.

Stejný příklad zaujal i v diskusi na facebooku. 

„Jestli je toto pravda, pak přemýšlím, jestli má ještě práce učitele smysl,“ konstatuje jedna z diskutujících.

„Vařená žába. Nejdřív inkluze, pak nahromadění ‚cizojazyčných‘ dětí do tříd, zvýšení počtu dětí ve třídách, nyní absence financí na asistenty (a to jsem nevypsala vše). A je to. Nakonec budeme rádi za takové výstupy a ve škole budeme mít co dělat, abychom to vůbec zvládli. Ovšem na druhou stranu je tu otevřený prostor pro soukromé školy, které si budou moci klást podmínky přijetí a možná tam bude radost učit motivované děti,“ konstatuje další diskutující.

„Náš stát nepotřebuje vzdělané občany? Zrušme školy, umělá inteligence to jistí. Jak hluboko jsme klesli…“ píše další diskutující.

„V rámci inkluze se přizpůsobíme těm nejslabším, a je to. Co si budeme povídat, vláda nechce mít chytré občany, ale hloupé ovečky,“ zmínila.

Další pro srovnání ukazují, na jak náročné úloze se ve stejném věku identifikují talenty v Číně. Nejde tam o počítání oveček, ale o výpočet obsahu obrazce, nad kterým kroutili hlavou i dospělí diskutující.

Někteří ale poznamenávají, že se možná jednalo jen o senzaci redaktora Seznam Zpráv. V materiálu na kterém článek odkazuje a který má nastavit globální standardy v matematice jsou i náročnější úlohy.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Vanda Efnerová

Ing. Martin Kolovratník byl položen dotaz

Byl byste pro, aby měli cyklisti SPZ?

Cyklisti jsou všude a dost často bohužel nedbají pravidel silničního provozu. Už víckrát se mi ale stalo, že udělali nějaký přestupek a vlastně jim to projde, protože je nemáte jak identifikovat, i když je třeba natočíte nebo je zachytí nějaká kamera. Neměli by mít na kole něco, podle čeho půjdou id...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Uživateli nejlépe hodnocený komentář

číst a psát a počítat , Uživatel se přihlásil ke kodexu Dobré DiskuseAnton Antonovič , 30.12.2023 18:01:00
formou sčítání, odčítání. Vše nad tento rámec je nepřípustné. Zatímco tzv elity, mezi něž se počítají i naši bezskrupulózní politici, kteří pracují na celkovém zničení své země, aniž by si uvědomili, že je panstvo stejně nepozve k prostřenému stolu, dopřávají svým potomkům dostatečně kvalitní vzdělání, od ostatních naopak vyžadují jednoduchost, vedoucí až k hlouposti. Všimněte si takzvaný tlak na maturitní zkoušky, možnost přihlášek na tři školy, likvidaci známek, které měly jasné parametry, za co můžete dostat 1 či naopak 5. Co musíte zvládnout pro postup do vyšší třídy. Zatímco dnes i dementní dítě má zaručeno absolutorium základní školy. Inkluze již jenom doráží onen rakousko-uherský systém na než docela slušně navazovala socialistická škola, svou jakoby vyrovnaností všech žáků, mezi nimiž nesmí nikdo vybočovat. Tak jsme zprůměrovali jak blbce, tak ty chytré. Jeden za všechny, všichni za jednoho. Samozřejmě, zaobaleno do líbivých slov o rovné příležitosti a šancí pro všechny. Opak je pravdou, školy nesmí být rovnostářské. Jsou děti chytré a jsou děti hloupé. Těm chytrým nusí stát umožnit rozvíjet své schopnosti, ty hloupé musí mít šanci na alespoň základní vzdělání v pomocných či vyrovnávacích školách. Stát kdysi zajišťoval pro všechny děti možnost nalezení zaměstnání a vzdělání. Chytří šli na střední školy, gymnázia, méně chytří na učňovské obory a hloupí na nastupovali do zaměstnání. Ale to zde bylo pro všechny zajištěno. Stát měl zájem na vytváření pozic pro všechny.

|  9 |  0

Další články z rubriky

„Hnus. Ani pes je nesežral.“ Češi si všimli, kdo zkazil piškoty. Jurečka to tehdy přikryl

8:00 „Hnus. Ani pes je nesežral.“ Češi si všimli, kdo zkazil piškoty. Jurečka to tehdy přikryl

„Hnus.“ „Odporná chuť i konzistence.“ „Nedá se to žrát.“ – Těmito slovy hodnotí lidé v několika posl…