Petr Žantovský: Jak jsem potkal knihy – 99. díl. Morálka bez mezí? (Krize etického myšlení)

10.10.2019 20:44 | Zprávy

Už jsme se v tomto cyklu několikrát zastavili nad dílem jednoho z nejoriginálnějších konzervativních myslitelů české současnosti, Jiřího Fuchse. Dnes, bez velkých předmluv, předkládáme několik ukázek z jeho díla, knihy „Morálka bez mezí? (Krize etického myšlení)“, zabývající se vztahem politiky, ideologie a etiky. A protože se jedná o trojici pojmů, jež určují nás dnešní život víc, než cokoli jiného, méně podstatného, čtěme pozorně. Jiří Fuchs za nás leccos vyslovil nejpřesněji

Petr Žantovský: Jak jsem potkal knihy – 99. díl. Morálka bez mezí? (Krize etického myšlení)
Foto: Hans Štembera
Popisek: Petr Žantovský

Etika jako finální disciplína filosofie

Nad filosofií se vždycky vznášela pochybnost o její užitečnosti. Nejen lidem nevzdělaným se filosofie často jevila jako intelektuální luxus, který je na hony vzdálený elementárním životním potřebám. V daleko větší míře se tak musí jevit dnes, kdy postmoderním Západem vládne zvýšený smysl pro právo na uspokojování všelijakých bizarních potřeb – dříve mnohdy neznámých nebo aspoň morálně usměrňovaných.

V té smršti objevování stále nových potřeb a údajných práv zaniká nejen smysl pro povinnosti. Snadno se také zapomíná, že jednou z přirozených potřeb člověka je také racionální orientace v životě. Ti, kdo propadli euforii z bezmezné svobody a pokroku, ji pokládají za málo zajímavou; ovšem ke své škodě. Je to totiž potřeba v silném smyslu lidská. A k jejímu naplnění výlučně slouží etika.

Tento fakt už ale spolehlivě dokazuje, že rozšířená domněnka o neužitečnosti filosofie je falešná. Neboť racionální životní orientace může být jen filosofická; etika je totiž finální disciplínou filosofie. Opakem takové orientace je taková životní situace, v níž lidským jedincům schází potřebná imunita před tlaky emoční či ideologické iracionality a před vlivy socio-patologie či mediální manipulací. V takovém oslabení se pak těžko hledají pravdivé odpovědi na otázky životního určení a smyslu, které život klade každému člověku.

Etika je tedy filosofickou reflexí svobodného života; zabývá se normami a hodnotami lidského jednání.

Lidé od nepaměti rozlišují jednání dobré a špatné. Kupodivu tak činí i dnes, kdy jsme tolik citliví na „moralizování“, abychom pak o to víc skutečně moralizovali. Lidé rozlišují dobré a špatné skutky na základě nějakých představ o tom, jak by mělo/nemělo svobodné rozhodování a konání vypadat. Skutky se totiž vztahují k zákonu dobrého života: buď jsou s ním v souladu, nebo mu odporují. A právě tato vlastnost jednání (že může být dobré nebo špatné – že je měřitelné zákonem) mu udílí mravní povahu.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Ondřej Krutílek byl položen dotaz

Transparentnost EU

Zajímalo by mě, co si myslíte o návrhu Turka vyšetřovací výbor, který by měl v průběhu 12 měsíců odhalit politická selhání, korupci a zneužívání moci uvnitř samotných institucí EU? Není takový výbor na místě? Nemyslíte, že je co prošetřovat, a že by to měli dělat i lidmi volení politici? U nás přeci...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ivo Strejček: Bát se Gottwalda, nebo grétistů?

15:57 Ivo Strejček: Bát se Gottwalda, nebo grétistů?

Úterní glosa Ivo Strejčka