Nečas: Vícestupňovou kontrolou dochází k eliminaci protěžování při posuzování projektů

07.06.2012 11:08

Projev na 40. schůzi Poslanecké sněmovny dne 7. 6. 2012

Nečas: Vícestupňovou kontrolou dochází k eliminaci protěžování při posuzování projektů
Foto: Hans Štembera
Popisek: Premiér Petr Nečas

Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, já samozřejmě považuji problematiku výběrových řízení týkajících se udělení grantových prostředků na projekty předkládané Grantové agentuře České republiky za velmi závažnou a jsem přesvědčený, že je tady určitě prostor, jak tyto věci zlepšovat. Na druhé straně jsem přesvědčený, že současně některé kroky, které byly podniknuty, jsou mimo vší pochybnost pozitivní.

Pravidla pro přijímání hodnocení návrhů projektů se striktně drží podmínek § 21 a 22 zákona č. 130/2002 Sb. K tomu je třeba konstatovat, že nad výsledky veřejné soutěže je zabezpečená veřejná kontrola. Výsledky veřejné soutěže jsou zveřejňovány v souladu s § 21 odst. 7 zákona na stránkách Grantové agentury české republiky. Zveřejňují se úspěšní uchazeči, a to ve formátu registrační číslo projektu, uchazeč. Lze snadno dovodit dle čísla panelu, který panel hodnotil projekt předložený určitým uchazečem či navrhovatelem. Názvy projektů jsou veřejně dostupnou informací, a to prostřednictvím informačního systému výzkumu experimentálního vývoje a inovací, který upravuje hlava 7 zákona. V informačním systému jsou zveřejňovány údaje o projektech výzkumu a vývoje financovaných z veřejných prostředků a o jejich výsledcích.

Z těchto důvodů lze konstatovat, že veřejná kontrola dostatečného rozsahu existuje, což již částečně eliminuje podezření na protěžování projektu ze strany panelistů. Důležitým prvkem, který má povahu veřejné kontroly, ale je součástí vlastního mechanismu posuzování projektů, je vícestupňová kontrola v rámci Grantové agentury. Ta je realizována právě tak, že oborové komise Grantové agentury jsou odborným poradním orgánem pro hodnocení návrhů grantových projektů ve smyslu § 21 odst. 4 a 9 zákona a hodnotící panely jsou expertními orgány oborových komisí podle článku 3 odst. 3 statutu Grantové agentury.

Členy obou orgánů jmenuje a odvolává předsednictvo. Tímto nastavením vícestupňové odpovědnosti a kontroly dochází k eliminaci případného podezření z protěžování při posuzování projektů. Ohledně kontroly pracovníků z pracovišť panelistů je tato možnost dost výrazně omezena možnostmi zjištění relevantních údajů a zejména skutečností, že v české akademické obci je běžný souběh úvazků na různých pracovištích. Není v silách Kanceláře Grantové agentury průběžně kontrolovat, zda panelista nominovaný jednou institucí současně nepůsobí na jiných institucích, v jejichž zájmu by případně mohl v panelu působit. Za mnohem účinnější Grantová agentura považuje posilování transparentnosti a náročnosti hodnocení projektů. Jak vyplynulo z takzvaného auditu české vědy provedeného mezinárodním konsorciem, procedury hodnocení projektů jsou v Grantové agentuře nastaveny jako velmi transparentní a důvěryhodné.

Rád bych zdůraznil, že Grantová agentura České republiky ohledně požadované analýzy konstatovala, že právě ve funkčním období tohoto předsednictva se průběžně vyhodnocuje a analyzuje systém práce panelu tak, aby se jakékoliv možné ovlivňování jeho práce vyloučilo. Grantové agentuře byl na základě mého rozhodnutí coby předsedy vlády a předsedy Rady pro výzkum, vývoj a inovace na rok 2013 navýšen rozpočet v části institucionální podpora, tedy v části náklady na zabezpečení veřejné soutěže s cílem ještě více omezit vliv členů panelu na výběr zahraničních oponentů a více zapojit zahraniční hodnotitele v roli zpravodajů do posuzování projektů podaných členy panelu.

V roce 2013 se v hodnotícím procesu Grantové agentury uskuteční dvě velmi významné změny. První se týká výběru zahraničních oponentů. Grantová agentura již uzavřela licenční smlouvu s firmou Elsevier na využívání její aplikace, která umožňuje provádět výběr oponentů pro jednotlivé projekty podané do veřejné soutěže na základě automatického přiřazování potenciálnách zahraničních oponentů k jednotlivým projektům na základě sofistikovaného procesu porovnávání abstraktů projektu s abstrakty článků a dalších publikací obsažených v databázi Scopus v současné době 41 mil. záznamů. Přičemž tato aplikace kontroluje zjevné konflikty zájmů dané například spoluautorstvím či institucionálními afiliacemi.

Členové hodnotících panelů Grantové agentury budou povinni oslovovat pouze oponenty nabídnuté touto aplikací. Pro informaci je možné dodat, že tato aplikace je využívána řadou dalších grantových agentur v Evropě i jinde ve světě.

Dalším velmi významným krokem k posílení transparentnosti hodnotícího procesu bude přiřazení zahraničních zpravodajů projektům podaným členy panelu. Cílem této změny je vyloučit vliv domácích zpravodajů a členů panelu na výběr oponentů. Tady aplikace Elsevier totéž zajistí i u ostatních projektů a cílem bude také dále vyloučit vliv domácích zpravodajů, členů panelu na výsledné hodnocení projektů podaných členy panelu, aniž by se vytvářelo pro projekty podané členy panelu paralelní pořadí, což by mohlo být klasifikováno jako porušení principu rovných podmínek.

Proces hodnocení bude probíhat tak, že panelům, v nichž budou podány projekty jejich členy, budou přiděleni zahraniční zpravodajové, kteří budou mít přístup do všech projektů podaných do daného panelu a ke všem posudkům. Poté, co se zahraniční zpravodajové seznámí s hodnocením projektu a navrhovaným pořadím, posoudí, zda projekty panelistů jsou zařazeny podle jejich mínění korektně, to je, zda nejsou nějak zvýhodněny. Tato hodnocení budou mít k dispozici oborové komise, které budou stanoviska zahraničních zpravodajů muset vzít v úvahu a pořadí projektů panelistů případně korigovat.

Síť zahraničních zpravodajů vzniká ve spolupráci s partnerskými institucemi zejména s Nizozemím, Rakouskem, Dánskem a Německem. Věřím, že kombinace určování zahraničních oponentů výhradně pomocí příslušné aplikace a vytvoření sítě zahraničních zpravodajů zcela vyloučí vliv členů panelů na hodnocení projektů podaných členy panelu a zásadně omezí i jejich vliv na hodnocení projektů z institucí, jež mají v panelech své zástupce.

Co se týče zlepšení informovanosti veřejnosti o průběhu a výsledcích výběrových řízení, tak veřejná soutěž pro rok 2013 byla vyhlášena 7. března letošního roku formou oficiálního zveřejnění splňujícím požadavky § 17 zákona. Souběžně s tímto vyhlášením budou zpřístupněny nové webové stránky Grantové agentury, přičemž při jejich tvorbě se stanovil jako jeden z prioritních cílů požadavek přehlednosti a plně komfortní dohledávání potřebných informací vůči všem zájemcům.

Pro výrazné zlepšení informování veřejnosti se buduje nový systém metodické pomoci zaměřený též právě na podrobné a transparentní informování veřejnosti o probíhajících vyhlášených soutěžích. Dále je připravován nový databázový systém, který zajistí mnohem snazší a přehlednější způsob podávání návrhů projektů s důrazem na propracovanou kontrolu návrhů projektů z formálního hlediska. Po zahájení všech těchto změn proběhne pochopitelně průběžné hodnocení dopadů na celou strukturu s přihlédnutím též k naplnění požadavku zlepšení účasti veřejnosti na výběrovém řízení.

Co se týče kontrolní rady, tak její členové jsou voleni Poslaneckou sněmovnou a tato kontrolní rada je nejen formálně, ale i ve skutečnosti nezávislým kontrolním orgánem Grantové agentury. Kontrolní rada kontroluje činnost a využívání finančních prostředků Grantové agentury, její pravomoci jsou dány § 36 zákona a jsou i v praxi zřetelně uplatňovány. Kontrolní rada pracuje v plném počtu teprve od 23. března loňského roku, a proto se kontrolní funkce mohly plně uplatnit až od druhé půle loňského roku.

Členové kontrolní rady jsou oprávněni se seznámit podrobně s každým případem řešeným v rámci struktury Grantové agentury, nejenom tedy v rámci podaných stížností. Koordinace a spolupráce v rámci usnadnění výkonu jejich dozorčí činnosti je nastavena na maximální úroveň, čehož také prokazatelně využívají. Mohu vás ujistit, že se členové kontrolní rady pravidelně schází minimálně jednou měsíčně, dohlíží na regulérnost zasedání panelů a oborových komisí a předseda kontrolní rady se pravidelně účastní zasedání předsednictva Grantové agentury. Členové kontrolní rady na základě výše uvedeného a podnětu i z oblasti zákonodárně moci plně pracují na zlepšení nastavení svých kontrolních procesů. Jakákoli pochybnost o zapojení do dohlížení na činnosti ostatních orgánů Grantové agentury tedy není rozhodně namístě.

Já jsem si, dámy a pánové, dovolil dát tuto delší odpověď, protože mně záleží na tom, aby procesy v Grantové agentuře byly transparentní. Abychom minimalizovali prostor v poměrně malé české vědecké a výzkumné komunitě pro tzv. jánabráchismus. Obavám pana poslance Ohlídala rozumím, ale jsem přesvědčen, že systém, který je připraven i z hlediska zahraničních zpravodajů a používání příslušné počítačové aplikace, který chystáme na příští rok, tak dramaticky redukuje rozměr potenciálního problému, o kterém pan poslanec Ohlídal mluví a který do značné míry já s ním sdílím. A tady bych velmi prosil, abychom dali prostor právě těm krokům, které jsou připraveny. Protože já jsem přesvědčen, že vícestupňová kontrola, masivní zapojení zahraničních zpravodajů, používání příslušné počítačové aplikace skutečně eliminuje ten prostor na minimum. Navíc, jak známo, v České republice - a neplatí to jenom o politické scéně, ale i na vědecké scéně - máloco se utají.

Takže pokud by tam i přes tyto procesy, o kterých mluvíme, docházelo k nějakým nekalostem, o čemž velmi pochybuji, tak jsem přesvědčen, že je to věc, která by se neutajila a která by se řešila. Ale to masivní zapojení, na kterém jsme se shodli s panem poslancem Ohlídalem již v celé řadě jiných interpelací, zahraničních zpravodajů, zahraničních odborníků je podle mého názoru poměrně silným korektivem. To, že dostanou k dispozici všechny podklady, kompletní pořadí, že se budou moci vyjádřit ke korektnosti toho pořadí, tak je podle mého názoru opět velmi silným prvkem. Ale, že bychom postupně měli tendovat i k systému, kdy v rámci panelu nejenom jako zpravodajové ale přímo jako členové panelu budou zapojeni zahraniční odborníci. Že dokonce si dovedu představit, že celé řízení Grantové agentury bude důsledně řešeno v angličtině včetně podkladů. Dokonce většinu panelistů mohou tvořit potom zahraniční odborníci. Ano, k tomuto systému bychom měli postupně tendovat, nicméně vyzkoušení metody zahraničních zpravodajů a příslušné počítačové aplikace je podle mého názoru nepominutelným milníkem v cestě k větší transparentnosti v rozhodování Grantové agentury. A měli bychom si také říci, že potom to masivní zapojení zahraničních odborníků ještě nad rámec zahraničních zpravodajů bude samozřejmě příslušně finančně náročnější. Ale jsem přesvědčen, že v rámci institucionálních nákladů touto cestou máme jít a i právě proto institucionální podpoře Grantové agentury na můj pokyn byly navýšeny výdaje pro příští rok, abychom šířeji zapojili zahraniční odborníky včetně příslušných počítačových aplikací.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PSP ČR

Andrej Babiš byl položen dotaz

dobrý den, sdělte prosím, jak to bylo:

viz: https://aeronet.cz/news/sok-pred-vanoci-vsechno-je-jinak-podle-dokumentu-hlasovala-pro-globalni-kompakt-cela-ceska-vlada-nikdo-se-nezdrzel-hlasovani-a-nikdo-nebyl-proti-ministr-zahranici-tomas-petricek-rekl/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=z-boxiku

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Mračková Vildumetzová (ANO): 42 milionů na vládní propagaci. Zrušte to

23:07 Mračková Vildumetzová (ANO): 42 milionů na vládní propagaci. Zrušte to

Projev na 98. schůzi Poslanecké sněmovny 19. dubna 2024 k migračnímu paktu a 42 milionům na informač…