Jablonec má svůj vítězný návrh na terminál

17.03.2018 15:52

Architektonická soutěž úspěšně proběhla a Jablonec má jasno o podobě nového dopravního terminálu. Závazné stanovisko odborné poroty potvrdili jablonečtí radní ve čtvrtek 15. března. Stavba za cca 200 milionů korun by měla vyrůst do roku 2022. Autorem jejího návrhu je studio DOMYJINAK architekti.

Jablonec má svůj vítězný návrh na terminál
Foto: VolbyJablonec.cz
Popisek: Silueta Jablonce nad Nisou

„Jsem hrdý na to, že se nám v Jablonci podařilo architektonickou soutěž zorganizovat a úspěšně dotáhnout do konce. Je to velmi komplikovaná záležitost, v níž je potřeba vyhovět legislativě, požadavkům České komory architektů (ČKA) i požadavkům a potřebám města. Některá města si na tomto procesu vylámala zuby a velmi mě těší, že Jablonec byl v tomto ohledu úspěšný. Děkuji všem, kteří se na přípravě a organizaci soutěže podíleli a odpracovali mnoho hodin,“ říká primátor Petr Beitl.

Z devíti došlých návrhů porota hodnotila pět

Předmětem architektonicko-urbanistické soutěže byl návrh Terminálu veřejné osobní dopravy v Kamenné ulici s parkovacím domem a bezbariérovým propojením s vlakovou zastávkou. Do soutěže, která byla vyhlášená loni v září, přišlo celkem devět návrhů, jeden byl stažený a dalších osm prošlo expertním vyhodnocením. To vyloučilo tři návrhy pro nesplnění závazných podmínek soutěžního zadání. Z pěti zbylých pak odborná porota vybrala dva nejlepší a určila jejich pořadí.

„Všechny návrhy byly zajímavé. Někteří architekti se soustředili na precizní vyřešení dopravní problematiky, jiní se zase více zabývali architekturou. Jen pět splnilo závazné požadavky, dva z nich byly výrazně propracovanější a pro zadavatele, tedy město, vhodnější, schopné postoupit do další fáze soutěže,“ vysvětluje náměstek pro rozvoj města Lukáš Pleticha. „Jelikož byly dva, druhé kolo, které bylo podmíněné účastí tří návrhů, se nekonalo. Porota udělila 1. a 2. pořadí návrhům, které se rozhodla ocenit, třetí pořadí neurčila,“ dodává Pleticha s tím, že porota doporučila udělit ceny v původní výši, tedy za první cenu 600 000  Kč návrhu č. 4, za druhou cenu 400 000 Kč návrhu č. 1.

POŘADÍ A JMÉNA PRVNÍCH DVOU VÍTĚ?ZNÝCH PROJEKTŮ:

1. cena
DOMYJINAK architekti / Václav Dvořák, Petr Šikola, Jan Černoch, Adam Bohatý, Kristýna Bednářová, Hana Klapalová - Praha – CZ

2. cena
SIEBERT + TALAŠ / Jolana Foglová, Peter Hrebík, Marek Winkler, Matúš Brandner, Matej Siebert, Roman Talaš – SK

„Diskuse nad předloženými návrhy byla na vysoké odborné úrovni, zvažovali jsme celou řadu faktorů a posuzovali je z různých hledisek včetně dopadu stavby na život v Jablonci,“ komentuje rozhodování poroty náměstek primátora a jeden z jejích členů Miloš Vele. „Nakonec jsme se jako porota na vítězném návrhu jednomyslně shodli,“ konstatuje.

„Budoucí politická reprezentace, která vzejde z voleb na podzim tohoto roku, má připravený kvalitní projekt a Jablonec má nyní šanci mít ve svém centru budovu nejen moderní a funkční, ale i s vysokou estetickou a architektonickou hodnotou. Škoda, že podobná diskuze neproběhla v roce 2009 před odprodejem strategického pozemku pro Obchodní dům Central. Dnes mohla tato budova vypadat jinak,“ dodává primátor Petr Beitl.

Soutěž organizovali odborníci

Vyhlášení otevřené urbanisticko-architektonické soutěže je složitý proces. Jen vypracovat její zadání trvalo téměř rok. Nezávislým organizátorem a administrátorem soutěže se na základě expertní zakázky stala společnost MOBA Studio, s. r. o. Vyhlášení soutěže se právě kvůli preciznímu zadání posunulo z původně plánovaného července na září loňského roku. „Odklad se ale vyplatil. Soutěž o návrh terminálu proběhla přesně podle zákona o zadávání veřejných zakázek s podmínkami architektonické soutěže dle řádu České komory architektů,“ konstatuje Lukáš Pleticha. Za organizaci architektonické soutěže město zaplatí více jak 900 tisíc korun bez DPH.

„Tato soutěž byla velmi exaktně zadána a důraz kladený zadavatelem na komplexnost zpracování připravovaných soutěžních dokumentů i na samotné soutěžní návrhy měl opodstatnění – Jablonec hledal prostřednictvím této soutěže kvalitního partnera pro realizaci nelehkého dopravně-urbanistického záměru. Jsme velmi potěšeni výsledkem náročné soutěže a jsme přesvědčeni, že zadavatel získal kvalitní projektový tým pro nadcházející roky spolupráce,“ říká k celé soutěži za její organizátory Igor Kovačević z MOBA Studio.

V patnáctičlenné porotě vedle nezávislých odborníků z řad renomovaných architektů zasedli i členové vedení města a jablonečtí zastupitelé. Předsedou poroty byl jmenován jablonecký architekt Petr Kopal a místopředsedou architekt Jiří Suchomel, mimo jiné profesor fakulty umění a architektury TU Liberec.

Složení poroty:

Ing. Petr Beitl
Ing. Miloš Vele
Ing. Miloš Zahradník
Ing. arch. Ivan Lejčar
Ing. arch. Zdeněk Daniel
Prof. Ing. arch. akad. arch. Jiří Suchomel
Ing. arch. Petr Kopal
Ing. arch. Ondřej Štěpán
Ing. arch. Tomáš Rudolf
Ing. František Pešek
JUDr. Ing. Lukáš Pleticha
Ing. Pavol Ondovčák
Ing. Otakar Novotný
Ing. arch. Jan Lajskner
Mgr. Jan Zeman

Průběh soutěže – shrnutí:

7. 9. 2017 - RM schválila podmínky zadání pro architektonicko-urbanistickou soutěž o návrh terminálu osobní dopravy a rozhodla o vyhlášení veřejné zakázky
13. 9. 2017 - město vyhlásilo otevřenou soutěž o návrh Terminálu veřejné osobní dopravy v Jablonci nad Nisou, která skončila 15. 12. 2017
18. 1. 2018 - RM schválila tým odborných znalců, který expertně vyhodnotil a posoudil jednotlivé návrhy z hlediska dodržení závazných požadavků
2. 2. a 23. 2. hodnotící zasedání poroty

Město má návrh - co bude dál?

Následovat bude takzvané jednací řízení bez uveřejnění, ve kterém se město dohodne s jedním z vítězných týmů na spolupráci, z níž vzejde projektová dokumentace a na jejím základě i přesnější odhad nákladů. Žádosti o dotace z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) na stavbu terminálu a parkovacího domu bude statutární město Jablonec nad Nisou předkládat v rámci výzvy IPRÚ Liberec – Jablonec nad Nisou pravděpodobně v roce 2019.

„Výběrem a potvrzením vítězného návrhu ale naše cesta za dopravním terminálem zdaleka nekončí, naopak. Následovat bude další mravenčí práce na přípravě projektu a žádostí o dotace a také soutěž na zhotovitele celé stavby,“ připomíná primátor Beitl. Stavba terminálu osobní veřejné dopravy s parkovacím domem je úzce spojená s dalším projektem zařazeným v IPRÚ, tím je prodloužení tramvajové trati. Tíha administrace i realizace této záležitosti leží na Dopravním podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Kroměříž: Ve všech dětských pískovištích ve městě je nový písek

22:09 Kroměříž: Ve všech dětských pískovištích ve městě je nový písek

Ve všech dětských pískovištích v Kroměříži i místních částech byl v těchto dnech vyměněn písek. Odvo…