Olomouc: Problémy na Masarykově třídě způsobují především neukáznění řidiči

24.09.2019 19:33

Prevence, výchova, moderní technická opatření, ale také represe vůči těm, kteří porušují pravidla. Vyšší bezpečnost chodců je cílem řady aktivit a opatření, která teď iniciuje olomoucká radnice.

Olomouc: Problémy na Masarykově třídě způsobují především neukáznění řidiči
Foto: olomouc.cz
Popisek: Olomoucká radnice

Týká se to všech zhruba čtyř stovek přechodů pro chodce, které ve městě jsou, mezi nimi i přechodu na Masarykově třídě u ulice Dukelská, kde nedávno došlo ke kolizi školačky s projíždějící tramvají. Tento přechod není dle odborníků ani podle statistik nijak výjimečný.

„Podle odborníků je přechod pro chodce na Masarykově třídě standardním a bezpečným přechodem,“ uvedl primátor Mirek Žbánek. Dodal ovšem, že stejně jako každé jiné místo v dopravním systému vyžaduje i tento přechod dodržování pravidel silničního provozu. „Bezpečný je přechod v situaci, kdy všichni účastníci silničního provozu, tedy řidiči i chodci, dodržují pravidla,“ zdůraznil primátor.

„Na Masarykově třídě část řidičů parkuje v době, kdy zde platí zákaz zastavení. Státní i městská policie je pokutuje, nicméně část řidičů je zřejmě nepoučitelná. Proto jsme iniciovali výraznější kontroly a postihy,“ upřesnil Martin Major, náměstek primátora, který má v gesci dopravu ve městě. Auta mohou zůstávat podél komunikace na Masarykově třídě v noci od 19 do 7 hodin, čímž se město snažilo vyjít vstříc rezidentům, jimž ubyla parkovací místa v souvislosti se stavbou protipovodňových opatření. V reálu ale dost řidičů tuto možnost zneužívá a auta nechává na místě i v době, kdy je to zakázáno, tedy po sedmé hodině ranní. Tito řidiči musí počítat s tím, že policie zde bude provádět kontroly častěji, a četnější budou i pokuty.

Masarykova třída, byť není oficiální objízdnou trasou, je v souvislosti s protipovodňovými opatřeními a uzavřením mostu v ulici Komenského vystavena vyšší dopravní zátěži. „V této souvislosti město zajistilo v systému dopravy celou řadu úprav, které prokazatelně zvýšily bezpečnost i plynulost provozu,“ upozornil primátor Mirek Žbánek. Jednalo se například o úpravu signálního plánu semaforů na křižovatce u Žižkova náměstí, omezení průjezdu částí nábřeží Přemyslovců, zřízení přechodu v ulici Jiřího z Poděbrad nebo zavedení zóny s omezenou třicetikilometrovou rychlostí v ulici Milady Horákové.

„Vše je o vzájemné ohleduplnosti, to platí obecně. Řidiči mají ubrat, chodci se mají rozhlížet. Na Masarykově třídě není pomyslný černý Petr na straně města, je to věc chování účastníků provozu,“ vzkázal krajský koordinátor BESIPu Miroslav Charouz. Souhlasí s tím, že bezohlední řidiči, kteří porušují zákaz a v ulici parkují i ve dne, komplikují rozhled ostatním účastníků provozu a policie by vůči nim měla být nekompromisní.

Podstatná je i prevence

Policie ČR za letošní rok zaznamenala na území města Olomouce dvanáct nehod na přechodech pro chodce, přičemž dvě z nich se odehrály na přechodu Masarykova třída u Dukelské ulice. Státní i městská policie v této ulici opakovaně řešila nedovolené parkování. Kontrol tedy nyní přibude.

Podstatná je ovšem i prevence, protože bezpečně se musí chovat všichni účastníci provozu, nikoliv pouze řidiči. Významnou roli v tomto směru mají sehrávat školy. „Otázku bezpečnosti dětí na přechodech pro chodce jsme řešili i na dnešní poradě ředitelů škol. Požádali jsme ředitele, aby vytipovali i jiná kritická místa, která mohou být potenciálně nebezpečná a vyžadují například zvýšenou pozornost městské policie,“ řekl primátor Žbánek. Dodal, že jak školy, tak i Centrum Semafor, které dělá v Olomouci spoustu práce na poli informovanosti o pravidlech silničního provozu, musí zdůrazňovat roli pozornosti. „Nemůžeme přecházet přechod s kapucí na hlavě a sluchátky v uších,“ podotkl Mirek Žbánek. Mnoho chodců si také neuvědomuje, jaká pravidla se týkají přecházení po přechodu. Přednost má chodec ve chvíli, kdy řidič může bezpečně rozeznat, že se chystá vstoupit do vozovky, a například před tramvají chodec ani na přechodu přednost nemá!

Kromě pravidelné výchovy ve školách a v Centru Semafor se v Olomouci s podporou radnice konají i různé další preventivní a edukativní akce. Od srpna se město podílí například na kampani České asociace pojišťoven „Nepozornost zabíjí“. U vybraných přechodů jsou na chodnících vyznačeny siluety fiktivních obětí dopravních nehod s varováním, že nepozorností při přecházení vozovky se chodec sám vystavuje vysokému riziku nehody. „Chování mladé generace v silničním provozu je často na hranici hazardérství. Připravujeme i výrobu a distribuci odznaků s piktogramem, varujícím před vstupem na silnici se sluchátky na uších. Odznak bude navíc i reflexní, takže pokud si ho školák připne na batoh, slouží i jako ochranný prvek,“ uvedl Martin Major. Dodal, že tyto odznaky bude město distribuovat do olomouckých škol.

V celém městě navíc probíhá postupná modernizace přechodů pro chodce, které jsou po úpravách přehlednější a pro řidiče i chodce bezpečnější. Jde o osvětlení přechodů a v případech, kdy to je možné, také o instalaci světelné signalizace.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Karlovy Vary: Do Dvořákových sadů se vrátila Dívka se džbánem

16:29 Karlovy Vary: Do Dvořákových sadů se vrátila Dívka se džbánem

Do Dvořákových sadů se na své místo nedaleko Hadího pramene po necelých pěti měsících restaurování v…