Ministr Havlíček: Evropská komise chce zvýšit cíl podílu obnovitelných zdrojů na 40 %

05.11.2021 20:33

Projev na 17. schůzi Senátu 5. listopadu 2021 k balíčku Fit for 55 - podpora energie z obnovitelných zdrojů a energetická účinnost.

Ministr Havlíček: Evropská komise chce zvýšit cíl podílu obnovitelných zdrojů na 40 %
Foto: Reprofoto: ČT24
Popisek: Karel Havlíček (ANO)

Dovolte, abych pokračoval. Je to dvojbod, obnovitelné zdroje a účinnost jsou nepochybně klíčová témata. Je třeba zde sdělit, že i když máme opětovně připomínky, tak samozřejmě nejsme proti obnovitelným zdrojům. Naopak, obnovitelné zdroje dostávají suverénně největší podporu. A vůbec se už nechci vracet k těm dobám minulým, kdy jsme zde umožnili tunel padesátiletí. Ale spíše se bavíme o těch zdrojích obnovitelných budoucích. A tam jde i třeba z modernizačního fondu opravdu největší část toho dílu, který můžeme využívat na podobné aktivity.

Ta zásadní změna je v tom, že Evropská komise v rámci Fit for 55 chce zvýšit cíl podílu obnovitelných zdrojů na spotřebě. A to z původně deklarovaných 32 % na 40 % do roku 2030. Podotýkám, minimum 40 % na rok 2030. To je zcela zásadní změna. A když se podíváme na naše ambice, tak je vždycky dobré říct i, v jaké jsme situaci dnes a kam jsme se chtěli dostat v roce 2030. Tak dnes se pohybujeme na přibližně 15 %, čímž ale plníme všechny cíle, které jsme doposud měli vůči Evropské komisi. Na rok 2030 jsme si dali cíl 22 %, což podle našeho názoru je zvládnutelné. Samozřejmě důležité je, dívat se ještě na tu strukturu, co půjde do elektřiny, co půjde do vytápění, chlazení atd. A jakékoli další navýšení na tuto hodnotu je technicky komplikovanější, ekonomicky extrémně náročné. A je otázka, jestli potom míra těch enormních zdrojů, které bychom do toho dávali, se nám vyplatí.

Protože znovu říkám, obnovitelné zdroje, a zmínil jsem to tady už v úvodu, jsou dobré zdroje. A jsou to dobré zdroje jakožto doplněk, nikoli jakožto základní stabilní zdroj energie. Prostě a jednoduše, sluníčko nesvítí pořád a vítr také nefouká stále. A s ohledem na stabilitu přenosové soustavy je důležité, aby to bylo vyvážené. To znamená, abychom stále měli dostatek stabilních zdrojů, které jsou buď jádro, nebo plyn, anebo uhlí. Takže budeme-li snižovat uhlí, musíme posilovat jádro. A pokud ho nezvládneme posílit rychle, což je zcela zjevné, tak musíme posilovat plyn jakožto zdroj tranzitní. A to je to, o čem je celá ta diskuse.

RED dvojka, důležitá věc. Ta revize je velmi významným krokem k dosažení cílů. My podporujeme vyšší ambice, ale doporučujeme, aby se v oblasti obnovitelných zdrojů lépe koordinovaly cíle těch ostatních politik v rámci těch legislativních aktů celého balíčku. A požadujeme ponechat dílčí cíle jako indikativní v rámci RED dvojky. Takže my požadujeme, aby jakékoli navyšování ambicí, podílu přes OZE, obnovitelné zdroje, bylo podloženo jednoznačně dopadovými studiemi. A ty komisí nebyly předloženy.

Z našeho pohledu je stanovisko podvýboru pro energetiku a dopravu v souladu s rámcovou pozicí a jsme tedy názoru, že i s ohledem na geografickou polohu, která je zcela zjevná v České republice, a jiná než třeba v Německu nebo Itálii nebo Španělsku, tak ta role obnovitelných zdrojů nikdy nebude dominantní. A nemůžeme se nechat dotlačit do toho, že si budeme hrát na to, jak tady vytvoříme 27 % podílu z větru. I takové studie jsem viděl, je to úplný nesmysl.

Tak to je k obnovitelným zdrojům. A teď krátce ještě k účinnosti. V obecné rovině ano, souhlas. Je jenom otázka opět realističnosti těch plnění poměrně ambiciózních cílů. Asi to nejdůležitější sdělení je v tom, že nám se jako problematický jeví návrh zákazu započítání úspory energie z instalací, které využívají fosilní paliva. Což jsou třeba plynové a kondenzační kotle apod.

Problém rovněž vidíme v povinnosti renovovat veřejné a státní budovy do standardu s téměř nulovou spotřebou energie. Protože ta povinnost u části budov je nerealizovatelná a technicky neproveditelná. A to jak z úhlu pohledu nákladu, tak, jak už jsem říkal, i z úhlu pohledu té vlastní realizovatelnosti technické. A docela zásadní pro nás je i změna definice účinného dálkového vytápění a chlazení, kde podle našeho názoru musíme zajistit zohlednění principu technologické neutrality.

Takže, vážené paní senátorky a vážení páni senátoři, navržená směrnice je ambiciózní, klade na jednotlivé země vysoké náklady, a to jak administrativní, rozpočtově, ale musím tam vidět i ty pozitivní změny. Takže budeme prosazovat maximální flexibilitu při plnění cílů a Fit for 55 s důrazem na racionalitu nákladů a efektivitu by tím tedy měl logicky i minimalizovat, ale i negativní dopady na konečného zákazníka. Děkuji.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat
Ing. Libor Turek, Ph.D. byl položen dotaz

Srovnání

Dobrý den, pane poslanče, nejsem si jistý, zda se od vás dočkám upřímné odpovědi, ale prosím o ni. Fiala tvrdí, jak jsme super, že hrajeme první ligu, a že se srovnáváme s těmi nejlepšími. Má podle vás pravdu nebo, což si myslím já, z nás dělá premiér blázny? V čem přesně se můžeme srovnávat s těmi ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zdechovský (KDU-ČSL): Nepodceňujme hrozbu radikálního islamismu

11:17 Zdechovský (KDU-ČSL): Nepodceňujme hrozbu radikálního islamismu

Nedávná demonstrace za chalífát v Hamburku vzbudila oprávněnou pozornost nejen v Německu, ale třeba …