Systémová podjatost, která často končí u soudu, má pak ve výsledku vliv na životy milionů lidí, kteří by zmíněné komunikace mohli využívat. Státní soustava stavebních úřadů zajistí, že významné projekty už nebudou zbytečně zdržovány.
„Systémová podjatost není žádný náš výmysl, ale judikují ji soudy. Samotná podstata současného uspořádání stavební správy způsobuje riziko podjatosti úřadu. Zejména velké dopravní stavby dosud paralyzovala skutečnost, že o projektech rozhodují zaměstnanci obcí, které mají na výsledku stavebního řízení vlastní zájem. Tito úředníci tudíž v rámci současného systému nemohou být zcela nezávislí, přestože jim to ukládá zákon. V případě podezření z podjatosti proto musí agendu převzít stavební úřad z jiného územně samosprávného celku. V horším případě věc skončí u soudu. To vše neúměrně prodlužuje správní řízení o měsíce až roky,“ uvedla ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová.
„Systémová podjatost komplikuje a blokuje přípravu těch nejdůležitějších staveb v republice – například dostavbu D1 v úseku Říkovice - Přerov, kde byla konstatována systémová podjatost Přerova a všechna řízení včetně podkladových stanovisek proto musela řešit Olomouc. Dále nám komplikuje přípravu stavby Pražského okruhu od D1 směrem k Běchovicím, kde musí odvolání proti územnímu rozhodnutí řešit kvůli systémové podjatosti hlavního města Prahy Jihočeský kraj. Další strategickou stavbu, dálnici D3 ve Středočeském kraji, musí z hlediska vydání výjimek z chráněných živočichů a rostlin řešit Plzeňský kraj. Systémová podjatost ale není problém jen tam, kde není odpor proti stavbě. Tam, kde odpor existuje, se jedná už o systémový nástroj ke zdržení a komplikacím v přípravě stavby,“ upozorňuje Radek Mátl, ředitel Ředitelství silnic a dálnic.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLČlánek byl převzat z Profilu Ing. Klára Dostálová
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV