Mračková Vildumetzová (ANO): Máme tady i hospodářskou krizi, a tu neřeší vůbec nikdo

14.06.2022 22:37

Projev na 25. schůzi Poslanecké sněmovny 14. června 2022 k návrhu změny zákona o některých opatřeních v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace.

Mračková Vildumetzová (ANO): Máme tady i hospodářskou krizi, a tu neřeší vůbec nikdo
Foto: archiv hejtmanky
Popisek: Jana Vildumetzová (ANO)

Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, vážení páni ministři, vážené kolegyně, kolegové, já bych se ráda vyjádřila k tomuto sněmovnímu tisku, respektive tzv. lex Ukrajině III, kterou předkládá Ministerstvo vnitra, a ráda bych se nejdříve vrátila trošičku k tomu, jak jsme tady společně schvalovali 19. května prodloužení nouzového stavu. 

Anketa

Má vláda zastropovat ceny pohonných hmot i za cenu, že na to bude doplácet z rozpočtu?

95%
3%
hlasovalo: 15398 lidí

Jasně jsme říkali, že kdyby tady již byla lex Ukrajina II, tak se prodloužení nouzového stavu nemuselo schvalovat. Přesto pan ministr vnitra již 19. května dal do systému lex Ukrajinu II, kterou se Sněmovna zabývala 31. května, a musím říct, že ten čas od té doby, než se to tedy projednalo v bezpečnostním výboru a na plénu Sněmovny, byl relativně dlouhý. Pravdou je, že tedy se určí vždycky nejzazší termín, kdy se to má projednat v příslušném výboru, ten termín byl právě určen na toho 31. května. Ale co tím chci říct? Chci tím říct, že většina lidí dneska žije v tom, že lex Ukrajina II, která reagovala na mnoho věcí, které jsou spojené například s tou sociální turistikou, popřípadě zpřísňuje jednotlivé podmínky, které dnes vidíme, a to je například, že tedy pokud někdo pobírá zdarma stravu, ubytování, nemá nárok na humanitární příspěvek, popřípadě že se musí do tří dnů přihlásit tam, kde je ubytován, musí to řádně nahlásit, dále lex Ukrajina II přináší, že tedy je větší kontrola těch lidí, jestli jsou na těch příslušných adresách, jestli popřípadě i se nachází v České republice, tak bohužel lex Ukrajina II do současné chvíle neplatí a není účinná, protože ji pořád ještě neprojednal Senát.

A já se ptám, když máme vyhlášený stav legislativní nouze, a když má pan ministr vnitra většinu v Senátu, proč za těmi senátory nezašel a nepožádal je, aby to projednali už na začátku června, vždyť my potřebujeme tu lex Ukrajinu II. Jestliže dneska říkáme, že někomu nechceme dát status dočasné ochrany, tak my se nemáme o co opřít. Protože do současné chvíle má Ministerstvo vnitra na to udělit ten status 30 dní, a to je velmi krátká doba, pokud chce někoho prověřovat, lustrovat, domlouvat a tak dále.

Takže když se podíváme na čísla, tak dneska máme 373 tisíc lidí, kteří získali status dočasné ochrany a pouze 2 tisíce ne. A já to dávám samozřejmě za vinu panu ministrovi vnitra, že doteď tento důležitý právní předpis, který se tady na půdě Poslanecké sněmovny schválil 31. května, dodneška není platný ani účinný, a my ho potřebujeme. Potřebují ho všichni. Všichni na něj čekají. A já tomu vůbec nerozumím, proč tedy se spěchalo, říkalo se: Musí se to 31. května schválit ve stavu legislativní nouze. A dneska je 14. června a ono to pořád neplatí. A dneska pan ministr vnitra přichází s lex Ukrajinou III. Zase říká: Musíme to rychle schválit. Ano, protože 30. června nám končí nouzový stav. A jestliže neschválíme tento předpis, tak nebudou moct kraje zajišťovat ubytování, nebudou ho moci mít proplacené, a zároveň nebudou moct zajišťovat ta krajská asistenční centra.

Ale opravdu jsem v naprostém šoku, že lex Ukrajina II není platná a není účinná po tolika dnech. Já určitě vítám, že ten současný předpis byl tedy ve velké rychlosti projednán s kraji, že měly možnost k němu dát připomínky. Přesto jsem v současné chvíli velmi znepokojena s tím, co se děje v rámci krajských asistenčních center, především jednoho asistenčního centra, a to je tady v Praze, které má ukončit svojí činnost zítra, a prakticky se neví, jakým způsobem se to bude řešit. Já vím, že vláda schválila... (V sále je hluk.)

Děkuji moc. Já vím, že vláda schválila svým usnesením, že kraje v rámci nouzového stavu musí zajišťovat krajská asistenční centra, a pan ministr vnitra se dneska s panem primátorem Hřibem viděl, ale prakticky ta schůzka neměla žádný výsledek. Takže pokud neměla žádný výsledek, vidíte, jakým způsobem na to reagují hejtmani. Je to nekolegiální, proč tedy nezajistil pan primátor Hřib krajské asistenční centrum do ukončení nouzového stavu. Někteří hejtmani řekli, že popřípadě i oni jsou připraveni to krajské asistenční centrum neprovozovat, byť dneska někteří řekli, že do konce června - ono je to logické, protože pokud je to dané usnesením vlády, tak by ho měli všichni dodržovat.

Zároveň bych tady chtěla zdůraznit, že ty kraje a ti hejtmani a ti starostové, kteří to všechno zajišťují, tak v rámci těch krajských asistenčních center a všech těch aktivit, které s tím měli spojené, tak nedostali ještě ani korunu. Ano, budete mi oponovat, budete říkat, dostali finanční prostředky za ubytování. A já vám znovu říkám, že ty prostředky, které dostali, tak je přeposlali těm, kteří to ubytování zajišťují. To znamená penziony, hotely, města, obce a tak dále. Takže já opravdu vnímám ten sněmovní tisk lex Ukrajinu III, kterou tady dneska máme, že jí určitě podpoříme, protože jinak by asi pan ministr vnitra přišel s tím, že bude chtít prodloužit nouzový stav, protože jsou jenom dvě možnosti, buď prodloužit nouzový stav, anebo mít toto na stole.

Myslím si, že už to mohlo být na stole před 19. květnem a nouzový stav se nemusel prodlužovat. A my určitě budeme dávat doprovodné usnesení, a já konečně věřím, že pan ministr vnitra ho dneska podpoří, aby ty kraje dostaly ty finanční prostředky, které všechny vynaložily, ale ony vynaložily daleko více spojené právě s uprchlickou krizí, se zajištěním všech těch krajských asistenčních center už s tím, co teď se děje v rámci Prahy, tak já věřím, že dneska konečně to doprovodné usnesení, které předložíme, takže ho podpoří, aby ty kraje ty finanční prostředky dostaly a dostaly je co nejdříve, protože si je zaslouží. A určitě jste dneska tady slyšeli mého kolegu, že krajům nechybí, nejenom že nedostaly finanční prostředky na výdaje, které mají spojené s uprchlickou krizí, ale ony jim chybí i finanční prostředky na financování sociálních služeb. A ta částka je už 4,5 miliardy. Ale ono to nechybí hejtmanům, ono to chybí pak těm lidem, kteří využívají ty služby. Oni když ty prostředky mít nebudou, tak oni nebudou moct dělat další věci v rámci toho kraje.

A nemusím připomínat, že my tady nemáme pouze uprchlickou krizi, o které já neustále říkám a pan ministr vnitra to nerad slyší, že není dobře řízená ta uprchlická krize, ale máme tady i hospodářskou krizi, kterou neřeší vůbec nikdo. Já předpokládám, že pan ministr vnitra určitě bude reagovat, určitě by mě zajímalo, jakým způsobem se bude řešit tedy krajské asistenční centrum v Praze. Chtěla bych se ho zeptat, jestli tedy dojde k tomu, že se bude naplňovat to usnesení vlády, které bylo přijato v rámci nouzového stavu, že to musí kraje zajišťovat. Popřípadě jestli bude provozovat krajské asistenční centrum Ministerstvo vnitra, potažmo stát, protože on může provozovat to krajské asistenční centrum.

A až se schválí lex Ukrajina III, to je ten tisk, který máme dnes na stole, tak pokud některý kraj už nebude mít za povinnost provozovat to krajské asistenční centrum. Proto bych byla velmi opatrná k těm krajům, to, co vynakládají a to, co dělají, nezaplatit, protože ty kraje opravdu od 1. července mohou říct: My už to nebudeme provozovat. A pokud to řeknou, už se nebude moct nic s tím dělat. Děkuju vám za pozornost. (Slabý potlesk z řad ANO.)

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

Ukrajina (válka na Ukrajině)

Zprávy z bojiště jsou v reálném čase těžko ověřitelné, ať již pocházejí z jakékoliv strany konfliktu. Obě válčící strany z pochopitelných důvodů mohou vypouštět zcela, nebo částečně nepravdivé (zavádějící) informace.

Redakční obsah PL pojednávající o tomto konfliktu naleznete na této stránce.

autor: PV

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat
Ing. Věra Kovářová, MIM byl položen dotaz

věk dožití ve zdraví

Sama zde píšete toto: ,, V roce 2017 byl obvyklý věk dožití ve zdraví u mužů 61 let a u žen 62 let.“ Jak ale tedy vysvětlíte, že vy prosazujete odchod do důchodu déle, a to třeba i o 5 a více let?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Cesta odpovědné společnosti: Mýtus Ruska jako všeho schopného agresora a původce všeho zla

20:18 Cesta odpovědné společnosti: Mýtus Ruska jako všeho schopného agresora a původce všeho zla

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k rozpadu společnosti a jejích hodnot.