ODS: Návrhy hnutí ANO jsou cestou k bankrotu, ne k pomoci

03.06.2022 9:16 | Tisková zpráva

Na tiskové konferenci „stínové vlády“ kritizovali představitelé hnutí ANO řadu vládních opatření. Andrej Babiš požaduje, aby byl příspěvek na dítě ve výši 5000 korun vyplácen měsíčně. Karel Havlíček kritizuje omezení slev na jízdné a vyzývá vládu, aby se při řešení dopravy a jízdného inspirovala v Německu. Občanští demokraté tyto návrhy odmítají a vysvětlují, jaké dopady by tyto populistické kroky v současné době měly.

ODS: Návrhy hnutí ANO jsou cestou k bankrotu, ne k pomoci
Foto: ODS
Popisek: ODS

„Navzdory špatně připravenému rozpočtu jsme udrželi pořád velmi silnou podporu veřejné dopravy v podobě 50% slevy jízdného pro seniory a studenty. Zároveň připravujeme slevu pro invalidy 3. stupně, na které předchozí vlády zapomínaly. To je adresná podpora pro ty, kteří to potřebují nejvíce. Zavést slevu po vzoru Německa by znamenalo jediné: vzít si slevu čistě na obrovský dluh a riskovat, že po třech měsících platnosti ceny jízdného skokově vzrostou,” řekl Martin Kupka a navázal: „Počítali a zvažovali jsme několik možností, a vycházeli z toho, že musíme podniknout krok, který je rozpočtově odpovědný, ale zároveň musíme sledovat další důležité zájmy, například moderní a hojně využívanou veřejnou dopravu, stejně jako zájem o to vyloučit nekalá jednání některých dopravců, kteří tím, že sami sobě prodávali zlevněné jízdenky, vytvářeli na úkor státu velmi laciný příjem navíc. To jen potvrzuje, jak špatný je přístup jít cestou velkých plošných slev, které ve výsledku generují další vady a ke kterým následně musíte vymýšlet složité kontrolní mechanismy,“ vysvětluje ministr dopravy a místopředseda ODS Martin Kupka. Německo přijde zlevněné jízdné na tři měsíce v přepočtu na 62 miliard korun. V ČR by si takové plošné opatření vyžádalo také desítky miliard. Prohloubení dluhu by znovu jen podpořilo už tak vysokou inflaci, která dopadá na všechny.

Karel Havlíček na tiskové konferenci dával za příklad experiment německé vlády, která od června do srpna prodá cestujícím jízdenky přibližně za 230 korun měsíčně a občané i turisté budou smět využívat železnici i autobusová spojení na regionálních trasách téměř neomezeně. Martin Kupka ale považuje experiment německé vlády za riskantní a finančně extrémně náročný. „Náklady německé vlády v projektu neomezené jízdenky představují v přepočtu 62 miliard korun, což je obrovský zásah do rozpočtu. Německá vláda teď čelí také kritice, že ten efekt může být spíše problémový, kdy se přeplní dopravní prostředky zejména ve špičkách a finální dopad může ve výsledku po uplynutí třech měsíců naopak opadnout a ceny jízdného budou významně růst," dodává Kupka.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

Článek obsahuje štítky

Bauer , energetika , Kupka , ODS , ANO

autor: PV

MUDr. Zdeněk Hřib byl položen dotaz

Veřejná doprava

Dobrý den, když tak myslíte na ekologii, proč v Praze není hromadná doprava pro všechny zdarma?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:
style="min-height:300px;"> reklama
Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Farský (STAN): Ve střední Evropě posilují antievropské a antiukrajinské síly

22:14 Farský (STAN): Ve střední Evropě posilují antievropské a antiukrajinské síly

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k postoji k Ukrajině ve střední Evropě.