Plamínková (STAN): Kanál, který se opozdil o 200 let

07.01.2018 12:36 | Zprávy

Babišova vláda bez důvěry si dala do programového prohlášení vznik kanálu Dunaj – Odra – Labe. Každý projekt má ale svou správnou dobu vzniku, a kanál D-O-L ji už dávno minul. Asi tak o 200 let.

Plamínková (STAN): Kanál, který se opozdil o 200 let
Foto: starostove-nezavisli.cz
Popisek: Jana Plamínková (STAN)

Již staří Řekové měli sen o prokopání korintské šíje mezi pevninským Řeckem a Peloponésem. V 7. století př. n. l. o vybudování průplavu usiloval tyran Periander, po něm římští císaři Caesar, Caligula a Nero. Dílo se ale podařilo uskutečnit až koncem 19. století. Nebylo to levné a bylo tam dost obětí. Paradoxně se ale uskutečnit tisíciletý sen podařilo zrovna v době, kdy už lodní doprava ztrácela na významu. Lodě se navíc výrazně zvětšily a kanál jim byl brzy malý. Měl proto od počátku jen dosti omezené využití. Dnes slouží téměř výhradně už jen jako turistická atrakce. Kanál prostě minul svou dobu – v době, kdy by ho Řekové potřebovali, ho nebyli schopni postavit, a když to o mnoho set let později uměli, tak už byl zbytečný.

Svou dobu už dávno prošvihl i kanál Dunaj – Odra – Labe. Kanál chtěl budovat již Karel IV., ale rovněž neuspěl. Otázka přišla znovu mnohokrát na přetřes v 18. a 19. století, kdy bylo učiněno několik pokusů o stavbu a několik dílčích projektů bylo i realizováno. Kdyby se kanál tenkrát vybudoval, tak jsme asi nic nemuseli řešit. V době průmyslové revoluce se vozilo hodně materiálu pro rostoucí těžký průmysl a silnic bylo málo a ve špatném stavu. Tenkrát ale stavbu zlikvidovala železniční společnost, pro kterou to byla nevítaná konkurence při rozvoji vlakových tratí.

K čemu by měl ovšem sloužit kanál Dunaj – Odra – Labe dnes, v době informační společnosti, to je skutečná záhada. Zboží, které by sneslo pomalou dopravu lodí, je stále méně a méně, všichni upřednostňují dodávky „just in time“. Ano, mohla by to být turistická atrakce, ale při vší úctě, korintskému průplavu by se cesta přes Českou Třebovou asi přece jen nevyrovnala, a nedovedu si představit, že někdo pojede z Pardubic do Olomouce lodí jako běžným dopravním prostředkem. To, co potřebujeme, je rychlé a kvalitní silniční a železniční spojení Čech a Moravy, nikoli vodní kanál. A rychlou informační dálnici, hodnou 21. století. Už by proto byl načase s úvahami o něm přestat, odblokovat pozemky desítek obcí a měst pro běžné využití a umožnit obcím podél kanálu normální rozvoj.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

MUDr. Vladimír Zlínský byl položen dotaz

Tvrdíte, že je třeba vychovat, vycvičit a vyzbrojit obranyschopné a ochotné obyvatelstvo

Jak toho chcete docílit? Měla by být podle vás opět povinná povinná vojna? Nebo jak chcete motivovat lidi, aby vstupovali do armády nebo do aktivních záloh? A k tomu vyzbrojování, to přeci vláda dělá a vy ji za to kritizujete a s navyšováním výdajů na obranu nesouhlasíte, takže neprotiřečíte si teď?...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Dostál (STAČILO!): Pro poučení Danuše Nerudové-Nesečtělé

4:31 Dostál (STAČILO!): Pro poučení Danuše Nerudové-Nesečtělé

Reakce na svém veřejném facebookovém profilu na prohlášení europoslankyně STAN Danuše Nerudové o spo…