Senátorka Seitlová: To jsme tedy propásli, protože ta lhůta je krátká. Tak to nejde nechat

13.06.2019 12:33

Projev na 9. schůzi Senátu 12. června 2019 k souhrnné zprávě o činnosti veřejného ochránce práv za rok 2018

Senátorka Seitlová: To jsme tedy propásli, protože ta lhůta je krátká. Tak to nejde nechat
Foto: zeleni.cz
Popisek: Senátorka Jitka Seitlová (KDU-ČSL)

Vážený pane předsedající, vážená paní ombudsmanko, veřejná ochránkyně práv. Myslím, že se tady potkáváme naposled v tomto roce, protože nám bude končit mandát. A dovolila bych si říct, že práce, kterou jste odvedla, byla rozsáhlá, náročná a potřebná a chtěla bych vám za ni poděkovat. Myslím, že se to tak patří.

Vážení kolegové, pane předsedající, chtěla bych říct, že pozice ombudsmana byla v České republice velmi dlouho odkládána a byl to jeden z posledních institutů, který v České republice vznikl, v rámci celé Evropské unie jsme byli skutečně poslední. Do dneška je jeho pozice a role velmi obtížná a je vidět, že i trošku podceňovaná. Je to škoda.

Pokud máte k dispozici závěrečnou zprávu, všimněte si, že je tam spousta doporučení, doporučení ve prospěch občanů naší země. A doporučení trvají někdy deset let i více, než jsou vůbec brána v potaz a než jsou řešené.

Jenom bych připomněla, že už v roce 2004, 2007 jsme upozorňovali na to, že děti, které jsou třeba pokutovány v tramvaji, protože jedou na černo, nebo mají dluhy v dětských domovech, protože rodiče za ně neplatí poplatky za odpad, že je to naprosto neetické, nemorální a nesprávné. A vy víte, že teprve teď v roce 2019 se konečně sněmovna odhodlala k tomu, že situaci bude řešit. To máme tedy 13 či 14 let od doby, kdy jsme upozorňovali na tuto situaci, já také ještě z pozice zástupkyně veřejného ochránce práv, a teprve dneska zde máme řešení.

Prosím, podívejte se na doporučení veřejné ochránkyně práv, která jsou hned na začátku této zprávy, a všimněte si, že je jich velmi mnoho, která tam jsou opakovaně uváděna. Víme, že jsou třeba ne rozsáhlá, že by měnila rozpočet nebo měnila něco zásadního, asi to možná z pohledu některých jsou drobnosti, nicméně pro běžného občana jde často o zásadní věci a tím se mu ztěžuje život.

Upozorním jenom na jednu, která mě už dlouho trápí. Už v roce 2004 upozorňoval veřejný ochránce práv, že i ve správních rozhodnutích mělo být poučení o tom, že lidé mají možnost podat proti správnímu rozhodnutí soudní žaloby.

Bylo by to ve prospěch těch lidí, protože řada z nich to opravdu neví, termíny uběhnou, teď jsem se setkala s některými dokonce takovými případy, kdy přijdou a řeknou: A to jsme tedy propásli, protože ta lhůta je krátká. Je to fakticky drobnost. Od roku 2004 se to nedaří. Co mě zaujalo v této zprávě, byla informace k velmi aktuálnímu a ožehavému tématu, a to je stavební právo. Když se podíváte do této kapitoly, zjistíte, že množství stížností na tuto oblast výrazně vzrostlo. Nejenže množství stížností vzrostlo, ale zástupkyně veřejného ochránce práv upozorňuje a upozorňovala už před mnoha lety, v mé pozici, kdy jsem tam byla já, dneska upozorňuje celý tým právníků, kteří řeší stavební právo, že dneska se vyplatí stavět načerno. Vyplatí se stavět načerno, protože řízení, která vedou k odstranění stavby, jsou zdlouhavá, dodnes, za 10, 15, 20 let se nepodařilo vyřešit financování toho, že když úřad rozhodne, že stavba má být odstraněna, že skutečně odstraněna je. Ale nejen to. Víme, že stavební právo, dneska se debatuje velká novela. Co velká novela říká? Máme tady spoustu různých... Paní ministryně chodí s takovým tím kolečkem, všechna ta závazná stanoviska. Ale už vůbec nemluví o tom, co je největším problémem, na co upozorňuje veřejný ochránce práv, že stavební právo je nejen pro běžného občana, ale i pro stavební úřady, tak jak dělala analýzu veřejná ochránkyně práv, naprosto nesrozumitelné. Kolik druhů a postupů řízení máme? Ohlášení, různá spojená řízení, stavební řízení, územní řízení, EIA, rozhodování, která jsou společná, to je asi 15 druhů různých řízení, která se různě prolínají, každý má jiný proces. Nejenže se v tom nevyzná občan, ale skutečně i úředníci, pak dělají chyby, když dělají chyby, tak se to odvolání vrací, nebo dokonce to končí u soudu. Ale tímto problémem, touto řádnou analýzou se bohužel ministerstvo pro místní rozvoj nezabývalo. Já tady o tom hovořím proto, že si myslím, že je strašně důležité, aby si paní ministryně uvědomila a vzala tu zprávu veřejného ochránce práv, protože jí pomůže řešit problém stavebního práva.

Zmínila jsem se jen o této věci, jistě by bylo možné hovořit o věcech dalších, ale znovu říkám, děkuji veřejné ochránkyni práv a celému jejímu týmu za práci, kterou odvedli.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Bc. Vít Rakušan byl položen dotaz

Jak můžete někoho obvinit bez důkazů?

Vaše vláda nálepkuje dost často, vy hlavně a chcete bojovat proti dezinformacím, ale jdete podle vás příkladem? Je podle vás v pořádku, že někoho obviníte a pak nejste schopný u soudu říci, na základě čeho a svá obvinění doložit? A omluvíte se SPD nebo se odvoláte? https://www.parlamentnilisty.cz/p...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Kolaja (Piráti): Výrobky bez kazítek a s možností opravy

12:12 Kolaja (Piráti): Výrobky bez kazítek a s možností opravy

Udržitelnější výrobky, které bude možné po rozbití opravit, a až doslouží, dočkají se recyklace. To …