Zajíčková (ODS): Pedagogický leadership je jedním ze stavebních kamenů změny českého školství

25.01.2023 6:34

Konference „Pedagogický leadership v ČR“ přilákala do Sněmovny klíčové aktéry českého vzdělávání

Zajíčková (ODS): Pedagogický leadership je jedním ze stavebních kamenů změny českého školství
Foto: ods.cz
Popisek: Renáta Zajíčková

Pedagogický leadership byl hlavním tématem konference, kterou ve spolupráci s organizací Učitel naživo a redakcí Řízení školy pořádala poslankyně Renáta Zajíčková (ODS). Dvanáct vybraných hostů přineslo v diskuzních panelech svůj úhel pohledu na toto aktuální téma – od leadershipu jako inovace ve vzdělávání, přes příklady z praxe z ČR i zahraničí, až po systémovou podporu a roli zřizovatele. 

Anketa

Kdo víc rozděluje společnost?

hlasovalo: 42148 lidí

„Pedagogický leadership je jedním ze stavebních kamenů změny českého školství. Ředitelům a ředitelkám musíme umožnit, aby velkou část své práce mohli věnovat vedení učitelů a soustavné práci na jejich rozvoji. Ředitelé s vizí, kteří ji dokáží propisovat do každodenního chodu školy, pak dokáží zajistit, aby děti do školy chodily rády a učení jim dávalo smysl,” komentuje hlavní téma konference pořadatelka Renáta Zajíčková (ODS), poslankyně a předsedkyně Podvýboru pro regionální školství a celoživotní učení.

Mezi 140 hosty se objevili akademici, politici, zástupci zřizovatelů, Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, Národního pedagogického institutu ČR a dalších organizací, ale i samotní ředitelé.

„Ředitelé a ředitelky v Česku nesou na svých bedrech velkou většinu rozhodnutí o tom, co se ve škole děje. Dovednosti, které zastřešuje pojem pedagogický leadership, jsou zárukou, že ta rozhodnutí budou dělat ve prospěch dětí a jejich učení,“ říká Martin Kozel, ředitel organizace Učitel naživo. Ta se, mimo jiné, zaměřuje na vzdělávání ředitelů v programech Ředitel naživo a Lídr školy.

„Nestačí jen ubrat administrativu, v ředitelně musí být člověk, který podporuje profesní růst učitelů, dává škole vizi, pro kterou získá všechny – včetně zřizovatele nebo rodičů. Proto je nezbytné schopnost pedagogického leadershipu zahrnout do přípravy na ředitelskou roli. Je skvělé, že to vnímají i politici a ministerstvo školství,“ dodal sociolog Kozel.

„Bez ohledu na to, kam chceme ve světle geopolitického a ekonomického vývoje náš vzdělávací systém za 10 nebo 20 let posunout, je ředitel ve fungování školy klíčový aktér a svými rozhodnutími může kvalitu vzdělávání žáků zásadně zlepšit už dnes. U veřejnosti téma pedagogického leadershipu zatím moc nerezonuje, to musíme změnit,“ dodává poslankyně Zajíčková (ODS).

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat
Tomio Okamura byl položen dotaz

Nemáte krátkou paměť?

Když se ohlédnete do naší minulosti, tak spousta lidí, včetně mužů raději emigrovala, než aby šla bojovat nebo se podřídili režimu. A myslím, že by se stejně zachovala řada lidí i teď a je to pochopitelné. Opravdu myslíte, že je to důvod k tomu ukončit podporu Ukrajině? A vy byste ty bojeschopné Ukr...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Bajer (Soukromníci): Nabízíme velmi zajímavé osobnosti, hájící program soukromníků

11:17 Bajer (Soukromníci): Nabízíme velmi zajímavé osobnosti, hájící program soukromníků

Komentář na veřejném facebookovém profilu strany k volbám do Evropského parlamentu