Ing. Jiří Dolejš

  • KSČM
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 0,27. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

15.04.2011 9:18:09

Pořád je tu ta daňová reforma

Pořád je tu ta daňová reforma

Komentář poslance Parlamentu ČR a stínového ministra KSČM pro resort financí Jiřího Dolejše k návrhů na změny v dani z příjmu.

Veřejnost v tyto dny zaměstnává sledování toho, jak jsou odhalovány mafiánské základy současného vládnutí v přímém přenosu. Přitom vlastně nejde o nic nového, jde přeci o systém, který tu po „Vítězném listopadu“ pomáhali svým loutkářům budovat prorežimní politici i média. ´Ta současná koaliční fraška jen připomíná, že když jde o moc, tak jde o hodně. A to se pak klidně použijí i ty nejšpinavější metody. Za daleko důležitější považuji nezapomínat na obsah a cíle politiky.
 
Mezi připravené pravicové reformy patří daňová reforma. Pro samé spory, kdo je „capo di tuti capi“, zda Bárta, Kalousek nebo Nečas, by nemělo zapadnout, jak lidi nadzvedla podoba koaliční dohody o změně daně z přidané hodnoty. A těsně před tím, než se Věci veřejné odhalily jako mafiánská chobotnice, tak ministerstvo financí předložilo návrh na další část daňové reformy, novelu zákona o dani z příjmu. Podívejme se tedy na tento návrh, určitě to bude v budoucnosti významné politikum.
 
Návrh byl zpracován víceméně jako rozpočtově neutrální, tedy nepřispěje na příjmové straně k potřebnému snížení schodků rozpočtu. Vláda i nadále odmítá možnost zvýšení daňové progrese. Topolánkova vláda, když zavedla zdanění superhrubé mzdy jednotnou sazbou 15 %, tak se jí podařilo nejen zakrýt skutečnou daňovou zátěž (odpovídalo to v průměru cca 20 % z hrubé mzdy), ale místo.rovné daně takto zavedla daň degresivní (bohatší platili méně). Jestliže má být po zrušení superhrubé mzdy zavedena nyní sazba 19 % z klasické hrubé mzdy, tak efektivní zdanění se v průměru nezmění.
 
Další oblastí pravicových úlev pro bohaté je zastropování odvodů na pojištění, v době všelijakých škrtů o to absurdnější. Za Topolánka dosáhly tyto stropy čtyřnásobku průměrné mzdy, tzv. Janotův balíček je v roce 2009 pod tlakem krize zvýšil na šestinásobek. Nyní Kalouskův návrh vrací stropy u sociálního pojištění na čtyřnásobek, u zdravotního zatím zůstává na šestinásobku. Ani zde tedy vláda nechce solidárně přerozdělit břemeno financování veřejných pojišťovacích systémů.
 
Ministerstvo financí představilo svůj návrh jako zjednodušení daně s odstraněním nesystémových výhod. Jde především o rušení daňových výjimek, což bude značný problém. Úplné zrušení výjimek by bylo vlastně zrušení investičních pobídek. Někteří ekonomové varují, že to znevýhodní ČR v boji o nové investice. Otevřená je otázka daňové podpory fondového pilíře v rámci připravované reformy penzijního pojištění (daňové odpočty jsou nyní u penzijního připojištění). Citlivé bude také rušení daňové podpory v oblasti bydlení a zaměstnaneckých benefitů.
 
Dosavadní daňové zvýhodnění poskytování stravenek, režijních jízdenek, ošatného atp. má nahradit jednotná zaměstnanecká paušální sleva ve výši 3000 Kč za rok. Např. stravenky v ČR využívá až 30 % zaměstnavatelů. Asociace hotelů a restaurací již varuje, že na obratu ze stravenek (cca 16 mld. Kč) může dojít k významnému poklesu tržeb, odboráři se obávají zhoršení stravovacích podmínek zaměstnanců. Z řad vládní koalice zazněl proto námět na zavedení daňového bonusu místo stravenek až do 6 tisíc ročně. Skončit mají možnosti odpočíst od daňového základu příspěvky odborové organizaci a platby za zkoušky ověřující další vzdělávání zaměstnanců.
 
Dalším sporným tématem je ukončení možnosti odepisovat od daňového základu úroky z hypotéčních úvěrů u smluv od roku 2012, u starších smluv by se snížila maximální výše ročního odpočtu ze 300 na 150 tisíc. Připomínám, že již byla od letošního roku snížena státní podpora ke stavebnímu spoření (příspěvek státu klesá a výnosy ze stavebního spoření se zdaňují).
 
Návrh se prakticky nevěnuje korporátním daním, stranou zatím zůstaly debaty, zda zvýšit současnou sazbu 19 %. Zato je navržen daňový odpočet daně z dividend. Snižují se také odvody firem na pojistné – zaměstnavatelé mají platit jednotnou 32% daň z úhrnu mezd (dosud z platu každého zaměstnance v souhrnu 34%). Naopak má být zvýšen odvod zaměstnanců na zdravotní pojištění ze 4,5 % na 6,5 %. O tyto 2 procentní body se tedy sníží čistý příjem zaměstnanců.
 
Na nedávném semináři Odborné sekce ÚV KSČM pro živnostenské a malé podnikání bylo upozorněno na to, jaké důsledky bude mít tento návrh pro OSVČ. Pravice která, se ráda ohání prioritou podnikání, tak tady ponechává pokrytecky drobné podnikatele jejich osudu. Tady zvýšení sazeb z 15 % na 19 %, na rozdíl od zdanění příjmů zaměstnanců, znamená větší odvod. Dávky pro OSVČ se budou počítat ze skutečně odvedených peněz, a pokud si OSVČ své platby na budoucí zajištění sami nezvýší, spadnou na stáří do notně děravé sociální sítě.
 
Toto všechno jsou závažné problémy. Je otázkou, kdy se vrátí věcné debaty do politiky. Měli bychom řešit důležitější věci, než jak se prostřednictvím medializace ilegálních nahrávek eliminují političtí konkurenti. Jestli se nyní z Hradu snaží tento marasmus zakamuflovat v zájmu záchrany pravicových reformy, nezapomínejme, že současný prezident stál u zrodu tohoto mafiánského kapitalismu. Chceme-li změnu, řešme obsah alternativ, této vládě se už stejně důvěryhodnost nikomu nepodaří vrátit.

Jiří DOLEJŠ, poslanec PČR za KSČM
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama