JUDr., PhDr., Zdeněk Ondráček, Ph.D.

  • KSČM
  • Trutnov
  • zastupitel města
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 4,03. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

15.01.2018 9:22:20

Kdo je připraven, není překvapen!

Kdo je připraven, není překvapen!

Toto pravdivé úsloví se může vztahovat téměř ke každé činnosti člověka. Já, jako místopředseda výboru pro bezpečnost, se pokusím o jeho zhodnocení z pohledu bezpečnosti České republiky, a to i s ohledem na vývoj bezpečnosti v Evropě.

Vzhledem k tomu, že Česká republika je šestou nejbezpečnější zemí na světě mohlo by se toto hodnocení zdát jako zbytečné. Vždyť co zlepšovat, když jsme téměř na vrcholu. O čtyři desítky za námi je Velká Británie, ještě dále Francie a náš velký spojenec USA je v bezpečnosti až v druhé stovce zemí. Jenže co platí dnes, nemusí platit zítra, a i dnes je mnoho věcí, které jsou přinejmenším problematické a jejich neřešení se nám může již brzy vymstít.

Po Kalouskových úsporných opatřeních byly bezpečnostní sbory zdecimovány. Odešlo mnoho zkušených příslušníků a o službu přestal být mezi nováčky zájem. Sobotkova vláda postupně vrátila to, co Kalousek sebral a dokonce v závěru svého funkčního období i přidala, ale nepodařilo se ji to základní, stabilizovat bezpečnostní sbory a znovu je zatraktivnit pro nové uchazeče o službu občanům, o službu své vlasti. Co je platné, že se přidaly tabulky, tedy zvýšil se počet míst, když jen u Policie ČR za rok 2017 odešlo ze služby o 236 více příslušníků než těch, kteří nastoupili. V současnosti tedy do plánovaného stavu 42 156 policistů už chybí rovných 2 000 policistů. Dalším významným problémem je skutečnost, že celá jedna pětina nováčků ukončí svůj služební poměr do 4 let služby a téměř jedna třetina do 15 let služby, tedy ještě před vznikem nároku na výsluhový příspěvek, který je často zmiňován jako jeden z významných benefitů služby pro stát. Jednoznačně se tak dokazuje, že služba není pro nováčky atraktivní!

Díky nedostatku policistů zůstává 28% základních útvarů, tedy těch služeben ve městech a obcích kam se občan obrací v případě potřeby, služebně neobsazených a zajistit nepřetržitý výkon 24 hodinové služby jde na úkor spojování dvou základních útvarů. Tím se zvětšuje území, ale logicky i dojezdové časy v případě volání na tísňovou linku. Policie tedy nemusí vždy a všude přijet včas!

Policisté, ale i příslušníci Vězeňské služby sami nejlépe vědí, co si mohou, resp. nemohou koupit ve výstrojních skladech. Chybí části uniforem, některé výstrojní součástky jsou nekvalitní a některé i pro zdraví příslušníků škodlivé. Balistická ochrana po dvou letech mého soustavného tlaku je již alespoň na papíře, ale ještě uplyne několik let, než bude mít každý policista v přímém výkonu osobní balistickou ochranu. Nechránění policisté do té doby budou při službě i nadále umírat!

To jsou jen některé z mnoha „drobných“ problémů, které musí nové vedení vnitra řešit a pokud možno mělo by s tím začíst ihned. Pokud se totiž blíže seznámíme s tím, jak je již dnes náročný výkon policejní služby v Německu, Francii nebo Švédsku a představíme si, že vy se něco podobného během několika málo měsíců nebo let mělo odehrávat i u nás, mám obavu, že od problémů je to jen krůček ke krizi. Naše policie, ale ani vězeňství na to prostě nejsou připraveny a to ticho před bouří mě děsí. Opravdu je lepší býti připraveni než překvapeni!

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama