Jaroslav Kubera

Zemřel dne 20.1.2020 ve věku 72 let
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 0,5. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

12.08.2015 21:56:00

Když osobně přijedou a jsou to mladá děvčata, tak jim rád vyprávím

Když osobně přijedou a jsou to mladá děvčata, tak jim rád vyprávím

Projev na 11. schůzi Senátu dne 12. 8. k Návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím:

Čtyři hodiny vám mohu vyprávět o případech žádostí podle 106, mohu vám vyprávět celou historii Oldřicha Kužílka, který si z toho udělal výnosný byznys, jako ze všeho se dá udělat výnosný byznys. Takže musím oponovat vaším prostřednictvím panu kolegovi Čunkovi, bude to jinak. Bude to úplně všechno zadarmo, i když si to nevyzvedne, a bude to pokračovat, protože kdokoli bude proti tomu protestovat, tak bude označen za někoho, kdo nechce transparentnost, kdo se něčeho bojí, kdo nechce. Představte si, že dostanete žádost, že chce seznam všech stavebních povolení od roku 1945. Ničemu to neodporuje. Ale já nebudu vyprávět ty příhody, nejkrásnější jsou ty diplomové práce studentů, s těmi je to zábavné. Obzvláště, když osobně přijedou a jsou to mladá děvčata, tak jim rád vyprávím.

Mě tady zaujala úžasná věc, která je tu napsaná, že si vlastně může vybrat, může požádat i o jiný způsob poskytnutí informace. V zásadě platí, musí být stranou povinného subjektu respektován, a to až na výjimky, kdy požadovaný způsob není technicky možný nebo by pro povinný subjekt představoval nepřiměřenou zátěž. Já nevidím jakou. Když někdo bude požadovat, abych k němu přišel domů a tu informaci mu poskytl, jak se já budu bránit? Protože to je možné, abych tam přišel.

Já na to upozorňuji, protože je to další způsob, kdy se obkličujeme, až potom nebudeme vědět jak. Začali jsme docela nevinně. Například zákon o obcích říká něco, že zápis je na organizačním odboru, každý do něj může nahlédnout. Ale proč by to dělal, on si napíše podle 106 a má ho, že? Firmy to zneužívají. Dokonce i v průběhu výběrových řízení chtějí informace, které jsou pro ně neskutečně důležité na to, aby v tom řízení uspěly. A velmi často jsou to know-how konkurenčních firem. A velmi těžko se tomu brání.

Ale co je tam pozitivního podle mě v zákoně, že alespoň je tam to, že když má někdo internet, tak se mu to ne nemusí všechno posílat. To je pozitivní změna, protože dosud to bylo tak, že i když rozpočet visí na úřední desce a on ho bude chtít, tak my ho musíme poslat, on bude tvrdit, že nemá internet.

Já zmíním, protože je tu pan ministr, řešíme teď velmi složitý příběh. Vzpomínáte si, když jsme tu schvalovali malá rozpočtová pravidla, kde kdosi řekl, že smlouvy musí být zveřejňovány na úřední desce a tam musí viset po poměrně dlouhou dobu. A vznikl problém, co že to je vlastně úřední deska. Kdyby totiž platilo, co je ve správním řádu, že úřední deska je ta fyzická, že je jenom jedna, byť se může používat i elektronická, tak to znamená, že by si město muselo pronajmout asi 5 km dlouhou zeď a na tu zeď věšet všechny veřejnoprávní smlouvy. Ministerstvo ale bylo rychlé a poslalo výklad, že snad to nevadí, že když to bude na té elektronické, tak to nemusí být na té fyzické. Na to ale stačí, aby někdo podal žalobu k Ústavnímu soudu, že nemá internet, že se nemůže dívat na elektronickou a že trvá na tom, aby to bylo na to klasické úřední desce. Opět to bylo rychle, ve spěchu, hrr, musíme to udělat, protože teď to nutně potřebujeme. A teď máme problém. Byl bych rád, aby to pan ministr slyšel, abychom ten problém zhojili legálně, tzn. tak, že bychom upravili správní řád.

Velmi zajímavý je tu odstavec: "Do ustanovení § 11, odst. 2, který upravuje omezení práva na informace, se doplňuje nový specifický důvod, jde-li o informaci, která se týká stability finančního systému. Navrhované omezení je odůvodněno skutečností, že zpřístupnění tohoto typu informací by mohlo nepřijatelně ovlivňovat stabilitu finančního systému a ohrožovat tak plnění zákonných úkolů ČNB." Vždy některé subjekty, a platí to i o správním řádu, kde vždy, když se to nehodí, tak je tam napsáno: "A na toto se správní řád nevztahuje." To podle toho, jak je kdo silný a dokáže si to tam prosadit. Takovýchto ustanovení nejenže by mohlo, ale ohrožuje to často stabilitu finančních systémů obcí apod., ale ty nemají tu moc, aby si to do toho zákona daly.

Takže bych jen moc poprosil, abychom už nadále jsme ten zákon nerozšiřovali, protože už teď na těch obcích často nic jiného nedělají. Zejm. když je to malá obec, tak tam jeden blb dokáže tu obec naprosto paralyzovat. On posílá každý den tři nebo čtyři. A soudy, protože jsou také v té vlně transparentnosti, tak většinou jdou na ruku žadateli, jak jsme tu slyšeli ze strany pana senátora Čunka. Takže pro mě je to problém, já myslím, že bychom se bez toho zákona obešli, ale to vím, že je to nereálné, takže jsem potřeboval, abychom alespoň opravili ten správní řád a mysleli na to v budoucnu, kdy přijímáme takové ty hrr, protože někdo někde, nějaká neziskovka to tak chce a my se z toho zblázníme a pak nevíme, co s tím.

A samozřejmě je to o penězích. Všechno je to o penězích. Zveřejňování smluv, na to bych chtěl upozornit, abychom byli velmi opatrní, co tam dáme a co tam nedáme, protože budeme stát za rok před stejným problémem. Zneužívání, nic se neutají, budou z toho jenom problémy a někdo na to bude brát poměrně velké dotace ze státního rozpočtu.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama