Prý kvůli rostoucím nákladům. Prezentovaná podkladová studie k zdražování ale neřešila dopravu v kraji jako celek, neuváděla předpokládané dopady zdražení cen na růst individuální dopravy včetně souvisejícího většího poškození vozovek, neobsahovala ani dopady na již tak ucpané silniční tahy, na životní prostředí a nepočítala ani s demografickou studií kraje do roku 2050.
Občané, zejména ti, na které dopadne zdražení nejvíce, se nedočkali ani opozicí navrhovaných slev na jízdné, a tak je cestování bude stát i tisíce či desetitisíce (v případě větších rodin) korun ročně navíc. Koalice si prosadila navíc i mechanismus automatického zdražování každé 2 roky.
Zastupitelstvo též vyslechlo občanskou inciativu občanů Dobříšska a Mníšecka, kteří chtěli obnovit plný provoz vlaků na trati Praha – Dobříš (linka S88). Ten byl seškrtán od roku 2022 předchozí koalicí v rámci omezování provozu na 12 lokálních železničních tratí. Přes prokázaný růstový potenciál trati (opět i v souvislosti s předpokládaným demografickým vývojem) však koalice STAN a SPOLU návrh Stačilo! obnovit plný provoz S88 odmítla. Navíc avizovala další plánované škrty na železničních tratích, které by měly být řešeny na podzim. Další ránu z milosti tak možná dostanou kromě úseku Praha – Dobříš i např. úseky Rakovník - Kralovice, Lužná u Rakovníka - Žatec, Slaný - Louny a Mělník – Mšeno - Mladá Boleslav.
Vypadá to tedy, že blízká budoucnost nažene Středočechy ještě více do infarktových přecpaných kolon. Je možné tento proces ještě zastavit? Probíhá petice proti zdražování dopravy, na program zastupitelstva může téma zdražování dopravy vrátit 8. září. Čekají nás v říjnu také volby do Poslanecké sněmovny. A i ty mohou říci škrtům a zdražování této veřejné služby jasné Stačilo!
Zdeněk Štefek