Ing. Jiří Dolejš

  • KSČM
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 0,27. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

Dotaz

23.12.2011 13:56:47 - Betinka

Fiskální unie

Z mnoha strach zaznívá v poslední době kritika na adresu EU. Mohu se zeptat Vás, zda si myslíte, že kdyby se od začátku vyvíjela jinak-jako fiskální unie a federace, bylo by dnes vše jinak? Děkuji Vám za odpověď a přeji hezké svátky

Zajímá Vás také odpověď na tento dotaz? Podpořte dotaz tlačítkem níže a my Vám odpověď zašleme na e-mail. Nicky uživatelů, které zajímá odpověď budou zobrazeny níže.

Prozatím dotaz nikdo nepodpořil. Buďte první! .)

Odpověď

23.12.2011 21:55:48 - Ing. Jiří Dolejš

Hospodářská unie není jen hospodářských prostorem pro svobodný obchod bez celních a jiných barier. je to prostor, jehož základní struktury prrůstají a sbližují se a který uplaňuje společnou hospodářskou politiku.  USA trvalo staletí, než se takto zformovala. Proto lze říci že jde o náročný cíl, pro něj sjme se již ale rozhodli vstupem do EU - ústup od tohoto cíle by zanenalo zařadit v intergaci zpátečku.

Hospodářská unie musí na svém území uplatňovat společnou měnovou a fiskální poltiku - to neznamená že s využitím tzv. principu subsidiartity nemají veřejné finance určitou samostatnost na místní, regionální i národní úrovni. Efektivní federaci lze chápat ako užšší spojení než je unie, ale není to totéž jako centralizace. Jsme za postupné prohlubování hospodářské, a tedy i fiskální unie.

Výhledově nemusí vadit ani určitá míra federace, k té je ale složitá cesta - předpokládá větší souhlas s přenosem suverenity na společně vykonávanou nadnárodní úroveň. Nyní vidím nadějnější hlubší intergaci :  v tom jak lépe korodinovat rozpočtové poltiky - informačně ex ante, tedy předem než jsou veřejné finance schváleny na národní úrovni a ex post, tedy vymáhání održovánízákladních manitnelů - různé ty pakty stablity, dluhové brzdy atd  včetně společných evropských zdrojů financování.

Mezi tím se někde nachází harmonizace daní - daně zůstávájí v kompetenci národních států, ale musí mít některé společné prvky (daňová správa včetně opatřneí proti daňovým únikům, minimální sazby, nastavení úlev jako nástroj struturální a rozvojové politiky atp.) 

Z výše uvedeného je zřejmé, že jsme pro uvážlivé prohlubování rozpočtové intergace až k fiskální unii, které by mohlo vyřěšit některé problémy, které se v EU nakupily. Raději společnou efektivní transferovou unii, než zonu neregulovaného byznysu posilující sociální diferenciaci. A třeba se jednou demokraticky dostabeme i k té federaci.