Plzeňský kraj: Hejtmani i města chtějí v Národním plánu obnovy peníze na cyklostezky

28.03.2021 19:49 | Zprávy

Evropské státy včetně České republiky nyní připravují vlastní Národní plány obnovy (NPO). Ty jsou rozcestníkem pro finance z Evropské unie a mají pomoci znovu nastartovat ekonomiku. Mnohé země z nich směřují peníze na efektivní a udržitelnou dopravu, která zažila během pandemie rekordní vzestup – na tu cyklistickou. Hejtmani a města společně požadují vyčlenit na cyklodopravu alespoň 2,5 mld. Kč. Se svým požadavkem se Asociace krajů ČR obrátila na ministra Karla Havlíčka. Požadavek podporují statistiky spolku Partnerství pro městskou mobilitu, podle kterého se v posledních letech do cyklistické dopravy investovalo ročně v průměru půl miliardy korun.

Plzeňský kraj: Hejtmani i města chtějí v Národním plánu obnovy peníze na cyklostezky
Foto: plzensky-kraj.cz
Popisek: Plzeňský kraj - logo

Česko v rámci svého Národního plánu obnovy přerozděluje částku 172 miliard korun z Evropské unie, která bude využita v letech 2021 až 2023. Nastává tak ideální šance podpořit výstavbu infrastruktury, která regionům pomůže rozvíjet moderní mobilitu, včetně jízdy na kole či chůze. Balík má dle strategií EU podpořit investice do ekologické a digitální transformace a pomoci tak zotavit se z následků pandemie. Jak se ale ukázalo, stát má o „zmírňování dopadů” jiné představy. Zatímco kraje a města chtějí investovat do drobnějších projektů, veřejné a městské dopravy (jak říkají evropská doporučení k NPO), stát preferuje velké stavby.

Hejtmani požadují 2,5 mld. na cyklostezky
Hejtmani se obrátili společným dopisem na ministra Karla Havlíčka. Cyklodopravu označili za podstatnou oblast, která se v současné „pandemické době“ široce rozvíjí a v budoucnu bude tento rozvoj pokračovat. Na její podporu požadují vyčlenit v Národním plánu obnovy 2,5 mld. Kč.
Cyklodoprava je u nás stále populárnější, což se v uplynulém roce projevilo naplno i v době pandemie. Jízda na kole je vhodným způsobem dopravy do zaměstnání či ideálním spojením pobytu v přírodě s relaxací a sportem. Rekreační cyklistika je dostupná prakticky všem věkovým kategoriím. Podmínkou pro stoprocentní zážitek je ale bezpečnost. Právě tu pomohou zajistit investice do cyklostezek," uvedl hejtman Olomouckého kraje Josef Suchánek.

Města a kraje potřebují 7 miliard na bezpečnou infrastrukturu
Během posledních pěti let se do cyklodopravy investovalo 2,66 miliardy korun, ať už z rozpočtu státu, krajů, nebo prostřednictvím fondů Evropské unie. To ročně představovalo v průměru 532 milionů,“ říká Jaroslav Vymazal, předseda spolku Partnerství pro městskou mobilitu a pokračuje: „Pokud bychom ale měli realizovat všechny plánované projekty, znamenalo by to ročně částku převyšující 2,3 miliardy.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Marek Novák, MBA byl položen dotaz

Proč se podle vás kauza Dozimetr tak dlouho vleče?

Kdo je podle vás viníkem? A objektivně vzato, nevlečou se stejně dlouho i soudy kolem Babiše? Co jsem zaznamenal, tak se snad znovu řeší i Čapí hnízdo. A vlastně, není třeba celkově něco udělat s tím, jak se u nás soudy vlečou?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ČEZ Distribuce zdvojnásobí počet elektroaut

14:56 ČEZ Distribuce zdvojnásobí počet elektroaut

Společnost ČEZ Distribuce pokračuje v elektrifikaci firemní flotily. Nejnovějším přírůstkem je 90 el…