SOCR ČR: Zhodnocení vývoje velko- a maloobchodu za rok 2013

21.01.2014 15:49

Dle sdělení obchodníků z řad našich členů lze říci, že tržby velko- a maloobchodu se v roce 2013 stabilizovaly a dosáhly úrovně předešlého roku.

SOCR ČR: Zhodnocení vývoje velko- a  maloobchodu za rok 2013
Foto: SOCR ČR
Popisek: SOCR ČR
reklama

Tento výsledek považujeme s ohledem na celkovou situaci za pozitivní a věříme, že by v letošním  roce měla být úroveň loňských tržeb alespoň zachována. Významné oživení však stále neočekáváme.

Vlivem intervence ČNB a její následné medializaci panuje zatím ve společnosti poměrně pesimistická nálada. Očekává se zdražení položek napříč celým sortimentem, které jsou do České republiky dováženy, ale i těch, kde je česká výroba závislá na zahraničních subdodavatelích.  

„Jako v uplynulých letech očekáváme i letos velmi náročné konkurenční prostředí.  Vývoj je nyní těžké odhadnout vzhledem k mnoha faktorům (např. kupní síla, vývoj cen komodit, vliv kurzu koruny na dovozy, inflace…), které ho budou ovlivňovat.
Zákazníci jsou v současné době velmi nejistí, reagují silně na cenové akce a nakupují všeobecně velmi opatrně a selektivně. Doufáme ale ve stabilizaci až velmi mírný růst“ říká Zdeněk Juračka, prezident SOCR ČR.

Bohužel k jedinému významnému meziročnímu růstu tržeb v oblasti nepotravinářského zboží došlo v měsíci listopadu, což však bylo ovlivněno zejména intervencí ČNB.

Podle sortimentních okruhů dosáhly i v listopadu nejvyššího růstu tržby prostřednictvím internetu a zásilky, což dokládají i níže uvedené informace.

 

Elektronický obchod

 

Podle očekávání také v uplynulém roce pokračoval růst objemů prodaného zboží a služeb po internetu. Za zboží utratili Češi online 50 miliard korun, za služby dalších 20. Celkově tak oproti roku 2012 došlo k navýšení obratů o více než 15%.

„Rok 2013 hodnotí e-obchodníci jako úspěšný. Zatímco celý maloobchod stagnoval nebo rostl pouze mírně, na internetu se podařilo pokračovat v růstu. Především vánoční období, které začalo letos díky intervenci ČNB nabírat na obrátkách již v listopadu, bylo opravdu úspěšné,“ řekl výkonný ředitel APEK a člen představenstva SOCR ČR Jan Vetyška a dále dodává „Podle našich výzkumů koupilo alespoň jeden Vánoční dárek online 76 % uživatelů internetu.“

Jaký je typický e-nakupující? Nejčastěji utrácí v e-shopech muž ve věku 25 až 34 let se středním nebo vyšším vzdělání. Zajímavé také je, že nejpopulárnější jsou nákupy mezi obyvateli největších a nejmenších obcí v ČR. „Na jedné straně využívají nakupující z největších měst širokých možností doručení zboží (či jeho vyzvednutí). Na straně druhé potom obyvatelé nejmenších obcí využívají toho, že na internetu seženou vše, co v jejich okolí nenajdou a nemusí kvůli tomu podstupovat dlouhé cesty do větších měst,“ hodnotí Jan Vetyška.

A jaká jsou očekávání do roku 2014? „Domníváme se, že růst české e-komerce bude dále pokračovat. Podle našich prvních odhadů by se měl opět pohybovat okolo 15%“, uzavírá výkonný ředitel APEK a člen představenstva SOCR ČR, Jan Vetyška.

 

 

Nový občanský zákoník komplikuje e-shopům život, jaké jsou nejčastější nejasnosti?

 

Nový občanský zákoník (NOZ) řídí životy v Česku již tři týdny a je tedy čas na první reakce internetových prodejců. Ty se dají shrnout do pocitu, že NOZ řadu starých bolestí utišil, ale jiné naopak vyvolal.

A proč si vlastně obchodníci musí takové otázky klást, když tu máme zbrusu novou normu, která měla situaci v e-komerci vyjasnit? Podívejme se v bodech na několik zkrácených výňatků z NOZ spolu s komentáři:

  • Odstoupí-li spotřebitel od smlouvy, vrátí mu podnikatel všechny peněžní prostředky  stejným způsobem – je velmi složité vrátit finanční prostředky spotřebiteli zpět na platební kartu či přes platební portál. V praxi je to někdy až nemožné.
  • Prodávající je povinen poskytnout spotřebiteli obchodní podmínky v aktuálním znění v textové podobě, přičemž nestačí hypertextový odkaz. Tím vzniká otázka, jakým způsobem obchodní podmínky spotřebiteli doručit – buď jako přílohu či dlouhý text na závěr e-mailu potvrzujícího přijetí objednávky. Praktičnost obou způsobů je však velmi diskutabilní.
  • V případě odstoupení od smlouvy není podnikatel povinen vrátit spotřebiteli peníze dříve, než mu spotřebitel zboží předá nebo prokáže, že zboží zpět odeslal. Obchodníkovi tak v případě vyčerpání lhůty 14 dnů na vrácení finančních prostředků nezbude než doufat v řádný stav vraceného zboží – jestliže spotřebitel nejdříve pouze prokáže, že zboží zaslal zpět.
  • Spotřebitel odpovídá za snížení hodnoty zboží, které vzniklo v důsledku nakládání s tímto zbožím jinak, než je nutné s ním nakládat s ohledem na jeho povahu a vlastnosti. Některé výklady tohoto ustanovení ho oslavují jako ochranu podnikatele před půjčováním zboží, není tomu ale naopak? Povaha a vlastnosti pračky jsou přece praní prádla – bude-li tedy spotřebitel 14 dní v pračce prát, prodávající nemá nárok

Tyto čtyři body jsou jen nejčastějším příkladem dotazů, které v současnosti obchodníci v oblasti elektronického obchodu řeší.

„Myslím, že některé úpravy se z pohledu e-komerce v NOZ povedly. Na druhou stranu se na nás provozovatelé e-shopů stále obracejí s řadou nejasností a řekněme nespravedlností,“ konstatuje Jan Vetyška a dále dodává: „Přesto věříme, že se obchodníci se změnami vypořádají a česká e-komerce bude růst minimálně stejným tempem jako dosud.“

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama

autor: Tisková zpráva

reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

MHMP: Praha obnoví činnost Podnikatelského a inovačního centra

19:33 MHMP: Praha obnoví činnost Podnikatelského a inovačního centra

Novým provozovatelem Podnikatelského a inovačního centra hl. m. Prahy (PIC) se od dnešního dne stane…