Přesto, že České dráhy vytvářely rezervy a opravné položky v řádech stovek milionů korun a nepodařilo se jim naplnit plán prodeje zbytného majetku, hospodářský výsledek Skupiny ČD je podle mezinárodních účetních standardů (IFRS) lepší, než se ještě v polovině loňského roku předpokládalo.
Restrukturalizační opatření na ČD Cargu, nahrazení ztracených přeprav novými a také růst tržeb v osobní dopravě dokázaly nepříznivý trend zvrátit. Provozní ztráta Skupiny se podle IFRS snížila z –537 milionů korun na –174 milionů korun. „Snížení provozní ztráty považuji za velmi dobrý signál. Znamená to totiž jediné, a to, že firma dokázala být hospodářsky efektivnější v tom, co je hlavním předmětem jejího podnikání. Tedy v nákladní dopravě a v přepravě cestujících,“ říkánáměstek generálního ředitele ČD pro ekonomiku a techniku Pavel Krtek. „Z toho vychází i konstrukce podnikatelských plánů na tento rok, kdy jak ČD, tak ČD Cargo mají skončit v provozním zisku.“ Čistá ztráta Skupiny ČD za rok 2013 ve výši –1,95 miliardy korun je především důsledek kurzových ztrát a finančních nákladů na financování externích zdrojů nutných k pokrytí výdajů za investice do vozidlového parku. Ty loni ve Skupině dosáhly 8,5 miliard korun (6,7 mld. korun ČD, 1,8 mld. korun ČD Cargo).
Českým drahám přibylo cestujících, rostl přepravní výkon i tržby
„Dobrou zprávou je, že v segmentu osobní dopravy loni pokračoval růst přepravních výkonů. Našich služeb využilo o půl milionu cestujících více a přepravní výkon se meziročně zvýšil o 17 milionů osobokilometrů. Celkové tržby z hlavní činnosti tak v porovnání s rokem 2012 vzrostly o 407 milionů korun,“ okomentoval výsledek osobní dopravy předseda představenstva a generální ředitel ČD Daniel Kurucz. Ztráta 1,949 milionů korun, kterou akciová společnost České dráhy vykázala v segmentu osobní dopravy a správy majetku, je do značné míry ovlivněna nenaplněním plánu prodeje zbytného majetku, kurzovými rozdíly (–639 milionů korun) a v neposlední řadě také účetními operacemi, tedy vytvořením opravných položek na dlouhodobý majetek, k zásobám, pohledávkám a také vytvořením rezervy na probíhající soudní spory (–657 milionů korun). „Do hospodaření se výrazně promítají také celkové finanční náklady ve výši –741 milionů korun související s cizími zdroji použitými primárně na nákup vozidel. Jejich vliv očekáváme i v příštích letech. Zadlužení společnosti by se však mělo od roku 2016 postupně snižovat. Zároveň je ale potřeba říct, že abychom se dostali do stavu, kdy České dráhy budou generovat dostatek vlastních prostředků na průběžnou obnovu vozidlového parku, je nutné, abychom byli efektivnější a aby byly ze strany objednatelů plně hrazeny všechny uznatelné náklady. Sanovat je například výnosy z prodeje majetku ČD, není možné,“ dodává Daniel Kurucz.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: České dráhy