Trh s padělky se v Česku stále rozšiřuje, falzifikáty jsou už i v luxusních obchodech

22.04.2014 8:30

Ačkoliv je padělané zboží typické nižší kvalitou materiálu i zpracováním, trh s falzifikáty se v ČR rozrůstá. Mezi nejčastěji padělané značkové zboží patří oblečení.

Trh s padělky se v Česku stále rozšiřuje, falzifikáty jsou už i v luxusních obchodech
Foto: Archiv
Popisek: Spodní prádlo - ilustrační foto

Téměř 42 % padělků zajištěných Českou obchodní inspekcí v roce 2013 byl právě textil. Imitace značkového textilu přitom většině zákazníků výrazně nevadí. Pouze třetina Čechů a Slováků odmítá padělky značkového oblečení. Vyplývá to z průzkumu agentury GfK, který byl realizován v listopadu 2013. Trh s falzifikáty se v posledních letech nejen rozšiřuje, ale také se přesouvá na nová místa. Neoriginální zboží proudí nově i do e-shopů, na turisticky exponovaná místa a do obchodů s luxusním zbožím.

Podle Miloslavy Fléglové z České obchodní inspekce (ČOI) se inspektoři stále častěji setkávají s falzifikáty v luxusních prodejnách v centrech měst a turisticky vytížených lokalitách. Zde přitom spotřebitelé automaticky očekávají nabídku značkových výrobků a jsou ochotni za ně také zaplatit. „V posledních letech Česká obchodní inspekce dostává více hlášení i na e-shopy či slevové portály, kde má zákazník minimální možnost si ověřit, zda se skutečně jedná o zboží odpovídající kvality,“ dodává Fléglová. Mezi nejčastěji padělané textilní značky v roce 2013 patřily Burberry, adidas či Louis Vuitton. Obchodníkům, kteří padělky disponují, přitom hrozí sankce v podobě zabrání zboží a následná pokuta (i opakovaně), a to až do výše 5 milionů korun.

Síť nepoctivých dodavatelů falzifikátů se podle expertů v Česku rozrůstá a s ní i propracovanost nekalých obchodních praktik. Prodejci, kteří chtějí zákazníkům prodávat stoprocentně ověřené originální zboží, musí proto kontrolovat dodavatele aktivněji. „Dodavatelů falešného značkového zboží je na tuzemském trhu čím dál více. Aby mohl prodejce opravdu ručit za originalitu oblečení, musí se o dodavateli řádně informovat a dožadovat se certifikátů pravosti. V případě jakýchkoliv pochybností je nutné se obrátit na centrálu dané značky a výběr dodavatele s ní konzultovat,“ upozorňuje Milan Kubaczka, provozovatel e-shopu Blackcomb.cz, který prodává značkové sportovní i módní oblečení. Prodejci také doporučují nespoléhat se pouze na e-maily či papírovou dokumentaci.

S dodavatelem je vhodné se osobně setkat a vidět zboží na vlastní oči. Nezbytností by také měla být kontrola kvality při prvním naskladnění zboží od nových dodavatelů. „Dvojitá kontrola je samozřejmě časově náročnější. Jako ochrana zavedeného renomé obchodu a udržení spokojenosti zákazníků má ale v dlouhodobém hledisku velký význam,“ soudí Kubaczka.

Podle odborníků i provozovatelů obchodů se značkovým oblečením a obuví se však zákazníkům nakupování falzifikátů nevyplatí. Padělané oblečení má řadu funkčních i estetických vad, které snižují jeho životnost i vzhled. Mezi nejčastější kazy patří párající se švy, nestálost barev a tvaru po vyprání i nespolehlivost zipů a spon. „Některé typy padělků mohou mít vedle výrobních vad také negativní dopad na lidské zdraví. Například napodobeniny značkové obuvi vyráběné v Asii jsou často napouštěny konzervačními chemickými látkami neznámého původu, které mohou způsobit vážné alergické reakce a nepříjemné vyrážky,“ varuje Jolana Němcová ze společnosti Moleda, která se zabývá výrobou obuvi značky Prestige. Podle Němcové by tak boj proti padělkům měl kromě sankcí ze strany státu a přísnější kontroly dodavatelů ze strany obchodníků cílit i na koncového zákazníka. Adekvátní osvěta a výčet vad padělků by podle Němcové mohly snížit poptávku po neoriginálním zboží.

Zákazníky prodejců padělků na našem území nejsou vždy pouze Češi. Falzifikáty nakoupené v Česku si domů stále častěji odvážejí i turisté a obyvatelé sousedních států. „Monitorování příhraničních tržišť, kde se padělané výrobky objevují, ukazuje, že neoriginální věci si domů z Čech odváží převážně Němci a Rakušané,“ uzavírá Miloslava Fléglová z České obchodní inspekce.

O Blackcomb.cz

Blackcomb působí na českém trhu již od roku 2001 a specializuje se na prodej sportovního oblečení a vybavení. Kromě snowboardového centra v Třinci provozuje společnost Blackcomb také největší skate a snowboard e-shop v České republice. V sortimentu obchodu čítajícím přes 32 000 položek naleznou zákazníci sportovní vybavení i volnočasové oblečení pro všechna roční období od světoznámých výrobců, jako jsou například Burton, Roxy, Quiksilver, Dakine, DC, Vans, Desigual, Nike, adidas a další. V kamenné prodejně poskytuje Blackcomb kompletní servis snowboardů i lyží, včetně poradenství při nákupu a řešení nadstandardních požadavků od profesionálních sportovců. Mezi hlavní priority e-shopu Blackcomb.cz patří okamžité informování zákazníka o stavu objednávky, rychlá doprava a kvalitní záruční servis.

O České obchodní inspekci

Česká obchodní inspekce (ČOI) je orgánem státní správy podřízeným Ministerstvu průmyslu a obchodu ČR. ČOI kontroluje a dozoruje právnické a fyzické osoby prodávající nebo dodávající výrobky a zboží na vnitřní trh, poskytující služby nebo vyvíjející jinou podobnou činnost na vnitřním trhu, poskytující spotřebitelský úvěr nebo provozující tržiště (tržnice). Trvalou součástí kontrolní činnosti ČOI je vyhledávání a postih podnikatelů, kteří užívají klamavé obchodní praktiky. Za klamavou obchodní praktiku se považuje také nabízení nebo prodej výrobků a služeb porušujících některá práva duševního vlastnictví, jakož i skladování takových výrobků, a dále neoprávněné užívání chráněného označení v obchodním styku.

O společnosti Moleda, a.s.

Společnost Moleda, a.s., se zabývá výrobou tradiční české obuvi značky PRESTIGE. Její sídlo se nachází ve Zlíně, kde navazuje na slavnou obuvnickou tradici. Pro výrobu vysoce kvalitní obuvi používá technologii s přímým nástřikem PUR podešví, které si získaly mezi zákazníky velkou oblibu zejména díky schopnosti tlumit nášlapné síly v oblasti paty. V současné době se pozornost společnosti zaměřuje také na děti a zdravý vývoj dětského chodidla. Informace o společnosti a jejích výrobcích lze získat na internetových stránkách www.moleda.cz a www.prestizky.cz. Moleda nabízí některé druhy pracovních bot, dále také vycházkovou, rekreační a sportovní obuv.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

PhDr. Olga Richterová byl položen dotaz

Porodnost

Dobrý den, píšete, co chcete dělat pro zvýšení porodnosti, ale nezapomínáte, že jste už více jak dva roky ve vládě? Co jste zatím pro rodiny udělali? Vždyť i to navýšení rodičovské je nedostatečné a navíc diskriminující. A co je vlastně podle vás hlavní příčinou klesající porodnosti? Koukám, že neod...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

CzechTourism: Česko jako destinace pro golfisty získává na popularitě

7:02 CzechTourism: Česko jako destinace pro golfisty získává na popularitě

Česko posiluje svůj potenciál evropské golfové destinace. Golfový turismus patří k významným zdrojům…