Lékař není oprávněn požadovat poplatek za vydání písemné zprávy o odmítnutí přijetí pacienta do péče. Povinnost lékaře jakožto poskytovatele zdravotních služeb vydat v případě odmítnutí pacienta písemnou zprávu, ve které bude uveden důvod odmítnutí, vyplývá přímo ze zákona o zdravotních službách.
Ustanovení § 48 zákona o zdravotních službách vychází z principů svobodné volby poskytovatele pacientem na jedné straně a povinnosti poskytovatele přijmout pacienta do péče na straně druhé, přičemž poskytovatel má možnost pacienta odmítnout jen z důvodů, které jsou v zákoně jmenovitě uvedeny. Poskytovatel, který má smlouvu s pacientovou zdravotní pojišťovnou a kterého si pacient zvolil, ho může odmítnout přijmout do péče, pokud by tím bylo překročeno únosné pracovní zatížení nebo pokud jeho přijetí brání provozní důvody, personální zabezpečení nebo technické a věcné vybavení zdravotnického zařízení. Překročením únosného pracovního zatížení se rozumí stav, kdy by zajištěním zdravotních služeb o tohoto pacienta došlo ke snížení úrovně kvality a bezpečnosti zdravotních služeb poskytovaných pacientům již přijatým. Dalším důvodem může být – ale jen u praktických lékařů – že by vzdálenost místa pobytu pacienta neumožňovala výkon návštěvní služby.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: komerční tisková zpráva