Jak EU platí mediální služebníky

13.09.2021 19:55 | Komentář

Je to jen pár měsíců (konkrétně 22.4.2021), co se eurokomisařka Věra Jourová holedbala větou „Unijní podpora médií neslouží k proevropské propagandě“. Bylo to v rozhovoru se Samuelem Stoltonem pro Server Euractiv (u nás otiskl Deník). Pomiňme, že rozhovor byl o něčem zcela jiném – Jourová si tam vyřizovala účty například s některými členy Rady ČT, o skutečné a faktické finanční podpoře směřované z EU na adresy jednotlivých médií v členských zemích cudně pomlčela. Tak jsme to udělali za ni. A ejhle, k čemu jsme – podotýkám z veřejných zdrojů, dospěli.

Jak EU platí mediální služebníky
Foto: Repro Youtube
Popisek: Eurokomisařka Věra Jourová hovoří o Maďarsku

Komu se chtělo spočítat celkové číslo vyjadřující podporu mediálních domů v členských zemích EU, dopočítá se k částce nad 12 milionů EUR jen za loňský (2020) rok. Nejvíc jsou směřovány do dvou typů regionů: do chudších států EU (Portugalsko, Itálie, Kypr, Španělsko atd.) a do států bývalého ost-bloku (Pobaltí, Bulharsko, Rumunsko, Chorvatsko, samozřejmě též Česko a Slovensko). Z tohoto náhledu je zřejmé, proč: vesměs jde o regiony, které nejsou vždy absolutně sjednoceny s eurounijní politikou a zájmy, a je tedy třeba tam vyvinout větší propagandistické úsilí, ačkoli Jourová tvrdí opak.

Vyjmenujme si některé konkrétní granty, adresáta jejich určení, částku a důvod, za nějž EU tyto (mj. i naše, nezapomeňme) prostředky vynakládá.

Anketa

Má Babiš pravdu, že je třeba přivézt Ukrajince, kteří by nahradili chybějící pracovní síly u nás?

23%
73%
hlasovalo: 8289 lidí
Tak například společnost 24SATA,vydávající nejčtenější deník a portál v Chorvatsku, obdržela čtvrt milionu EUR za projekt EUnited. ANTENA 3 – rumunská soukromá televise přidružená k CNN inkasovala za projekt „Be EU“ částku 131393,50 EUR. BULGARIAN NATIONAL RADIO – bulharský veřejnoprávní rozhlas, inkasoval 62496,70 EUR na projekt Restarting Europe: Stronger - for you!

BULGARIAN NATIONAL TELEVISION, bulharská veřejnoprávní televize pro změnu na cosi pod názvem L'EUROPE: ITINÉRAIRES sumu 150766,00 EUR. ECONOMEDIA, největší vydavatel ekonomických tiskovin v Bulharsku – vydává např. deník Dnevnik a týdeník Capital dostal za projekt Europe on my table 94748,50 EUR.  Firma HANZA MEDIA chorvatský vydavatel – 5 deníků (Jutarnji list, Slobodna Dalmacija) přes 20 časopisů byl odměněn za projekt Croatia Next Generation sumou. 221335,00 EUR. HRVATSKA IZVJESTAJNA NOVINSKA AGENCIJA HINA – státní tisková  agentura zase za projekt Green Deal for Mediterranean - EU and Adriatic Sea    dostala částku 63485,80 EUR. RTV SLOVENIJA -slovinský veřejnoprávní televizní a rozhlasový vysílatel, obdržel na vskutku slibný projekt EU Values First! - Power to the Public celých 200000,00 EUR.

Stranou zájmu EU na její co nejlepší propagaci nezůstalo Pobaltí. Například LATVIJAS RADIO,lotyšská veřejnoprávní rozhlasová stanice dostala na projekt The New Future of Europe 100000,00 EUR. IETUVOS RYTO TELEVIZIJA – litevská soukromá televize zase za výmluvný propagandistický kousek s názvem Europe - it's me  dostala 51868,60 EUR. A nejen Pobaltí, ale i blízké Polsko: PAP, POLSKA AGENCJA PRASOWA – polská národní tisková agentura, získala za svou účast na europropagandě pod titulem EuroPAP News pěkných 154303,00 EUR.

Anketa

Věříte průzkumu STEM, že ANO získá ve volbách 32,4 %?

hlasovalo: 61299 lidí
A pojďme k našim sousedům nejmilejším, na Slovensko. Tamní firma C.E.N. S.R.O. provozovatel televize TA3 za projekt NováEurópa (New Europe) získala 83944,00 EUR. PETIT PRESS vydavatel mj. Deníku SME, za projekt Restoring Europe: Climate and structural rebuilding of post pandemic EU dostal 32775,40 EUR. Na podobnou notu si zahrála též SLOVENSKA PRODUKČNÁ, provozovatel TV Joj. Za poučení How the European Union helps Slovakia to handle the consequences of the corona crisis obdržela 88000,00 EUR. EUROPOLICY, neziskovka a la české Europeum za projekt Your Future For Europe dostala 50718,00 EUR.

A nesmíme zapomenout i na naše vlastní slouhy Bruselu. Například zapsaný spolek EUROPEUM Z.S. za projekt Engaging Citizens in the Green Transformation and Post-Pandemic Recovery of Europe inkasoval 46960,00 EUR, zatímco velkopodnik Zdeňka Bakaly Economia dostal na cosi s názvem Europe in context 2020-22 project opět potěšujících 162782,50 EUR.

Tak až nás zase nějaká Jourová bude balamutit, že z EU nejdou žádné peníze na mediální propagaci této mocenské a administrativní hydry, nenechme se obelhat a věnujme pozornost skutečným faktům, číslům a souvislostem.

 

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama

autor: Karel Výborný

reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Jurečka na traktoru? Nikdy jsme ho tu neviděli, divili se moravští sousedé

19:27 Jurečka na traktoru? Nikdy jsme ho tu neviděli, divili se moravští sousedé

Slušný, příjemný, ale až neviditelný. Tak popisují Mariana Jurečku obyvatelé Rokytnice u Přerova, kd…