Evropská komise se ve své aktuální zprávě o dodržování pravidel evropské legislativy zaměřila především na oblasti, v nichž není registrován soulad mezi acquis a praxí osvojenou členskými státy jako úplně v pořádku. První oblast se týká energetické politiky, kde bylo jedenáct členských zemí (včetně České republiky) požádáno, aby zajistily plnou transpozici směrnice o energetické účinnosti, podle níž členské státy v období let 2014 - 2020 musejí dosahovat energetických úspor. V případě životního prostředí požádala Českou republiku, aby odstranila praxi převozu nebezpečného toxického odpadu (v daném případě do Polska, které tuto praxi odmítlo). Pokud Česká republika nebude do dvou měsíců reagovat, Evropská komise se obrátí na Evropský soudní dvůr. V politikách zaměřených na finanční stabilitu, finanční služby a Unii kapitálových trhů se v hledáčku Evropské komise ocitlo šest zemí (opět včetně České republiky) ohledně transpozice pravidel k podpoře bank v případě jejich ozdravení a řešení problémů (Bank Recovery and Resolution Directive; BRRD). Jméno České republiky se objevilo též v případě nedodržení legislativy v oblasti mobility a dopravy, konkrétně pak u propojení elektronických dopravních registrů a bezpečnosti železniční dopravy. V obou případech pak se již Evropská komise přímo obrátila na Evropský soudní dvůr. Celkem Evropská komise ve své aktuální zprávě identifikovala v celé EU 29 výtek (infringements) u 16 zemí (12 tedy "prošlo" bez jakékoliv výtky); Česká republika se v tomto ohledu stala neslavným rekordmanem, když její jméno figurovalo u 5 z nich (další hříšníky s odstupem dvou výtek představovaly Maďarsko, Lucembursko a Polsko).
Po osmi měsících představil zvláštní výbor Evropského parlamentu k otázkám pravidel zdanění v Evropě svůj výstup, zaměřený na doporučení v oblasti dosažení férového a transparentního korporátního zdanění v EU. Pozornost je zvláště upírána na daňové praktiky nadnárodních korporací, které čistě technicky a vesměs v souladu s legislativou mohou získávat dodatečný přínos plynoucí z preferenčního daňového zaházení, avšak tato praxe nemusí být vnímána jako fair, pokud osoby či malé a střední podniky tuto pozici nemají. Toto téma zůstane ještě bezesporu živé do doby, než na něj nebude reagováno adekvátním nástrojem hospodářské politiky. Plénum Evropského parlamentu se k němu vyjádří na konci listopadu.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV