Marian Kechlibar: Zašmodrchané řetězce II. – doprava

31.10.2021 9:09 | Komentář

Milí čtenáři, zanecháme za sebou problémy s cenami energií (aspoň na chvíli; ony se, potvory, dost možná připomenou samy) a podíváme se na jinou záležitost, se kterou covidová epidemie notně zamávala: na celosvětové proudění zboží.

Marian Kechlibar: Zašmodrchané řetězce II. – doprava
Foto: Archiv MK
Popisek: Matematik a publicista Marian Kechlibar

Koneckonců, výrobky nestačí jen vyrobit, musíte je nějak dostat k zákazníkům. A k výrobě téměř čehokoliv potřebujete dovézt do továren další suroviny a polotovary. Přestane-li něco v tomto řetězci fungovat, začnou se efekty projevovat napříč ekonomikou a doputují i do míst, kde byste je nečekali.

Příklad z osobní praxe: knihy píšu a vydávám čtvrtým rokem. Letos jsem ale poprvé narazil na situaci, kdy nebylo jisté, že na nové bude dost papíru (!) Nakonec tedy bylo, ale jiní autoři takové štěstí neměli a některé tituly před Vánocemi nevyjdou (ZDE).

Nečekaná situace v naší zemi, kterou ze třetiny pokrývají lesy (ZDE), a na našem kontinentě, kde je místy lesů ještě daleko více (ZDE), což?

„Zácpy“ na námořních trasách

Valná většina světového obchodu probíhá po moři a za pomoci standardních nákladních kontejnerů (ZDE), jejichž použití značně zjednodušuje nakládání a vykládání lodí. Potíže tedy můžou nastat buď v přístavech nebo v logistice oběhu kontejnerů, a za covidu nastalo oboje.

Čína, producent spousty laciného zboží, je poslední velkou zemí, snažící se o „zero covid“ strategii (ZDE), což znamená, že vyskytne-li se v nějakém pracovním týmu pozitivní jedinec, zavírají se celá pracoviště. V případě přístavů to znamená omezení jejich kapacity (ZDE). K uzavření přístavů mohou ale vést i problémy s počasím, třeba očekávaný tajfun (ZDE). Počasí, na rozdíl od covidu, zlobilo již dříve; kdyby šlo o jediný zdroj nepravidelností, systém by si s ním poradil. Ale připočte-li se do již poněkud narušených oběhových cyklů, vede k „zácpám“, které nyní před velkými přístavy vznikají. Aktuálně čeká před světovými přístavy celkem 584 lodí na vykládku (ZDE).

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

koronavirus

Více aktuálních informací týkajících se COVID-19 naleznete na oficiálních stránkách MZ ČR. Přehled hlavních dezinformací o COVID-19 naleznete na oficiálních stránkách MV ČR. Pro aktuální informace o COVID-19 můžete také volat na Informační linku ke koronaviru 1221. Ta je vhodná zejména pro seniory a osoby se sluchovým postižením.

Zcela jiné informace o COVID-19 poskytuje například Přehled mýtů o COVID-19 zpracovaný týmem Iniciativy 21, nebo přehled Covid z druhé strany zpacovaný studentskou iniciativou Změna Matrixu, nebo výstupy Sdružení mikrobiologů, imunologů a statistiků.

autor: PV

Ing. Patrik Nacher byl položen dotaz

Střet zájmů

Mám dva dotazy. Jeden, proč je vlastně takový problém sdělit, jak chce Babiš vyřešit střet zájmů teď? Jestli to hodlá udělat pak, proč ne rovnou? Víte to? A druhý dotaz, máte v plánu ten zákon o střetu zájmů nějak měnit až budete ve vládě? PS: Já třeba nevidím problém v tom, že prezident chce, aby B...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Petr Dufek: Situace na trhu práce je stabilizovaná jen na oko

15:16 Petr Dufek: Situace na trhu práce je stabilizovaná jen na oko

I když se míra nezaměstnanosti v listopadu oproti očekávání trhu nezvýšila, neznamená to, že se situ…