Chovanec: Liknavost a neschopnost české vlády nás může stát nemalé finanční prostředky

05.05.2013 18:30 | Zprávy

Stanovisko stínového ministra dopravy k žalobě EK na ČR ohledně porušení unijního práva v oblasti železniční dopravy.

Chovanec: Liknavost a neschopnost české vlády nás může stát nemalé finanční prostředky
Foto: Plzeňský kraj
Popisek: Ministr vnitra Milan Chovanec

„Dlouhodobě porušujeme závazek vůči EU a vážně hrozí, že budeme platit nemalé finanční prostředky v podobě paušální náhrady nebo penále. Je zarážející, že pravicový kabinet nechal zajít situaci až tak daleko, protože žaloba byla podána již v roce 2010. To, že až dosud nikdo z kompetentních ministrů nijak nereagoval, je trestuhodné,“ říká stínový ministr dopravy a hejtman Plzeňského kraje Milan Chovanec.  Předmětem žaloby je podle něho především to, že byl u nás předčasně otevřen trh železniční dopravy, který nemá nezávislého regulátora podle unijního práva.

ČSSD v minulosti opakovaně poukazovala na skutečnost, že neexistence nezávislého regulátora je v rozporu se závazkem ČR vůči EU. „Bohužel tak u nás používáme vadný systém zpoplatnění na železnici a nejsou zajištěny rovné podmínky pro všechny provozovatele. Právě v tom je úloha regulátora nezastupitelná. Není tu nikdo, kdo by mohl pružně reagovat na potřeby trhu, řešit spory mezi jednotlivými provozovateli, nebo přijímat opatření k nápravě,“ doplňuje Chovanec.

Podle Chovance je možné se sankcím vyhnout. Důležitá je rychlost implementace příslušné legislativy. „Současná novela zákona o drahách, kterou připravila vládní koalice, bohužel s nezávislým regulátorem opět nepočítá. To se pokusí v Parlamentu ČR změnit sociálnědemokratičtí poslanci tak, aby tu konečně nezávislá autorita vznikla,“ dodává Chovanec. Jen tak je podle něho možné stanovit jasné mantinely soutěže na železničním trhu, zajistit pro všechny provozovatele rovné podmínky a nenechat privátní subjekty pouze vyzobávat ty nejatraktivnější tratě.

Shrnutí závěrečného stanoviska generálního advokáta Niila Jaaskinena k žalobě podané dne 23. listopadu 2010 — Evropská komise v. Česká republika (Věc C-545/10) (2011/C 38/06).  Předmětem žaloby je porušení unijního práva v oblasti železniční dopravy. Komise spatřuje porušení dvou právních předpisů a to směrnice 2001/14 v platném znění a směrnice 91/440 v platném znění.  

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: ČSSD

Leynová

Vzhledem k tomu, že Leynová byla demokraticky zvolena většinou, myslíte, že když by skončila, že by byl zvolen někdo jiný, kdo by šel proti ní? Co když bude zvolen ještě někdo horší?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Piráti: Vyšší mzdy, dostupné energie a méně byrokracie

23:08 Piráti: Vyšší mzdy, dostupné energie a méně byrokracie

Komplexní plán, jak nastartovat růst produktivity, zvýšit mzdy a zajistit dostupnější energie, a tím…