„Nechali to na Indy.“ Ministr Ťok nebude potěšen z toho, co padlo o něm a o dálnici

03.01.2019 9:16

Konec roku byl doprovázen částečným kolapsem dopravní sítě. Mediálně propírán byl především stav dálnice D1, kde řidiči někdy strávili i desítky hodin. Řešilo se, kdo za to vlastně může, nejvíce hněvu veřejnosti se svalilo na bedra ministra dopravy Dana Ťoka. Tomu nepomohlo ani zveřejnění zprávy o výsledku výstavby nových dálnic v roce 2018, loni se totiž podařilo dostavět jen 4 kilometry dálnic. Konkrétně na kritiku ohledně prosincového kolapsu D1 reagoval na sněmovním jednání i sám ministr Dan Ťok. Bránil se, že počasí a nevhodné chování řidičů nemůže ovlivnit. Někdejší poslanec za TOP 09 František Laudát si z nemohoucnosti ŘSD dělal legraci na Facebooku. Napsal: „Ministr Ťok a ŘSD se rozhodlo pro ‚indickou‘ cestu rekonstrukce – nechali to na Indy.“ My jsme se Františka Laudáta zeptali, jak vidí práci ministerstva dopravy v posledních letech jako celek.

„Nechali to na Indy.“ Ministr Ťok nebude potěšen z toho, co padlo o něm a o dálnici
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dálnice D1 na Chodově

Dan Ťok je nejvíce kritizovaným ministrem druhého Babišova kabinetu. Je to zasloužené? Jak vy osobně hodnotíte práci Dana Ťoka na resortu dopravy? Měl by skončit?

Dan Ťok nevybočuje ze smutné úrovně většiny členů současné vlády. Jeho smůlou je, že jedním z Babišových argumentů při zdrcující kritice poměrů při jeho vstupu do politiky v roce 2013 byla neschopnost polistopadových vlád postavit dálnice a že on to změní. Nezměnil nic, naopak, situace je proti předbabišovské éře horší. Lidé i mimo Prahu sedli do aut, nové dálnice nejsou, a tak se situace na silnicích díky rostoucím intenzitám dopravy zhoršila. O tom svědčí i smutná bilance mrtvých při dopravních nehodách. Myslím si ovšem, že rozhodně horší je například ministryně průmyslu a obchodu Nováková, nebo Brabec, který se v boji se suchem zatím zmohl na podporu nákupu sudů na vodu. Jestli by měl někdo skončit, tak nejlépe celá vláda. Dobrý PR Babiše nám dálnice nepostaví, rychlý internet taky ne, před suchem neochrání sudy na dešťovku…

Anketa

Měly by Spojené státy stáhnout svá vojska ze Sýrie?

93%
7%
hlasovalo: 7077 lidí

Koncem roku byl v médiích hojně propírán dopravní kolaps na D1. Šlo skutečně o tak závažný problém, nebo Ťokovu resortu jen uškodilo, že se celá věc odehrála v předvánočním „okurkovém období“, kdy se jinak nic moc nedělo?

Kauza D1 u Humpolce byla viditelnou „poslední kapkou“, kterou pohár skutečné situace v resortu dopravy přetekl.  Rozhodně kalamita byla nebezpečná pro ty, kdo v ní uvízli a nemohli pryč (například školní autobus). Z ekonomického hlediska to taky nebylo ono – zkolabovala nejdůležitější dálnice ve střední Evropě.  V západní Evropě taky kolabuje doprava, není to zase něco tak vzácného. Jenže tady to bylo vinou zbabraného průběhu investice, nikoli z důvodu např. nedostatečné kapacity silnice, nebo dramaticky špatného počasí. Přece není možné, aby republiku paralyzovalo 20 cm sněhu.

Přišly výsledky za uplynulý rok a zjistilo se, že v Česku přibyly jen 4 kilometry nových dálnic. Ťok přitom slibuje, že by se v letošním roce mělo zprovoznit 46 kilometrů, tedy násobně více. Dalších 63 kilometrů se prý má začít stavět. Je to reálné? Nepůsobí Ťokovy sliby v kontextu výsledků roku 2018 nereálně?

Těch 46 kilometrů je reálných. Pokud se nemýlím, tak velký úsek bude otevřen na D3 před Českými Budějovicemi, tam se už dokonce jezdí po jedné straně hotové dálnice. Dále bude dokončena D1 mezi Přerovem a Lipníkem nad Bečvou. Takže reálné to je.  Pokud se týká zahájení nových úseků, tam s námi doprava i Babiš hrají podivnou hru. Ještě z éry ve Sněmovně si pamatuji, jak jsme se těch závratných kilometrů rozestavěnosti nemohli v hospodářském výboru dopočítat. Když někdo za zahájenou stavbu považuje, že začne budovat zařízení staveniště, nebo že tam nastoupí archeolog s lopatou a motykou, tak to ještě nic nevypovídá o tom, kdy se řidiči oné dálnice skutečně dočkají. Pro mě je podstatné jedno číslo – na kolik nových kilometrů dálnic může v daném roce řidič vjet. 

Problémem by nebylo, že loni byly dokončeny necelé 4 km nové dálnice (bylo to 3.7 km). I v minulosti to velmi kolísalo. Jako raritu připomenu, že první nulu od počátku výstavby dálnic (v roce 1972) podle mých dat měl ministr dopravy v době premiérování jistého Miloše Zemana. Průšvihem je, když těch malých čísel je víceméně kontinuální řada. A to se bohužel s drobnými výkyvy už děje dost dlouho.

Na konci roku tlaku neodolal ani Andrej Babiš a veřejně Ťoka pokáral. Dokonce z úst premiéra zaznělo, že se nebrání provedení určitých personálních změn ve vládě. Ťok je tedy logicky na ráně, obzvláště poté, co se jeho adresu snesla kritika Vojtěcha Filipa, díky jehož poslancům vláda funguje. Ten není spokojen ani s prací ministra zahraničí Tomáše Petříčka. Co se bude kolem Ťoka dít? Schyluje se k tomu, že ho Andrej Babiš obětuje?

Já si myslím, že k vyjádřením ohledně personálních změn byl Babiš dotlačen. Přece ještě nedávno za jediného viníka označil Ředitelství silnic a dálnic, dokonce dovysvětloval, že to není vina ministra dopravy. Babiš si pustil do kožichu komunisty, kteří skoro od počátku Ťoka nemuseli. Po kalamitě na D1 a před schvalováním rozpočtu komunisté zajisté navyšovali cenu svojí podpory. Ťok je štve a Petříčka považují za komplikaci ve své snaze přitáhnout republiku k jimi milovanému Rusku a rudé Číně.  Pokud se to Babišovi hodí a sežene někoho jiného, klidně Ťoka vymění. Možná mu to zavolá telefonem ráno, jako Karle Šlechtové. V tom Babiš nemá jakékoli zábrany. Jenže druhou stranou mince je, jestli někoho schopného sežene na jeho místo? Myslím, že nikoli.

Může za pomalý průběh výstavby dálnic Dan Ťok, je to vina hnutí ANO, nebo za to odpovědnost nese někdo úplně jiný? Může si Babiš umýt ruce a říct, že to je všechno chyba Ťoka? Hnutí ANO má dálnice v gesci už skoro 6 let…

Je to jednoznačně vina Andreje Babiše. Stav resortu dopravy a konkrétně rozvoj dopravní infrastruktury je výslednicí práce čtyř resortů – dopravy, financí, ministerstva pro místní rozvoj a životního prostředí. Dokonce by ještě možná slušelo přidat pátý resort spravedlnosti. To je třetina vlády. Každý z těchto resortů po roce 2013 má svoje máslo na hlavě – někdo větší, někdo menší, ale všichni. Shodou okolností – všechny tyto resorty mají na starosti od voleb v roce 2013 ministři za hnutí ANO. Takže odpověď je jasná a logická.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Marek Korejs

Mgr. Jaroslav Bžoch byl položen dotaz

migrační pakt

Nepřijde vám divné, že se o migračním paktu hlasovalo těsně před volbami? A bude tedy ještě po volbách něco změnit nebo je to už hotová věc? Taky by mě zajímalo, nakolik se nás týká, protože Rakušan tvrdí, že tu máme uprchlíky z Ukrajiny, takže nebudeme muset přijímat další ani se nebudeme muset vyp...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Národ si to konečně uvědomil.“ Vážné zjištění. Jde o volby v ČR

13:41 „Národ si to konečně uvědomil.“ Vážné zjištění. Jde o volby v ČR

VIDLÁKŮV TÝDEN Že v preferencích stoupají ti, kteří objeli s protivládními akcemi republiku? „Konečn…