Po provozních zkouškách dopravní podnik zahájil letos v březnu testovací provoz této nabíjecí stanice, a to na provozovaném elektrobusu typu SOR EBN 11, kdy se tak podnik stal partnerem výrobce v rámci testovacího provozu tohoto dodavatele elektrobusů.
Společnost SOR Libchavy spol. s r.o. se zabývá vývojem a výrobou elektrobusů již od roku 2010. Do dnešního dne bylo vyrobeno a uvedeno do provozu více než 20 elektrobusů. Ve výrobním programu společnosti jsou aktuálně tři varianty provedení v délkách 8 – 11 metrů.
Elektrobus v běžném režimu nočního nabíjení ujede cca 150 km - maximální denní kilometrové výkony jsou v Hradci Králové až v délce 250 km a je nutné tak řešit jeho další nabíjení během dne, které prodlouží dojezd vozidla. Základní myšlenka a úvahy o stavbě rychlonabíjecí stanice umožňující toto prodloužení dojezdu vozidla se ve společnosti SOR Libchavy spol. s r.o. rozvíjí od roku 2013, kdy byl tento projekt přihlášen do soutěže programu Alfa grantové agentury TAČR. Následně v roce 2014 byl dohodnut záměr vyvinout a otestovat automatický rychlonabíjecí stojan ve spolupráci s Dopravním podnikem města Hradce Králové. V průběhu roku 2015 probíhaly projekční práce, výroba nabíjecího stojanu a důkladné testy funkcionalit jednotlivých komponent. V říjnu 2015 připravil Dopravní podnik na vybrané místo terminálu hromadné dopravy základovou desku pro umístění stojanu, aby v listopadu 2015 mohlo dojít k ustavení stojanu. V následujících měsících probíhaly intenzivní zkoušky a současně byla podána žádost na Drážní úřad České republiky za účelem získání Určení technického zařízení (UTZ), které je podmínkou pro „ostrý“ provoz v reálných podmínkách. Majitelem stojanu, který má charakter dočasného zařízení, je SOR Libchavy, který zařízení i financoval.
Systém využívá trakční energii z trolejbusové sítě
Tento systém automatického nabíjecího stojanu s označením RNS 10 (výrobcem zařízení je RAIL ELECTRONICS CZ se sídlem v Ostrově nad Ohří) je zcela autonomním vysoce sofistikovaným řešením využívajících nejnovějších technologií. Mezi vozidlem a stojanem probíhá komunikace pomocí wi-fi technologie, vlastní stojan je pod nepřetržitým on-line dohledem a pro navádění nabíjecí hlavice je použita technologie běžně užívaná v robotizovaných systémech.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV