Hradec Králové: Rychlonabíjecí stanice na terminálu MHD byla předána do provozu

01.03.2016 9:14 | Zprávy

Zajímavá technická novinka, která se objevila počátkem listopadu 2015 na hradeckém terminálu městské hromadné dopravy, je již v běžném provozu. V prostorách nástupiště A1 bylo tehdy instalováno k provozním testům zařízení sloužící k rychlodobíjení elektrobusů. Testování v režimu zkušebního provozu a monitoring nabíjecí stanice se tak staly jednou z přípravných prací projektu Elektrobusy v MHD v Hradci Králové, jehož cílem je zvýšení podílu emisně čisté dopravy v hradecké MHD. Dopravní podnik plánuje zařadit do MHD elektrobusy, trolejbusová doprava tím samozřejmě nezaniká - elektrobusy budou nahrazovat autobusy s naftovým pohonem.

Hradec Králové: Rychlonabíjecí stanice na terminálu MHD byla  předána do provozu
Foto: hradeckralove.org
Popisek: Pohled na historické náměstí v Hradci Králové

Po provozních zkouškách dopravní podnik zahájil letos v březnu testovací provoz této nabíjecí stanice, a to na provozovaném elektrobusu typu SOR EBN 11, kdy se tak podnik stal partnerem výrobce v rámci testovacího provozu tohoto dodavatele elektrobusů.

Společnost SOR Libchavy spol. s r.o. se zabývá vývojem a výrobou elektrobusů již od roku 2010. Do dnešního dne bylo vyrobeno a uvedeno do provozu více než 20 elektrobusů. Ve výrobním programu společnosti jsou aktuálně tři varianty provedení v délkách 8 – 11 metrů.

Elektrobus v běžném režimu nočního nabíjení ujede cca 150 km - maximální denní kilometrové výkony jsou v Hradci Králové až v délce 250 km a je nutné tak řešit jeho další nabíjení během dne, které prodlouží dojezd vozidla. Základní myšlenka a úvahy o stavbě rychlonabíjecí stanice umožňující toto prodloužení dojezdu vozidla se ve společnosti SOR Libchavy spol. s r.o. rozvíjí od roku 2013, kdy byl tento projekt přihlášen do soutěže programu Alfa grantové agentury TAČR. Následně v roce 2014 byl dohodnut záměr vyvinout a otestovat automatický rychlonabíjecí stojan ve spolupráci s Dopravním podnikem města Hradce Králové. V průběhu roku 2015 probíhaly projekční práce, výroba nabíjecího stojanu a důkladné testy funkcionalit jednotlivých komponent. V říjnu 2015 připravil Dopravní podnik na vybrané místo terminálu hromadné dopravy základovou desku pro umístění stojanu, aby v listopadu 2015 mohlo dojít k ustavení stojanu. V následujících měsících probíhaly intenzivní zkoušky a současně byla podána žádost na Drážní úřad České republiky za účelem získání Určení technického zařízení (UTZ), které je podmínkou pro „ostrý“ provoz v reálných podmínkách. Majitelem stojanu, který má charakter dočasného zařízení, je SOR Libchavy, který zařízení i financoval.

Systém využívá trakční energii z trolejbusové sítě

Tento systém automatického nabíjecího stojanu s označením RNS 10 (výrobcem zařízení je RAIL ELECTRONICS CZ se sídlem v Ostrově nad Ohří) je zcela autonomním vysoce sofistikovaným řešením využívajících nejnovějších technologií. Mezi vozidlem a stojanem probíhá komunikace pomocí wi-fi technologie, vlastní stojan je pod nepřetržitým on-line dohledem a pro navádění nabíjecí hlavice je použita technologie běžně užívaná v robotizovaných systémech.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: PV

Jak byste tedy vše řešili vy?

Mě taky štve, že prošetření Blažkovy kauzy budeme platit my, ale na druhou stranu, jak byste to řešili vy jako ANO? Protože zas neřešit to je podle mě taky špatně, takže je to vlastně takový začarovaný kruh. Kdyby vše zaplatil sám Blažek by bylo nejlepší, ale podle mě naprosto nereálné. Co ale třeba...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Hustopeče: Pavučina získala nové vybavení pro venkovní akce

19:44 Hustopeče: Pavučina získala nové vybavení pro venkovní akce

Centrum volného času Hustopeče, příspěvková organizace, uspělo s projektem „Vybavení pro pořádání ve…