Příběhy našich sousedů je vzdělávací projekt neziskové organizace Post Bellum pro žáky osmých a devátých tříd základních škol a tercií a kvart víceletých gymnázií. Mají za úkol vyzpovídat pamětníka, natočit vzpomínky, digitalizovat fotografie, prozkoumat archivy a nakonec vytvořit rozhlasovou, televizní nebo psanou reportáž či dokument.
V Mladé Boleslavi se Příběhy našich sousedů konaly již potřetí, letos se v nich představilo celkem osm pamětníků a jejich životních osudů: sovětská okupace a ruksak na Leninově soše v příběhu Jaroslava Horáčka; tatínek, který zachránil manželku a své syny před židovským transportem v příběhu Jana Jelínka; vyhnání z rodného statku během násilné kolektivizace v příběhu Jiřího Krouského; pomoc příteli při útěku za hranice, aneb srpen 1968 ve vzpomínkách Václava Kuntoše; tatínek, kterého vyhodili z gymnázia a maminka, jež skončila ve vězení v příběhu Ariany Petrové; zachycení sovětské okupace Mladé Boleslavi fotoaparátem v příběhu Františka Staňka; věrnost skautským ideálům v době normalizace v příběhu Jaroslava Šebka a rozhodování o návratu z Německa na začátku normalizace v příběhu Karla Šulce.
Projekt zpřístupňuje moderní dějiny
Během slavnostního odpoledne, kterého se zúčastnili i náměstci primátora Mladé Boleslavi Daniel Marek a Miroslava Kašpárková, jednotlivé dokumentární týmy prezentovaly výsledky své práce před publikem v aule Obchodní akademie. Jejich výkony, včetně reportáží a dokumentů na webu, hodnotila porota, ve které zasedli pedagog Radek Kotlaba, historik Pavel Sosnovec a publicista Bohumil Horáček. Vítězným týmem v kategorii středních škol byl vyhlášen tým Obchodní akademie Mladá Boleslav – Hanka Straková a Tomáš Kolbaba, který pod pedagogickým vedením Blanky Pešánové zpracoval příběh Jana Jelínka. V kategorii základních škol zvítězil tým 2. ZŠ Mladá Boleslav – Karel Finkous, Jan Motyčka, Rozálie Augustinová a Riana Řepová, který pod vedením Terezy Benešové zpracoval příběh Jiřího Krouského.
Výsledky práce žáků a studentů je možno si prohlédnout na speciálních webových stránkách ZDE. Samotný projekt svojí formou zpřístupňuje moderní dějiny co nejširšímu okruhu čtrnáctiletých a patnáctiletých žáků a studentů, kteří si zlepšují svůj vztah k nejstarší generaci, navazují bližší vztah s pedagogem a získávají alternativní přístup k historii a výuce dějepisu mimo školní lavice.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV