Zlín jde s dobou. Pro jízdy v centru pořizuje elektromobily

15.02.2018 18:16

Menší provozní náklady a především mnohem větší ekologičnost. To jsou hlavní výhody elektromobilů. Na druhé straně vah je však jejich vyšší pořizovací cena. Magistrát města Zlína nyní zkušebně pořídil nákladní vozidlo - elektromobil pro Odbor městské zeleně. Další vozidlo bude během tohoto roku pořízeno pro Odbor vnitřní správy. Právě například vozidla těchto odborů vykonávají zpravidla jen krátké pojížďky ve městě a jsou tedy zbytečně zdrojem zvýšeného množství výfukových zplodin.

Zlín jde s dobou. Pro jízdy v centru pořizuje elektromobily
Foto: zlin.eu
Popisek: Zlín, ilustrační foto.

„Pořízení obou vozidel přispěje ke snížení emisní a hlukové zátěže z dopravy a k propagaci čisté mobility, dojde také k úspoře provozních nákladů Magistrátu města Zlína. Především však chceme vyzkoušet a delším používáním v praxi ověřit, že se jedná o krok správným směrem,“ prozradil Marcel Červený z Odboru vnitřní správy, které pečuje o vozový park radnice. Magistrát města Zlína má ve svém vozovém parku desítky vozidel, které bude potřeba postupně obnovovat. Tento projekt má tak za cíl i ověřit, jakých úspor lze dosáhnout a zda se těmito úsporami podaří kompenzovat vyšší pořizovací náklady. Pro představu, roční provozní náklady (palivo, pojistka, opravy, atd.) stávajícího vozidla Odboru městské zeleně činí více než 91 tisíc korun. Odhad ročních provozních nákladů u pořízeného elektromobilu je však jen 31 tisíc korun. Roční úspora by tak mohla činit 60 tisíc korun.

„Tento vůz jsme pořídili z několika důvodů a mezi ty hlavní patří ekologie. Bude se totiž převážně pohybovat v ulicích města, a protože neprodukuje žádné zplodiny, nebude zatěžovat své okolí,“ sdělil Bedřich Landsfeld, náměstek primátora pro oblast ekonomiky a životního prostředí.

Malý nákladní automobil, pořízený pro potřeby Odboru městské zeleně, budou pracovníci odboru používat především k péči o tzv. květinový program v centru města.

Projekt je spolufinancován Státním fondem životního prostředí

„Počítá se převážně s krátkými pojížďkami z pracoviště na místa výkonu práce v terénu. Běžný denní nájezd vozidla bude v rozmezí 10 až 80 km, průměrně 25 km. Květinový program je realizován v místech s intenzivním pohybem osob včetně parků. V těchto místech je o to více žádoucí zmírnit hlukovou a emisní zátěž,“ dodává k tomuto projektu Ivo Divoký, vedoucí odboru městské zeleně.

Na podzim měli příležitost testovat vlastnosti elektromobilu i strážníci respektive strážnice Městské policie Zlín. Dle jejich slov panovala s vozidlem spokojenost a tak jedinou zásadní překážkou k masivnějšímu využití stále patří vyšší pořizovací cena.

Projekt „Pořízení vozidel s alternativním pohonem do vozového parku Magistrátu města Zlína“ je spolufinancován Státním fondem životního prostředí České republiky a Ministerstvem životního prostředí. Náklady na pořízení elektromobilu pro Odbor městské zeleně činí 1.150.000 korun, částka 220 000 korun bude pokryta z dotace a dalších 10 000 Kč město získá od poskytovatele dotace jako bonus za ekologickou likvidaci vyřazeného zastaralého malého nákladního automobilu Multicar.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Vojtěch Munzar byl položen dotaz

Zisk

Tvrdíte, že na zisku není nic špatného. Neprotiřečíte si? Protože byla to vaše vláda, která zavedla daň z mimořádných zisků. Naopak jsem si nevšiml, že byste nějak zásadně odstranili všudypřítomnou byrokracii, což jste před volbami slibovali. A další dotaz. Existuje podle vás nějaká hranice, kdy je ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Kroměříž: Přesun pečovatelské služby pod sociální služby přinesl pozitivní změny

16:14 Kroměříž: Přesun pečovatelské služby pod sociální služby přinesl pozitivní změny

Pečovatelská služba Kroměříž je od letošního roku součástí příspěvkové organizace města Sociální slu…