Zákon o státním rozpočtu na rok 2015 předložený ministrem financí Andrejem Babišem již v září s pozitivním výsledkem projednala tripartita, tedy zástupci zaměstnanců i zaměstnavatelů. Zdálo by se tedy že tentokrát bude rozpočtová debata bez obvyklých zásadních střetů o tento možná nejvýznamnější ekonomický zákon. Přitom váda slibovala že připraví rozpočet změn, kterým opraví důsledky tupě restriktivní fiskální politiky minulých vlád a přejde na novou rozvojovou trajektorii.
Tradiční výhradou vůči posledním rozpočtům bylo, že nejsou dostatečně prorůstové. Tento návrh má být už mírně prorůstový při udržením nezbytné konsolidace. Na rok 2015 má být udržena míra investování vyšší než v posledních letech, především s ohledem na intenzivnější čerpání evropských prostředků. Prezident Miloš Zeman také řekl, že nebude vetovat Babišův návrh rozpočtu, pokud bude růst investic větší než růst spotřeby. Skutečně ale přináší návrh na rok 2015 takové navýšení vládních výdajů na modernizaci průmyslu a na výstavbu dopravní infrastruktury, na podporu inovací, vědy a exportu ? Skutečně povede k tomu, že konvergence české ekonomiky k vyspělým zemím, která se zastavila v roce 2008 bude pokračovat?
Nová vláda skutečně neškrtí své investice jako její předchůdkyně, ale investiční transfery a investiční nákupy v běžných cenách rostou stále pomaleji než výdaje na provoz vládních institucí na víc nejsou zdroje. Zdroje pro SFDI nerostou a investiční nákupy státu jsou menší než za vlády Petra Nečase. Vláda jen slibuje jejich racionalizaci ale nes význanějším multilikačním účinkem. Mají být motorem rozvoje investiční pobídky pro soukromé firmy ? V období 2000-2006 tomu tak bylo, ale dnes je jiná atmosféra pro investiční boom. Naznačují to konjunkturální predikce německých firem, které už koncem léta zaznamenaly stagnaci (ostatně i český průmysl ztrácí na dynamice).
Za této situace mohou být důležité opatření na straně rozpočtových příjmů. Ministr financí ale odmítá úpravu daní a hlavní zdroj příjmů uvádí lepší výběr berní a masivní úspory ve státní správě. Naplní se ale optimistický odhad vývoje příjmů? Celkové výdaje rozpočtu včetně evropských transferů mají růst jen o 0,6% (na 1218 mld Kč), tedy meziročně budou nominálně takřka stagnovat. Se započtením očekávané inflace 1,7% by hodnota těchto výdajů reálně vlastně klesla.
Návrh obsahuje finance na dílčí valorizaci důchodů, životního minima a na kompenzaci zrušených zdravotních poplatků. Obsahuje i mírný nárůst platů ve veřejné sféře. Masivnější investiční injekci státu však nečekejme, stejně jako stranou zatím musí zůstat sny o zlepšení odvětví jako zdravotnictví či školství. Na větší úkoly prostě rozvojové peníze v rozpočtu chybí. Očekávat je v potřebném objemu jen od lepšího výběru daní a omezení provozních nákladů státní správy je značně iluzorní. Složená daňová kvóta (podíl odvodů na HDP) má klesnout z letošních 34,9% na 34,6%. Rozpočet počítá se zapojením privatizačních výnosů 16,5 mld Kč.
Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jiří Dolejš - profil




