Dolínek (ČSSD): Kdo uzná pochybení na místě, zaplatí blokovou pokutu a už se to nedostane dál

06.03.2019 22:20

Projev na 27. schůzi Poslanecké sněmovny dne 6. 3. 2019 k návrhu poslance Petra Dolínka na vydání zákona, kterým se mění zákon o silničním provozu

Dolínek (ČSSD): Kdo uzná pochybení na místě, zaplatí blokovou pokutu a už se to nedostane dál
Foto: Hans Štembera
Popisek: Petr Dolínek

Dobré odpoledne, vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovoluji si tento návrh zákona nebo změny zákona předložit jakožto reakci na reálnou situaci, která se bohužel děje v oblasti silniční dopravy, nejenom v Praze, ale ve všech místech České republiky, kde jsou prioritní pruhy. Prioritní pruhy, jak jistě víte, jsou speciálně řešeny zákonem, takže tyto pruhy mají své speciální značky, na základě kterých jsou označeny, a poslouží především pro veřejnou hromadnou dopravu a následně také pro integrovaný záchranný systém, potažmo například v Praze také pro taxislužbu, přesněji pro plně obsazený taxík, to znamená nástroj, který je na pomezí veřejné dopravy a individuální, jelikož je jednorázově použit někým, kdo se potřebuje někam dostat, ale potom už dále nepotřebuje parkovat apod. Tyto pruhy v Praze za posledních sedm let začaly tvořit páteřní síť rychlé dopravy mimo kolejovou dopravu. A taktéž si myslím, že je to budoucnosti i dalších větších měst, že i když to není u řidičů populární, tak protože samozřejmě z pohledu toho, že chceme plnit všechny mezinárodní dohody, ale i nařízení nebo dohody vlády a Ministerstva životního prostředí, tak musíme se snažit stahovat tu individuální dopravu za tu hromadnou. A taktéž chceme prioritizovat právě Integrovaný záchranný systém, tak tato cesta je ta, abychom mohli ty pruhy využívat právě pro toho, kdo to potřebují. Nicméně jak bylo zjištěno měřením například v Praze od Technické správy komunikací, tak takřka 70 % řidičů, kteří využívali tento pruh, ho využívali v rozporu s tím, že by měli právo ho použít. Já samozřejmě nerozporuji to, že u každého takovéhoto vyhrazeného pruhu je potřeba se podívat na jeho účelnost. Je potřeba pravidelně kontrolovat, zda tento pruh má smysl a je potřeba samozřejmě se také dívat na to, jestli ten pruh má smysl celodenně, resp. přes tu dobu od 7 ráno do 8 večer, nebo zda není výhodnější ho používat jenom v ranní a odpolední špičce tak, aby skutečně silnice sloužily maximu lidí. Nicméně když už dojde k nějaké dohodě v rámci municipality a je nějaký pruh vyznačen, tak by měla být i kontrolovatelnost toho rozhodnutí o tom, že ten pruh je podle zákona takto označen. Bohužel v tuto chvíli obecní policie nemůže na místě uložit pokutu a tím vyřešit vlastně ten případ s tím, kdo neoprávněně užívá tento pruh. Ten návrh tedy je velmi jednoduchý a spočívá v tom, aby obecní policie, potažmo městská policie tam, kde je to ve městech, mohla na místě tento přestupek vyřešit, nemusel ten přestupek jít do přestupkového řízení a mohl tím pádem - vlastně ta městská policie to dávat obecně mezi své priority a mohla v těch hodinách, kdy ten pruh je funkční, zabezpečit, aby nebyl blokován těmi nezodpovědnými řidiči a aby řidiči MHD a především Integrovaného záchranného systému mohli pruhy plně využívat. Jsem si vědom některých výhrad a předpokládám, že zazní i dneska v diskuzi, že Sněmovna v minulosti se shodla, že obecní policie nemá sloužit jako alternace státní policie, především dopravní, a že samozřejmě nemá být přehnaně posilována nějakým způsobem odpovědnost, resp. zodpovědnost a pravomoce té obecní policie. Nicméně já musím říct, že právě například v Praze jednoznačně dopravních policistů, obecně policistů není dostatek, a i přes kroky, které se snaží Ministerstvo vnitra, potažmo Policejní prezídium dělat a naplňovat stavy policejní, se to nedaří a samozřejmě není řešení do Prahy přeložit policisty z jiných krajů, protože všichni víte, ve vašich krajích by také najednou došlo k tomu, že by byl propad ve stavech státní policie.

Proto přicházejí s tím návrhem, že nechci globálně posílit obecní policii o nové pravomoci, ale chci umožnit, aby mohli řešit na místě tuto nezodpovědnou činnost řidičů, to znamená blokovou pokutou vyřešit vše ihned a zároveň tím odlehčit i přestupkovým řízením, protože - samozřejmě - kdo uzná své pochybení na místě, zaplatí blokovou pokutu, tak následně už se to nedostává dál na úřady. Protože si myslím, že to je velmi jednoduché a není na tom nic komplikovaného, tak jsem si dovolil - byť zde dva dny již zažíváme relativizace toho paragrafu 90 - navrhnout tento postup tak, aby tato úprava byla schválena zákona v tom zkráceném procesu, to znamená podle paragrafu 90. Děkuji za vaši pozornost.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Dostál (Stačilo!): Zdravotní pojišťovny péči nezajišťují a ministr Válek to po nich nevymáhá

10:04 Dostál (Stačilo!): Zdravotní pojišťovny péči nezajišťují a ministr Válek to po nich nevymáhá

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu ke zdravotnictví.