Exner (STAN): Bezpečnost dopravy – bytostně starostovské téma

04.12.2022 16:31 | Komentář
autor: PV

Téměř každy´ starosta zažil stížnosti občanů na nedodržování rychlosti vozidel nebo na dopravní značení. Starostové současně znají nejlépe místní situaci a nebezpečná místa v okolí.

Exner (STAN): Bezpečnost dopravy – bytostně starostovské téma
Foto: STAN
Popisek: Martin Exner

Bezpečnost silničního provozu je tedy bytostně starostovské téma, které se ty´ká všech lidí, a proto se mu věnuji i ve Sněmovně. Téma je to bohužel dost opomíjené a jeho důležitost podceňována.

Ročně zemře na česky´ch silnicích okolo 500 lidí, 20 000 lidí je zraněny´ch a škoda způsobená dopravními nehodami dosahuje 80 miliard korun. Tato úmrtí a zranění jsou nečekaná a zbytečná. Znamená to tisíce zarmouceny´ch pozůstaly´ch, zmařené životy, neúplné rodiny a neuskutečněné kariéry. Ale nemusí to tak by´t! V západní Evropě a ve Skandinávii mají na počet obyvatel tato čísla poloviční nebo dokonce třetinová. Kdybychom ročně zachránili polovinu životů, zranění a ušetřili polovinu škod, bylo by to skvělé. Hlavními příčinami nehod jsou vysoká rychlost a nevěnování se řízení, často mobil v ruce. Češi na jednu stranu chtějí bezpečnost na silnici, ale na druhou stranu velká část občanů považuje vymáhání dopravních předpisů, třeba měření rychlosti v obci, za šikanu. Mnoho lidí má mylny´ pocit, že pravidla jsou pro hlupáky, kteří neumí řídit a že se jim nemůže nic stát. Je ale jasné, že pokud bychom skutečně dodržovali rychlostní limity a další pravidla, mohli bychom tím snížit počet mrtvy´ch a zraněny´ch i vy´ši škod klidně na polovinu. To by znamenalo o stovky tisíc nešťastny´ch lidí méně.

V souladu s programovy´m prohlášením vlády připravuje ministerstvo dopravy novelu zákona o provozu na pozemních komunikacích, ktery´ zvyšuje pokuty za závažné dopravní přestupky, zpřehledňuje bodovy´ systém, zavádí „řidičák na zkoušku“ pro začínající řidiče, možnost řízení od 17 let pod dozorem mentora a naopak snižuje pokuty za „banální“ přestupky. Tato novela jde správny´m směrem, ale domnívám se, že není tím, co vyřeší špatnou situaci na našich silnicích. Náš současny´ systém vymáhání dopravních pravidel bude i nadále neefektivní a složity´, čehož piráti silnic zneužívají.

Proto je potřeba začít pracovat na zcela novém zákoně o provozu na pozemních komunikacích, aby se zvy´šil respekt řidičů k pravidlům, je třeba zpřísnit a zefektivnit sankční systém, tedy vy´znamně zvy´šit pokuty, zpřísnit bodovy´ systém a znemožnit různé kličky, jak se sankcím vyhnout. Nynější nepřehledny´ vy´čet pokut nahradit katalogem pokut s přehlednou tabulkou. Navíc pokuty se nezvyšovaly mnoho let a vzhledem k inflaci a růstu cen jsou tak v poměru k platům zhruba poloviční než v době svého zavedení.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

Zastrojování platů

Na jaké částce by podle vás měly být platy politiků zastropovány nebo na co by měly být navázány? A řeší něco zmrazení platů, když dřív nebo později dojde k rozmrazení?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Minčič (ODS): Od píky

17:38 Minčič (ODS): Od píky

Komentář člena ODS Liberec Jiřího Minčiče k aktuálnímu dění nejen ve straně, ale na politické pravic…