Munzar (ODS): Kvůli pár stovkám za rok si nikdo nekoupí elektromobil za milion

20.06.2019 13:41 | Zprávy

Projev na 30. schůzi Poslanecké sněmovny 20. června 2019 k zákonu o pozemních komunikacích

Munzar (ODS): Kvůli pár stovkám za rok si nikdo nekoupí elektromobil za milion
Foto: ods.cz
Popisek: Vojtěch Munzar (ODS)

Vážené kolegyně, vážení kolegové.

Dovolte i mně, abych se vyjádřil k části návrhu zákona týkající se osvobození či zvýhodnění od časového poplatku. Já tomu tedy dál budu říkat dálniční známka, všichni jsme na to zvyklí, a to v návaznosti na dopady do životního prostředí.

Nechci tady v tuto chvíli zabředávat úplně do diskuse o tom, kolik vyprodukuje emisí celý vozový park a jak je to poměřeno třeba s nákladní lodní dopravou, ani kolik miliard daňové poplatníky bude stát investice do infrastruktury a modernizace distribučních sítí na elektromobilitu. Proto se chci držet právě pouze otázky odpuštění či zvýhodnění plateb za používání dálnic. A k tomu bude směřovat potom i pozměňovací návrh, který vám představím.

Já upřímně řečeno si nemyslím, že osvobození nebo úspory při koupi dálniční známky, tedy úspora patnáct set v případě plného osvobození, nebo pět set korun za rok v případě snížení, může být tou skutečnou motivací, proč by si někdo koupil o statisíce korun dražší moderní vozidla na alternativní pohon. A rozhodně si nemyslím, že tato marginální úspora je nějakým motivačním nástrojem pro konečné spotřebitele, aby se na trhu s vozidly nějak jinak rozhodovali. Kvůli pár stovkám za rok si skutečně nikdo nekoupí elektromobil za milion korun. V tom to skutečně není. Ale dobře. Pokud přijmeme tezi, že chce stát nějakým způsobem symbolicky ocenit majitele vozidel, které přispívají ke snižování emisí z dopravy, pak ale nerozumím tomu, že ministerstvo - a teď tedy stát a vláda, nejde technologicky neutrálním řešením, ale preferuje pouze určitou technologii.

Místo toho, aby se Ministerstvo dopravy soustředilo na snižování emisí, tak se soustředí na konkrétní technologii návrhu zákona. Já vám to hned vysvětlím. Úplného osvobození je tou hranicí emisní limit 50 gramů na kilometru. V takovém případě auto dostane zelenou značku a dálniční známku majitel neplatí. Tady se to váže na emisní limit. Ale u snížení ceny dálniční známky šlo Ministerstvo dopravy úplně jinou cestou. Snížení ceny u dálniční známky předpokládá u vozidel poháněných plynem nebo biometanem, tedy CNG či LNG.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: PV

Peníze z EU

Přečetl jsem si zde váš zajímavý komentář k čerpání peněz z EU a zeptám se trochu jinak, proč vůbec EU dává peníze za projekty, jako jsou třeba vámi zmiňované rozhledny nebo i třeba na cesty, co končí uprostřed pole? Přeci jen jde o peníze nás všech, neměla by být EU důslednější v tom, komu a na co ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vích (SPD): Houfnice za miliardy nemají garáže, ministerstvo znovu selhalo

9:15 Vích (SPD): Houfnice za miliardy nemají garáže, ministerstvo znovu selhalo

Za několik měsíců má česká armáda začít přebírat první z dvaašedesáti houfnic Caesar za 10,3 miliard…