Skopeček (ODS): Jakéhokoliv testování matematiky u studentů se zbavujeme

28.01.2020 21:01 | Zprávy

Projev na 40. schůzi Poslanecké sněmovny 28. ledna 2020 k školskému zákonu

Skopeček (ODS): Jakéhokoliv testování matematiky u studentů se zbavujeme
Foto: Archiv Jana Skopečka
Popisek: Poslanec Jan Skopeček

Děkuji za slovo. Já to nebudu dlouho zdržovat, protože jsou tu určitě povolanější matematici a dlouholetí učitelé, kteří k tomu mají co říct. Navíc souhlasím s tím, že to hlavní, co bychom také měli udělat, dát studentům jistou jistotu nebo informaci, z čeho skutečně maturovat budou nebo nebudou, a že není příliš fér, je držet v nejistotě. Nicméně pár argumentů řeknu.

Já se chci zastat povinné maturity z matematiky, byť to není populární názor třeba právě u mladé generace. Ten můj hlavní argument je ten, že podle mého názoru - a řada z vás to tady říkala opakovaně - matematika kultivuje a rozvíjí logické myšlení a já prostě nesouhlasím s tou argumentací, že jsou profese, které matematiku nebudou ve svém životě potřebovat, neboť lidé, kteří ty profese budou vykonávat - já si myslím, že to je hloupost, že logické myšlení, kritické myšlení, schopnost dávat věci do souvislosti budeme potřebovat všichni, nebo potřebujeme v životě všichni, ať už se věnujeme profesi jakékoli.

Ten další argument, proč pléduji za matematiku, je jednoduchý. My jsme jedna z nejprůmyslovějších zemí v EU. My zkrátka pro budoucí úspěch, pro budoucí blahobyt potřebujeme velmi kvalifikovanou technicky, matematicky, přírodovědně, kvalifikovanou pracovní sílu, protože bez té zkrátka ten průmysl techniku dál rozvíjet nebudeme. I to, že vlastně v první republice jsme patřily mezi jednu z nejvyspělejších zemí co se týče průmyslu, tak za to jsme vděčili i v té době tomu, že v té populaci matematika a technické vědy byly na velmi, velmi vysoké úrovni. Zároveň si myslím - a řada testů to potvrzuje, že ty země, kde je dobrá znalost, nadprůměrná znalost z matematiky, tak jsou úspěšnější, je tam více inovací, vynálezů, ta země jde zkrátka dopředu.

A já si myslím, že pokud chceme posunovat Českou republiku dopředu, takže bychom neměli naše nároky snižovat, ale že bychom naopak ty nároky měli zvyšovat. Souhlasím nicméně s tím, abychom byli fér ke studentům a rychle jsme rozhodli a dali studentům jasnou zprávu o tom, jak budou maturovat. I když se musím trošku tomu pousmát, protože já jsem maturoval v roce 1998, kdy jsem nastupoval na první ročník střední školy, tak nás tehdejší profesorka matematiky varovala, že kolegové v ročníku nad námi ještě tu maturitu mít nebudou, že oni budou jenom tím testovacím ročníkem, který bude testovacím způsobem vyplňovat - tehdy se to jmenovalo scio testy z matematiky, a že my už budeme skutečně těmi, kteří budou maturovat - to byl rok, maturoval jsem rok 1998, čili v nějakém roce 1994, ta neschopnost státu od té doby v tomto smyslu udělat jakýkoliv pokrok je prostě neuvěřitelná.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Petr Hladík byl položen dotaz

elektromobilita

Proč zrovna neziskovky?V rozpočtu je tolik peněz,že znovu bude státní rozpočet podporovat neziskovky. Ano,ať podporuje,ale jenom ty charitativní apod.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Macinka (Motoristé): Nábor „uvědomělých” dívek pokračuje?

20:03 Macinka (Motoristé): Nábor „uvědomělých” dívek pokračuje?

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k obvinění europoslance Turka ze sexuálního násilí