„I více než 25 let po sametové revoluci trvá cesta vlakem mezi oběma metropolemi skoro stejně dlouho jako po pádu železné opony a odstranění dlouhých procedur na hranicích. Je to přibližně 6 hodin a představuje to nejpomalejší vlakové spojení do metropolí našich sousedů. Nízká rychlost je dána zastaralou infrastrukturou. Vlaky zde v dlouhém úseku jezdí po pomalé, jednokolejné a neelektrifikované trati, na které nemůžeme konkurovat rychlejší silniční dopravě na moderní dálnici. Přitom Česká republika, Německo i Evropská unie hovoří v souvislosti s ochranou životního prostředí o nutnosti přesunout velkou část přepravy osob i nákladů na ekologickou a bezpečnou železnici,“ upozorňuje Pavel Krtek, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.
Železniční doprava má v tomto směru značný potenciál. Lepší spojení z České republiky do Bavorska otevírá bránu do jižní a západní Evropy. Z Bavorska vedou další spojení dále do Tyrolska a Itálie, Švýcarska nebo do jižní Francie.
„Zkušenosti z jiných tratí, kde už jsme na modernizovaných koridorech zrychlili cestování a nasadili moderní vlaky, ukazují, že i na této trase je značný potenciál růstu počtu cestujících i přepravy nákladů, pokud budeme disponovat moderní infrastrukturou,“ vidí pozitivní budoucnost této tratě Pavel Krtek.
Dílčí změny ve zvýšení kvality spojení obou hlavních měst se připravují již nyní. „Je potěšitelné, že od prosince ve spolupráci s naším ministerstvem dopravy, bavorským objednavatelem dopravy a společností Länderbahn nabídneme mezi Prahou a Mnichovem skoro dvojnásobek spojů, zkrátíme cestovní čas přibližně o 20 až 30 minut a německý partner nasadí modernější vozy, které již budou nabízet srovnatelný komfort s těmi českými. Zásadní změnu v konkurenceschopnosti oproti cestě autem na této lince ale přinese až dokončení nové tratě z Prahy do Berouna a především pak modernizace tratě z Plzně do Řezna,“ připomněl Pavel Krtek.
Linka Praha – Mnichov v roce 2017
- denně jezdí 4 páry vlaků v intervalu cca 4 hodiny;
- doba jízdy Praha – Mnichov / Mnichov – Praha se pohybuje mezi 5 h. 39 minutami a 6 h. 6 minutami;
- v provozu jsou nasazeny klimatizované soupravy ČD a starší soupravy společnosti Länderbahn;
- vlaky jsou v ČR provozovány v kategorii EuroCity / Expres, v Německu v kategorii ALX (ALEX);
- spoje slouží k obsluze vybraných míst mezi Prahou a Mnichovem a zastavují například v Plzni, Domažlicích, Schwandorfu nebo v Řeznu;
- cena jednosměrné jízdenky Praha – Mnichov je od 375 Kč, jízdenky Plzeň – Mnichov je od 295 Kč, pro cestování v příhraniční oblasti lze využít např. síťové jízdenky „Skupinová víkendová jízdenka + Německo region Plzeňský“ (pro 2 dospělé a až 3 děti), pro jednodenní výlet v trase Plzeň – Řezno – Plzeň stojí 359 Kč;
- soupravy ČD na této lince nabízejí klimatizaci, elektrické zásuvky 230 V pro napájení PC a další elektroniky cestujících, WiFi připojení k internetu, občerstvení (bistrovůz), přepravu jízdních kol a další služby;
Stručně z historie spojení Praha – Mnichov
Spojení Prahy s bavorským Furth im Wald otevřela v roce 1862 železniční společnost Česká západní dráha. Ve Furth im Wald navazovala na bavorskou železniční síť. V dalších letech byla propojována s dalšími tratěmi na území Čech. Například v roce 1872 byla napojena spojovací drahou ze Smíchova na současné pražské hlavní nádraží, tehdy nádraží Františka Josefa. V roce 1877 byla zprovozněna také další spojnice do Bavorska z Plzně přes Klatovy a Železnou Rudu.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: komerční tisková zpráva