Debata se zaměřila také na podporu řešení, která akceleruje Zelená dohoda pro Evropu, tedy z oblastí energetiky, cirkulární ekonomiky, zemědělství nebo ochrany biodiverzity.
Na úvod fóra vystoupili Patrik Reichl, generální ředitel CzechInvestu, a Petr Chládek, ředitel inovační agentury JIC. Patrik Reichl podpořil rozvoj myšlenky Evropské zelené dohody v Česku. Přesto je podle něj třeba chápat, že je Česká republika jedna z průmyslovějších zemí Evropy. “To však neznamená, že by pro nás měla být evropská strategie ochrany klimatu hrozbou, jde o velkou příležitost, jak postavit podnikání na využití zelených technologií. Příkladem chce jít i samotný CzechInvest, který již v letošním roce zarámoval své aktivity důrazem na zelená a digitální řešení,” uvedl Patrik Reichl.
“Úspěšné startupy neznají hranic, nechtějí přirozeně zůstat jen na domácím trhu, mají globální ambice. Zdejší prostředí s pomocí agentur jako je JIC nebo CzechInvest jim může pomoci vyrůst. Může jít právě o využití řešení spojených s kosmickým průmyslem, jako jsou zmíněné družicové snímky využitelné nejen v zemědělství, ale i stavebnictví nebo energetice,” dodal Patrik Reichl.
Podle Petra Chládka jsou také problémy, se kterými se svět potýká globálně, příležitostí nabídnout řešení. To může být z oblasti ochrany klimatu, řešení sociálních problémů spojených například se stárnutím populace nebo posilováním kyberbezpečnosti. „Pochopitelně to není jednoduché a je k tomu třeba naplnit řadu výchozích předpokladů. Klíčem je například kvalitní vzdělávání, kde máme výrazné nedostatky. V celosvětovém žebříčku univerzit je mezi pěti sty nejlepšími jen jeden český zástupce. Zaostáváme také v oblasti prestižních ERC grantů – od roku 2007 jsme jich získali přibližně 20. Nizozemí, země podobné velikosti, jich má za stejnou dobu 440. A i to má důležitý dopad na vznik nových startupů, které nemohou těžit z nových myšlenek,” popsal Petr Chládek slabiny přístupu Česka k inovacím.
Situaci však mohou pomoci zlepšit právě inovační centra: „Našimi programy prošlo za uplynulé dva roky okolo 2,5 tisíce středoškoláků z jižní Moravy, kteří mají ambice podnikat. Oproti době před pár let cítím, že roste chuť mladých přicházet s novými podnikatelskými nápady. Ví, že díru do světa nemusí udělat hned první nápadem. Pokud se to nepovede s prvním, mohou uspět s některým z dalších,“ doplnil své zkušenosti s pomocí začínajícím podnikatelům Petr Chládek.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva