Hospodářská komora tlačí na Evropský parlament kvůli dopravcům. Dlouhý se dnes setká s Leitlem

23.10.2017 11:08

Prezident Hospodářské komory Vladimír Dlouhý se dnes ve Vídni setká s prezidentem Rakouské hospodářské komory a kandidátem na prezidenta Evropské asociace obchodních a průmyslových komor EUROCHAMBERS Christopherem Leitlem. Jednat budou mimo jiné také o směrnici o vysílání pracovníků, kterou výbor pro zaměstnanost a sociální věci Evropského parlamentu přijal minulý týden. Dlouhý chce, aby na přeshraniční silniční dopravu nebyla směrnice uplatňována.

Hospodářská komora tlačí na Evropský parlament kvůli dopravcům. Dlouhý se dnes setká s Leitlem
Foto: Archiv
Popisek: Hospodářská komora - logo

Důvodem je to, že řidiči mezinárodních přepravců denně a třeba jen několik hodin pracují v různých členských zemích, přičemž ale podle směrnice by na ně měla být uplatňována minimální mzda v každé zemi, kterou projíždějí. S tím souvisí ale i vysoká administrativní zátěž, kterou směrnice způsobí.

Směrnice bude vyžadovat uplatňování četných vnitrostátních právních předpisů na zpracování měsíčních mezd, a kontrolní orgány a podniky se budou muset vyrovnat s odhadem až 20 různými vnitrostátními právními předpisy v závislosti na zemích, v nichž působí každý měsíc, včetně s až 50 rozdílnými minimálními mzdami dle jednotlivých právních předpisů, které závisí například od odpracovaných let řidiče, typu kamionu, přepravovaného zboží apod. Dopravci by také museli používat mnoho vnitrostátních právních předpisů týkajících se minimální délky dovolené.

Směrnice přitom dopadne nejvíce na malé a střední podniky, které mají menší flexibilitu a zdroje, aby splnily přísné a náročné požadavky. Složitý regulační návrh bude mít tedy také nepříznivé účinky na trh silniční dopravy jako celku a následně na fungování obchodu uvnitř EU, neboť pro dopravní společnosti bude velmi obtížné uplatňovat různé vnitrostátní pracovní zákony, různé systémy odměňování, různé složky minimální mzdy, různé sociální nároky, různé kolektivní smlouvy atd. pro přeshraniční řidiče.

Podle Hospodářské komory směrnice o vysílání pracovníků na mezinárodní dopravu ani nezajistí silnější jednotný trh. Návrh může snížit růst v EU, neboť zvýší náklady na mezinárodní přepravní operace, což povede k poklesu přeshraničního obchodu. To by oslabilo jednotný trh a negativně by to ovlivnilo celkovou finanční situaci a míru zaměstnanosti v EU.

Směrnice bude podle Hospodářské komory také kontraproduktivní, neboť povede jednak ke zvýšení počtu samostatně výdělečně činných řidičů, kteří nemusí dodržovat pravidla pro vysílání, což vyvolá nespravedlivou a ještě silnější hospodářskou soutěž na trhu, a jednak povede také k vyššímu počtu provozoven zřízených v zemích mimo EU proto, aby obcházely pravidla pro vysílání, nebo dokonce povede k tomu, že stávající dopravní společnosti mimo území EU převezmou části evropského trhu.

Hospodářská komora se proto také připojila k deklaraci asociací dopravních a logistických organizací proti uplatňování směrnice o vysílání pracovníků na mezinárodní silniční dopravu, a naléhavě vyzývá evropské orgány, aby tyto pracovníky výslovně vyloučily z oblasti působnosti směrnice.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

migrační pakt

Dobrý den, prý budete ve sněmovně jednat o migračním paktu. Znamená to, že jde ještě zvrátit jeho schválení nebo nějak zasáhnout do jeho znění? A můžete to udělat vy poslanci nebo to je záležitost jen Bruselu, kde podle toho, co jsem slyšela, ale pakt už prošel. Tak jak to s ním vlastně je? A ještě ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministr Rakušan: Pokud to můžeme zařídit, není na co čekat

15:16 Ministr Rakušan: Pokud to můžeme zařídit, není na co čekat

Povinnost hlásit podezřelé transakce a větší pravomoci pro policii zajistit zbraně. Vláda schválila …