Ministerstvo dopravy: Úprava zákonů pro taxislužby - méně regulací a smluvní přeprava bez majáčku

22.03.2018 11:58

Piráti se zúčastnili politického jednání k aktualizaci zákonů pro taxislužby Uber, Taxify, Liftago a další. Jednání vedl ministr Dan Ťok, přítomní byli i zástupci téměř všech stran zastoupených ve Sněmovně.

Ministerstvo dopravy: Úprava zákonů pro taxislužby - méně regulací a smluvní přeprava bez majáčku
Foto: Hans Štembera
Popisek: Hodinový protest řidičů čtyř pražských dispečinků taxislužeb jízdou kolem budovy magistrátu. Chtěli hlavní město přimět, aby plně využívalo možnosti postihu řidičů, kteří jezdí pro alternativní přepravce typu Uber a Taxify

 „Strany se shodují na nutnosti liberalizace taxislužby a zavedení regulace pro zprostředkovatele jako jsou digitální platformy. Hlavním cílem změn je zjednodušit existující legislativu. Jednání s ministrem Ťokem vedlo ke shodě na obsahu nových zákonů, které konečně zavedou moderní pravidla,” říká předseda poslaneckého klubu Pirátů Jakub Michálek.

Všichni řidiči by měli nově splňovat podmínky:
pracovní povolení v ČR,
praxe s řidičským průkazem 3 roky,
schopnost dorozumět se se zákazníky a státními orgány,
pojištění odpovědnosti kvůli bezpečnosti cestujícího a
jejich vozidlo by muselo splňovat zákonné požadavky např. na stáří.

Podle dohody by mělo dojít k rozdělení na dva typy taxislužby, a to podle toho, zda vozidlo bude vybaveno majáčkem a bude moci zastavovat lidem na ulici na znamení či nikoliv.

Taxi bez majáčku má být v režimu smluvní přepravy, kterou zná zákon již dnes a která bude použitelná i pro služby jako je Uber, Taxify nebo Liftago. V tomto případě by měly být zrušeny zkoušky z místopisu a cena bude dojednána předem, takže by riziko například zdržení v koloně nesl dopravce. U tohoto druhu přepravy bez majáčku by nemělo být možné stavět lidem na znamení na ulici.

Taxi s majáčkem by mělo mít i nadále právo na zvláštní jízdní pruhy a stanoviště a současně bude zrušena cenová regulace s výjimkou případů, kdy taxi zastavuje člověku na ulici na znamení. Pro taxi s majáčkem by patrně obec měla nadále zmocnění stanovit zkoušky z místopisu. Cena by měla být stanovena podle taxametru, takže v případě kolony by riziko nesl cestující a bylo by mu účtováno čekání podle taxametru.   

Zprostředkovatelé by měli žádat při splněných podmínkách Ministerstvo vnitra ČR o vydání povolení a v případě porušení povinností by jim bylo možné povolení odejmout. Česko by tak podobně jako Londýn mělo efektivní páky na Uber. Ten by také měl povinnost poskytovat výdaje finanční správě, a to po anonymizaci dat zákazníků a měl by udržovat aktuální databázi řidičů, kteří mají potřebná oprávnění.

Na problémové případy taxislužby myslí zvýšení kauce v případě přestupku ze 100 000 Kč na 250 000 Kč, které řeší malou vymahatelnost práva u několika problémových taxikářů, např. na pražském magistrátu.  

Podle závěrů jednání by měl ministr Ťok připravit vládní návrh zákona, který půjde do mezirezortního připomínkovacího řízení a o kterém bude rozhodovat Poslanecká sněmovna PČR.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

autor: Tisková zpráva

Bety.cz - magazín nejen pro mámy - horoskopy, recepty, diskuse, soutěže

Bety.cz TESTOVÁNÍ - Testujte s námi nové produkty či služby a o své názory a doporučení se podělte s ostatními čtenářkami Bety.cz.

Prostřeno.cz - recepty on-line - vaření, recepty, gastronomie

reklama
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy: Setkání k systémové podpoře inkluze

22:49 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy: Setkání k systémové podpoře inkluze

Další z řady setkání takzvaných individuálních projektů systémových, které jsou hrazeny z evropských…