Důvody meziročního poklesu salda hospodaření za leden až květen jsou jak na straně příjmů státního rozpočtu, tak na straně výdajů. Celkové příjmy státního rozpočtu vzrostly o 6,5 mld. Kč. Meziroční srovnání je stále ovlivněno vysokou srovnávací základnou roku 2014, která se projevuje zejména u inkasa spotřební daně z tabákových výrobků (vliv předzásobení tabákovými nálepkami s dopadem do vysokého inkasa začátku roku 2014) a u inkasa DPH (zejména vliv zadržených nadměrných odpočtů, které uměle navýšily inkaso na začátku roku 2014). Navíc v únoru 2014 došlo k mimořádnému příjmu z aukce kmitočtů ve výši 8,5 mld. Kč. Bez těchto vlivů by růst celkových příjmů byl daleko vyšší. Na růstu výdajů o 19,1 mld. Kč se podílely výrazně výdaje na investice (růst o 13,6 mld. Kč), které z velké části představovaly investice na spolufinancování společných programů EU a ČR.
Příjmy státního rozpočtu
Na meziročním růstu celkových příjmů o 6,5 mld. Kč se podílely zejména EU příjmy s růstem o 17,2 mld. Kč a také inkaso pojistného na sociální zabezpečení s růstem o 8,3 mld. Kč. Jak již bylo uvedeno, případný výraznější meziroční růst celkových příjmů negativně ovlivňuje zkreslení dané vysokou základnou počátku roku 2014 projevující se zejména nižším inkasem spotřební daně z tabákových výrobků (pokles o 7,8 mld. Kč) a inkasem DPH (pokles o 7,2 mld. Kč). Mimořádný příjem z aukce kmitočtů pro rychlé mobilní sítě LTE ve výši 8,5 mld. Kč z února 2014 se v roce 2015 opakovat nebude.
Inkaso DPH ve výši 89,8 mld. Kč je meziročně nižší o 7,2 mld. Kč, což je dáno zejména vysokou srovnávací základnou inkasa za první měsíce roku 2014, kdy v důsledku zahájení postupu k odstranění pochybností správce nebyla Finanční správou ČR vrácena neusazeným plátcům DPH část nadměrných odpočtů. Postupné vyplácení zadržených nadměrných odpočtů v roce 2014 bude v průběhu roku snižovat negativní meziroční vývoj inkasa, který byl nejvíce zaznamenán v prvních měsících tohoto roku. Částečně lze snižování tohoto vlivu již pozorovat, neboť inkaso DPH na úrovni veřejných rozpočtů vykazuje meziroční růst již třetí měsíc po sobě – v samotném březnu to bylo o 2,0 mld. Kč, v dubnu o 1,0 mld. Kč a v květnu také o 1,0 mld. Kč. Na meziroční pokles inkasa působí i výrazný pokles cen pohonných hmot z počátku roku 2015. Rozpočet počítá s poklesem proti skutečnosti 2014 o 0,4 %, což je dáno především zavedením druhé snížené sazby DPH ve výši 10 %, která je od 1.1.2015 aplikována na léky, knihy a nenahraditelnou dětskou stravu (odhad dopadu na úrovni státního rozpočtu je -2,4 mld. Kč).
U inkasa DPH, které je současně i hlavním zdrojem daňových příjmů náležejících dle platného rozpočtového určení daní obcím a krajům, lze na konci roku očekávat minimálně dosažení výše dané rozpočtem (platí např. i pro inkaso DPPO), což bude znamenat dosažení očekávaných příjmů i pro obce a kraje.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva