NKÚ: Skoro třetinu z vybraných peněz z mýtného systému spolkly náklady na jeho vybudování a provoz

09.01.2018 8:10 | Zprávy

Nejvyšší kontrolní úřad prověřil, jak Ministerstvo dopravy (MD) a Ředitelství silnic a dálnic do roku 2017 budovaly a provozovaly systém elektronického mýtného. Ten je určen pro výběr mýtného na vybraných českých silnicích a dálnicích.

NKÚ: Skoro třetinu z vybraných peněz z mýtného systému spolkly náklady na jeho vybudování a provoz
Foto: NKÚ
Popisek: NKÚ

Kontroloři prověřili například to, jaké náklady provázely vybudování a provoz mýtného systému, jaké výsledky zavedení mýtného přineslo, ale například i to, zda MD zajistilo jeho hospodárný výběr v budoucnu. Kontrola ukázala, že v letech 2007 až 2016 byly náklady spojené s výběrem mýtného v porovnání s příjmy vysoké. MD také často měnilo možný způsob výběru mýtného po roce 2016, což se dělo hlavně kvůli chybějícímu ucelenému, koncepčnímu přístupu. Jeho absence je také jedním z důvodů vysokých nákladů systému.

V letech 2007 až 2016 dosáhly celkové náklady na zavedení a provoz mýtného systému více než 24 miliard korun, přičemž MD na mýtném vybralo 78,5 miliardy korun. Průměrná celková nákladovost mýtného systému tak dosahovala přibližně 31 procent – tedy na 100 tisíc korun příjmů z mýtného připadlo 31 tisíc korun nákladů na jejich výběr. To je podle NKÚ vysoká hodnota. Průměrná provozní nákladovost za celé období – tedy bez zohlednění nákladů na vybudování mýtné infrastruktury – byla 24 procent. Pro srovnání lze uvést, že předchozí kontrola NKÚ zaměřená na mýtný systém č. 11/131 ukázala, že v Rakousku, které využívá podobnou technologii jako Česká republika, tato hodnota dosahovala jen 12 procent.

Na celkových nákladech spojených s mýtným systémem se podepsala i neujasněnost a časté změny řešení způsobu a rozsahu výběru mýtného. MD například zaplatilo v roce 2008 přes 770 milionů korun za satelitní rozhraní pro zpoplatnění silnic I. až III. třídy, které ale pro výběr mýtného nikdy nevyužilo. Část z pořízené technologie v hodnotě 189 milionů korun resort bez využití zlikvidoval. Dalším dopadem neujasněného řešení a častých změn je například i pozdní zavedení evropské služby elektronického mýtného2 za 372 milionů korun. Ta měla být v provozu nejpozději v roce 2012. MD se ale touto službou začalo zabývat až rok po tomto termínu a nakonec ji zavedlo s pětiletým zpožděním až v roce 2017.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Kde berete jistotu, že většina občanů ČR chce EURO?

Tvrdit, že jsme se k tomu zavázali při vstupu není argument, od té doby se toho přeci dost změnilo. A já třeba nevidím v přijetí žádný přínos pro obyčejné lidi, jako jsem třeba já. Můžete mi vysvětlit, co mi přinese? Zvýší se tím třeba má mzda nebo zlevní se ceny bydlení, potravin, služeb? Podle mě ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:
Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Správa jeskyní: Čtrnást jeskyní ČR cílí na rodiny s dětmi

22:03 Správa jeskyní: Čtrnást jeskyní ČR cílí na rodiny s dětmi

Jeskyně se připojují k turistickým objektům, které cílí na rodiny s dětmi a od prázdnin zavádí rodin…