Cena za barel ropy typu Brent se dlouhodobě pohybuje mezi 45-55 dolary. Pokud cena padá k dolní hranici, roste globální poptávka, současně se přestává vyplácet těžba v některých lokalitách. Pokud naopak cena roste k horní hranici, začíná se vyplácet těžba v místech s vyššími náklady, nabídka ropy stoupá, cena se stabilizuje. Statistiky napovídají, že pokud vzroste cena surové ropy o 10 %, v Evropě vzroste cena paliv o cca 3 %, v USA o 7 %. „Američané jsou zkrátka na svých automobilech závislejší, zatímco my Evropané můžeme využít alternativních forem dopravy,“ vysvětluje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Pokud by cena ropy vzrostla ze 45 na 55 dolarů za barel (tj. o 22 %), v zemích s vysokou cenou paliv se motoristům tankování prodraží o zhruba 5-6 %. Ve státech s průměrnou cenou paliv to bude až 10-12 %. Naopak v zemích s nízkou cenou pohonných hmot nebude nárůst nijak dramatický. Zpravidla se totiž jedná o státy, kde je cena vládou regulována či dotována.
Rozdíly v cenách paliv mezi jednotlivými státy jsou propastné

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva