Se zahraničními potravinami na českém trhu je tedy potřeba počítat. Otázka je zlepšení jejich pověsti. V případě polských potravin jde zejména o kvalitu. Situaci s nedůvěrou by mohly zvrátit řetězce. Podle akreditačního orgánu United Registrar of Systems Czech (URS Czech), nadnárodní společnost, která se zabývá certifikací mezinárodních podnikových standardů se zastoupením jak v Česku, tak Polsku a dalších zemích, je problém zejména v nákupu. Obchodní řetězce se snaží mnohdy nakoupit za co nejnižší ceny a zboží nedůsledně kontrolují.
Konkurenční prostředí se v posledních letech nejvíce ukazuje na sporech o kvalitu potravin ze sousedního Polska dovážených do České republiky. S Polskem byla loni obchodní bilance záporná ve výši 20 miliard. V oblasti potravin a živých zvířat činila záporná bilance hodnotu 13 miliard korun. Do Česka směřovalo potravinové zboží v celkové hodnotě 23,5 miliardy korun, pokrývají tuzemskou spotřebu z 16 %. Mají však nálepku levných potravin o nižší kvalitě.
„Polsko exportuje do ČR množství potravinových výrobků, je to zhruba 16 % veškerých sem dovážených potravin. U takového objemu dovozu je také možnost, že se někde objeví problémy. Ovšem nedá se opomenout fakt, že hodnota potravin dovážených z Polska do ČR činí zhruba 1 miliardu eur – přičemž problémy se týkaly potravin v objemu asi 0,5 milion eur,“ říká Bartosz Ratowski z certifikačního orgánu United Registrar of Systems Poland (URS Poland).
Naším hlavním obchodním partnerem stále je Evropská unie a nejvýznamnější zemí pro export je Německo. Ačkoli Česko v loňském roce vyvezlo výrobky do 202 zemí a územních celků, tak 13 největších trhů představuje 80 % exportu. Čtyři naši největší odběratelé Německo, Slovensko, Polsko a Francie od nás odkoupili 51 % objemu vývozu. Stoprocentní soběstačnost není možná.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva