Slavnostního představení renovovaného letounu Su-25 K se v jednom z hangárů kbelského leteckého areálu zúčastnili významní hosté - náměstci ministra obrany Tomáš Kuchta a Pavel Beran, ředitel VHÚ plukovník Aleš Knížek a také zástupci společnosti Česká aviatická, která letoun zrekonstruovala. Akce se zúčastnili rovněž František Tabačko a Martin Hejra, piloti, kteří se strojem Su-25 ve své kariéře létali.
„Když je Ministerstvo obrany přizváno na akci Vojenského historického ústavu, jde většinou o pozemní techniku. Tentokrát je to jinak. Já jsem rád, že tady máme bitevník, který sloužil české armádě, poté stál dlouho na dešti a chátral. Nedávno se dočkal rekonstrukce a teď i důstojného umístění pod střechou, aby mohl být svědkem dob minulých pro budoucí generace,“ sdělil novinářům při představení letounu náměstek ministra obrany Tomáš Kuchta, který ocenil i to, že si příležitost nenechali ujít ani piloti. Poděkoval také Vojenskému historickému ústavu i společnosti Česká aviatická, která letoun zrekonstruovala.
Renovace se dočkají i další letouny
Podle ředitele Vojenského historického ústavu plukovníka Aleše Knížka je to první krok, k tomu aby postupně došlo na opravy i dalších letounů, které má VHÚ ve sbírkách. „Na renovaci Suchoje byla použita nová technologie, díky které byl zbaven původního nátěru. Byla to technika tryskání suchého ledu. A pokud si všimnete nápisů, všechny jsou udělány pomocí šablony,“ konstatoval plukovník Aleš Knížek.
Vývoj tohoto typu Suchoje začal na základě požadavku sovětské armády již v roce 1969 soutěží na bitevní letoun pro přímou podporu pozemních vojsk. Ten měl být odolný vůči protiletadlové palbě protivníka a důraz byl kladen i na jednoduchou a nenáročnou obsluhu. Konstrukční kancelář Suchoj přišla s projektem T 8 a nový stroj poprvé vzlétl 22. ledna 1975.
Legendární bojový letoun, který se proslavil zejména během konfliktu v Afghánistánu, je přímým protějškem neméně legendárního amerického bitevního letounu A 10 Thunderbolt. Dnes je poněkud zapomenuté jeho působení v řadách československého a českého vojenského letectva, kde od poloviny osmdesátých let tvořil jedinou specializovanou platformu pro údery na pozemní cíle, zejména na likvidaci obrněné techniky a zodolněných cílů. V roce 2000 byl tento typ vyřazen z výzbroje a odprodán do zahraničí a na území České republiky zůstaly pouze tři kusy tohoto letouny pro muzejní účely.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva