Vojenský historický ústav dokončil renovaci legendárního bitevního letounu Suchoj

14.10.2017 17:38 | Zprávy

Vojenský historický ústav (VHÚ) dokončil generální opravu bitevního letounu Suchoj Su-25, který v minulosti užívalo české a československé vojenské letectvo. Sovětský dvoumotorový bitevník bude nově vystaven v expozici kbelského leteckého muzea v Praze v nedávno opravených hangárech Staré Aerovky. Celkovou renovaci letounu provedla společnost Česká aviatická.

Vojenský historický ústav dokončil renovaci legendárního bitevního letounu Suchoj
Foto: VHÚ
Popisek: Vojenský historický ústav, logo

Slavnostního představení renovovaného letounu Su-25 K se v jednom z hangárů kbelského leteckého areálu zúčastnili významní hosté - náměstci ministra obrany Tomáš Kuchta a Pavel Beran, ředitel VHÚ plukovník Aleš Knížek a také zástupci společnosti Česká aviatická, která letoun zrekonstruovala. Akce se zúčastnili rovněž František Tabačko a Martin Hejra, piloti, kteří se strojem Su-25 ve své kariéře létali.

„Když je Ministerstvo obrany přizváno na akci Vojenského historického ústavu, jde většinou o pozemní techniku. Tentokrát je to jinak. Já jsem rád, že tady máme bitevník, který sloužil české armádě, poté stál dlouho na dešti a chátral. Nedávno se dočkal rekonstrukce a teď i důstojného umístění pod střechou, aby mohl být svědkem dob minulých pro budoucí generace,“ sdělil novinářům při představení letounu náměstek ministra obrany Tomáš Kuchta, který ocenil i to, že si příležitost nenechali ujít ani piloti. Poděkoval také Vojenskému historickému ústavu i společnosti Česká aviatická, která letoun zrekonstruovala.

Renovace se dočkají i další letouny

Podle ředitele Vojenského historického ústavu plukovníka Aleše Knížka je to první krok, k tomu aby postupně došlo na opravy i dalších letounů, které má VHÚ ve sbírkách. „Na renovaci Suchoje byla použita nová technologie, díky které byl zbaven původního nátěru. Byla to technika tryskání suchého ledu. A pokud si všimnete nápisů, všechny jsou udělány pomocí šablony,“ konstatoval plukovník Aleš Knížek.

Vývoj tohoto typu Suchoje začal na základě požadavku sovětské armády již v roce 1969 soutěží na bitevní letoun pro přímou podporu pozemních vojsk. Ten měl být odolný vůči protiletadlové palbě protivníka a důraz byl kladen i na jednoduchou a nenáročnou obsluhu. Konstrukční kancelář Suchoj přišla s projektem T 8 a nový stroj poprvé vzlétl 22. ledna 1975.

Legendární bojový letoun, který se proslavil zejména během konfliktu v Afghánistánu, je přímým protějškem neméně legendárního amerického bitevního letounu A 10 Thunderbolt. Dnes je poněkud zapomenuté jeho působení v řadách československého a českého vojenského letectva, kde od poloviny osmdesátých let tvořil jedinou specializovanou platformu pro údery na pozemní cíle, zejména na likvidaci obrněné techniky a zodolněných cílů. V roce 2000 byl tento typ vyřazen z výzbroje a odprodán do zahraničí a na území České republiky zůstaly pouze tři kusy tohoto letouny pro muzejní účely.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ÚZSVM: Aukce zámku v Bezdružicích vítěze nepřinesla

7:14 ÚZSVM: Aukce zámku v Bezdružicích vítěze nepřinesla

Do výběrového řízení s elektronickou aukcí na areál zámku Bezdružice nebyla složena žádná kauce.