„Zelené vozy“: Miniauto za 845 tisíc, džíp „ze SSSR“ za 1,2 milionu. Realita elektroaut. Starý benzíňák uspěl

18.01.2022 18:10 | Zprávy

Jaké auto koupit, abych za své peníze dostal co nejvyšší hodnotu? Budu si smět ještě koupit normální auto? Co elektromobil, budu si ho moct dovolit? Češi, kteří v poslední době chtějí koupit nové auto, musí čelit těmto a dalším otázkám. Úspěch u zákazníků slaví jednoduchost a nízká cena. Evropské statistiky ovládly levné vozy a to, že je trh během pandemie naruby, ukazuje nevídaný úspěch již 9 let starého japonského modelu, který dříve nikdo nechtěl. Emisní limity a zelená politika EU pak způsobuje, že když se výrobci snaží zákazníkům představit cenově dostupný elektromobil, dopadá to všelijak a v sázce je i bezpečnost pasažérů. Jiný elektrovůz je zase pomalejší než stařičká Škoda 120. Ale zase je levný, stojí „jen“ 465 tisíc. Tak co si koupíte vy?

„Zelené vozy“: Miniauto za 845 tisíc, džíp „ze SSSR“ za 1,2 milionu. Realita elektroaut. Starý benzíňák uspěl
Foto: red
Popisek: První ultrarychlá dobíjecí elektrostanice

Obecně lze říct, že prodeje nových vozů se v posledních měsících propadají. Může za to kombinace několika faktorů, mimo jiné rostoucích cen, covidové pandemie i nedostatku čipů do nových vozů, co zákazníky motivuje déle vydržet se svým starým vozem, případně se poohlédnout raději po voze ojetém. Pro některé je důvodem i přílišná technická komplikovanost, ke které se výrobci musí uchylovat v důsledku přísných emisních norem.

Tak či tak, nejlépe problém odhalí syrová čísla. Tak za listopad 2021 v Evropě bylo podle společnosti JATO Dynamics registrováno 855 281 nových vozidel, což je meziročně pokles o 18 % (přičemž hodnota z roku 2020 značila oproti roku 2019 pokles o 13 %) a zároveň jde o nejnižší hodnotu za posledních 30 let. Analytik JATO Felipe Muňoz o současné situaci říká: „Když uvážíte nedostatek čipů a různé lokální lockdowny, ke kterým docházelo v průběhu roku, je zde zjevně skupina zákazníků, kteří by chtěli svůj vozový park obnovit, ale nedostalo se na ně.“ Muňoz předpokládá, že tento problém může být vyřešen dvěma způsoby: Buď můžeme v roce 2022 sledovat výrazný nárůst registrací nových vozidel - to v případě, že dodavatelské problémy zmizí, nebo se v opačném případě změní chování spotřebitelů, kteří si začnou zvykat, že svá vozidla vlastní delší dobu. To by samozřejmě na evropský automobilový průmysl mělo další negativní dopad.

Následující infografika společnosti JATO ukazuje další změnu v chování spotřebitelů - raketově rostoucí inklinaci k elektrovozům. Zatímco za prosinec 2019 si lidé pořizovali vozidla se spalovacím motorem v 94 % případů a elektromobily tvořily jen 4 % poptávky, o dva roky později je to již jen 71 % spalovacích a k tomu 26 % elektrických vozidel. Zbytek do sta procent tvoří další alternativní pohony. O elektromobily je dokonce o 41 % větší zájem než o dieselový pohon, dříve populární nejen u pracovních, ale i u osobních vozů.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

COVID

Více aktuálních informací týkajících se COVID-19 naleznete na oficiálních stránkách MZ ČR. Přehled hlavních dezinformací o COVID-19 naleznete na oficiálních stránkách MV ČR. Pro aktuální informace o COVID-19 můžete také volat na Informační linku ke koronaviru 1221. Ta je vhodná zejména pro seniory a osoby se sluchovým postižením.

Další informace o COVID-19 poskytuje například Přehled mýtů o COVID-19 zpracovaný týmem Iniciativy 21, nebo přehled Covid z druhé strany zpacovaný studentskou iniciativou Změna Matrixu, nebo výstupy Sdružení mikrobiologů, imunologů a statistiků.

autor: Marek Korejs

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat
Radek Rozvoral byl položen dotaz

Ke zvýšení porodnosti

Zajímalo by mě, zda také jako strana nějak řešíte to, jak usnadnit rodičům, kteří se starají o malé děti to, aby mohli pracovat a zároveň se starat o děti, které se o sebe ještě sami postarat nedokážou? Tím myslím, když vám skončí rodičovská, protože i to je podle mě dost problém, který je ale polit...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zelené bezmozky. Pravda jim nemůže stát v cestě dobrému příběhu, rozebírá Vyoral

17:16 Zelené bezmozky. Pravda jim nemůže stát v cestě dobrému příběhu, rozebírá Vyoral

PÁTEČNÍ ZÚČTOVÁNÍ TOMÁŠE VYORALA – „Estonsko a další dělají za USA černou práci,“ míní komentátor To…