Co je to za loď, kde je majitel? Fuč. Námořníci zůstali v pasti

20.03.2024 17:20 | Monitoring

Robinson Crusoe jako hlavní postava dneška. Máme jich po planetě tisíce. Neuvízli na opuštěném a neobjeveném ostrově, ale sedí v přístavech ve svých lodích a z hlediska legislativy a námořního práva nesmějí loď opustit. Jejich majitelé se nehlásí. Nepobírají plat, na lodích mají hlad, chybí jim často i pitná voda. Nedávno se jeden pokusil o sebevraždu. Vinu na tom nesou globalizace, covid a sankce.

Co je to za loď, kde je majitel? Fuč. Námořníci zůstali v pasti
Foto: Repro Youtube
Popisek: Tanker na přepravu LNG

18. prosince si jedenáct indonéských námořníků nákladní lodě Grand Sunny plující pod vlajkou Sierry Leone uvědomilo, že majitel plavidla již není k zastižení, a zůstali uvězněni v čínském přístavu Nansha města Guangzhou. Hned po zjištění se pokusili co nejrychleji na loď dopravit potraviny a vodu, protože tušili, že na lodi zůstanou uvěznění velmi dlouhou dobu. Je to nepochopitelné? Proč prostě nezabalí kufr a nejedou domů? To nedovoluje námořní právo. Námořník nesmí opustit loď a ponechat ji svému osudu. Majitelem lodi je jistá firma Thousand Star International Ltd., která je i přes honosné jméno natolik nevýznamná a malá, že se nedaří ji najít. A tak jsou indonéští námořníci na lodi doposud.

Ve francouzském přístavu Lorient uvízli od 7. prosince tři gruzínští námořníci na svém ledoborci pod vlajkou Tanzanie, píše zpravodajský server Politico. „Posádka je v nebezpečí, protože loď je stará, motor nefunguje správně,“ napsala k tomu Mezinárodní federace pracovníků v dopravě (ITF), která se pokouší novodobé Robinsony Crusoe zachraňovat ze spletité džungle vlastnických práv.

V brazilském kotvišti Macapá uvízlo 1. prosince 23 ruských námořníků na své lodi pro přepravu hromadného nákladu pod vlajkou ostrovů Svatého Kryštofa a Nevis. Na lodi jsou v brazilském přístavu doposud. Nemohou odplout, nemohou loď opustit. Námořní právo mluví jasně – námořník může loď opustit pouze v případě krize. A mezi případ krize patří prakticky jediné, a to potopení lodi, a tedy záchrana holého života. Kdyby námořníci loď opustili, mohli by být uvěznění za ohrožení bezpečnosti.

Doklad o pohnutosti doby vydává i italský přístav Messina, kde před třemi roky uvízli na lodi tři Ukrajinci a jeden Rus. A to na nákladní lodi Bella plující pod vlajkou Kamerunu. Tři roky se nemohou hnout z lodi, která se jim stala opuštěným ostrovem uprostřed civilizace.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: Marian Kučera

GD

Když se tak navážíte do Knotka, zkusil jste sám něco udělat, abyste změnil green deal? Podle mě se tak či tak musí ozvat většina, aby byla šance něco změnit, i když se obávám, že EK stejně nic měnit nehodlá a je zatvrzelá ve svém ekošílenství a vůbec žije zřejmě v jiném vesmíru. Co vy na to?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:
Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Profesor Keller: Konec globalizace. Leyenová pod diktátem zbrojařů, energetiků a farmaceutů

20:51 Profesor Keller: Konec globalizace. Leyenová pod diktátem zbrojařů, energetiků a farmaceutů

NEKOREKTNĚ S KELLEREM Co zbylo z globalizace? Na to se ptá a hned si i odpovídá v dalším komentáři s…