Co je to za loď, kde je majitel? Fuč. Námořníci zůstali v pasti

20.03.2024 17:20 | Monitoring

Robinson Crusoe jako hlavní postava dneška. Máme jich po planetě tisíce. Neuvízli na opuštěném a neobjeveném ostrově, ale sedí v přístavech ve svých lodích a z hlediska legislativy a námořního práva nesmějí loď opustit. Jejich majitelé se nehlásí. Nepobírají plat, na lodích mají hlad, chybí jim často i pitná voda. Nedávno se jeden pokusil o sebevraždu. Vinu na tom nesou globalizace, covid a sankce.

Co je to za loď, kde je majitel? Fuč. Námořníci zůstali v pasti
Foto: Repro Youtube
Popisek: Tanker na přepravu LNG

18. prosince si jedenáct indonéských námořníků nákladní lodě Grand Sunny plující pod vlajkou Sierry Leone uvědomilo, že majitel plavidla již není k zastižení, a zůstali uvězněni v čínském přístavu Nansha města Guangzhou. Hned po zjištění se pokusili co nejrychleji na loď dopravit potraviny a vodu, protože tušili, že na lodi zůstanou uvěznění velmi dlouhou dobu. Je to nepochopitelné? Proč prostě nezabalí kufr a nejedou domů? To nedovoluje námořní právo. Námořník nesmí opustit loď a ponechat ji svému osudu. Majitelem lodi je jistá firma Thousand Star International Ltd., která je i přes honosné jméno natolik nevýznamná a malá, že se nedaří ji najít. A tak jsou indonéští námořníci na lodi doposud.

Ve francouzském přístavu Lorient uvízli od 7. prosince tři gruzínští námořníci na svém ledoborci pod vlajkou Tanzanie, píše zpravodajský server Politico. „Posádka je v nebezpečí, protože loď je stará, motor nefunguje správně,“ napsala k tomu Mezinárodní federace pracovníků v dopravě (ITF), která se pokouší novodobé Robinsony Crusoe zachraňovat ze spletité džungle vlastnických práv.

V brazilském kotvišti Macapá uvízlo 1. prosince 23 ruských námořníků na své lodi pro přepravu hromadného nákladu pod vlajkou ostrovů Svatého Kryštofa a Nevis. Na lodi jsou v brazilském přístavu doposud. Nemohou odplout, nemohou loď opustit. Námořní právo mluví jasně – námořník může loď opustit pouze v případě krize. A mezi případ krize patří prakticky jediné, a to potopení lodi, a tedy záchrana holého života. Kdyby námořníci loď opustili, mohli by být uvěznění za ohrožení bezpečnosti.

Doklad o pohnutosti doby vydává i italský přístav Messina, kde před třemi roky uvízli na lodi tři Ukrajinci a jeden Rus. A to na nákladní lodi Bella plující pod vlajkou Kamerunu. Tři roky se nemohou hnout z lodi, která se jim stala opuštěným ostrovem uprostřed civilizace.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Marian Kučera

Ing. Libor Turek, Ph.D. byl položen dotaz

K vaší odpovědi na téma bitcoiny

Dobrý den, četl jsem zde vaši odpověď, kde odkazujete na vyjádření nějakého soudního znalce. Mohu se zeptat, jak na vás osobně celá kauza a její vysvětlení Blažkem působí? Na mě teda dost nedůvěryhodně, i proto, že se ukazuje, že Blažek i ve svém vysvětlení mlží - třeba o přítomnosti notáře. Navíc j...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Hoří tankery u Íránu. Na místě kudy proudí ropa do celého světa

9:45 Hoří tankery u Íránu. Na místě kudy proudí ropa do celého světa

Izrael svůj úder na Írán zdůvodnil obavami z případných jaderných zbraní. Jenže Írán má i jiné zbran…