Inkluze mentálně postižených dětí? Z toho aby se učitelé zbláznili. Dětem to uškodí a pomůže jen neziskovkám. Marta Semelová udeřila. Paní ministryně Valachová, raději nečtěte

01.03.2016 16:56 | Zprávy

ROZHOVOR Poslankyně KSČM Marta Semelová, která je členkou výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu a původní profesí učitelkou, říká, že propagátoři bezbřehé inkluze se zaštiťují údajným zájmem dítěte, ale často je to zástěrka k prosazení zájmů různých lobbistických skupin. „Myslím si, že bychom neměli připouštět, aby nám diktovaly všelijaké neziskové organizace či Brusel. V naší zemi je vybudovaný kvalitní fungující systém speciálního školství, opřený o odbornost, zkušenosti a léta praxe, který pomáhá dětem a mládeži vzdělávat se podle jejich potřeb a možností, a integrovat se tak do společnosti,“ řekla například.

Inkluze mentálně postižených dětí? Z toho aby se učitelé zbláznili. Dětem to uškodí a pomůže jen neziskovkám. Marta Semelová udeřila. Paní ministryně Valachová, raději nečtěte
Foto: Hans Štembera
Popisek: Marta Semelová

Pokud jde o takzvanou inkluzi, zaznívají kritické hlasy, že poškodí úplně všechny: běžné žáky, žáky s lehkým mentálním postižením i učitele. Méně inteligentní žáci nebudou stíhat výuku, budou zdržovat ty normální a učitelé nebudou zvládat se věnovat těm méně inteligentním... Co o tom soudíte?

Souhlasím s těmito názory. Abych to upřesnila – já neodmítám integraci zdravotně postižených dětí jako takovou. Také na mnoha školách už dávno úspěšně probíhá. Ale ne inkluzi za každou cenu. Musejí pro to být podmínky, a to jak na straně školy, tak na straně daného žáka. V opačném případě to přinese více škody než užitku a poškodí to skutečně všechny. Záleží pochopitelně také na druhu a stupni postižení. Něco jiného je tělesné zdravotní postižení, něco jiného pak postižení mentální či kombinované.

Propagátoři bezbřehé inkluze se zaštiťují údajným zájmem dítěte. Ale často je to zástěrka k prosazení úplně jiných zájmů různých lobbistických skupin, kterým jde o něco zcela jiného. Myslím se, že bychom neměli připouštět, aby nám diktovaly všelijaké neziskové organizace či Brusel. V naší zemi je vybudovaný kvalitní fungující systém speciálního školství, opřený o odbornost, zkušenosti a léta praxe, který pomáhá dětem a mládeži vzdělávat se podle jejich potřeb a možností, a integrovat se tak do společnosti. Záviděly nám ho ostatní země, které se od nás učily. Destabilizovat či rušit tento systém by bylo velkou chybou.

Pokud bude ve třídě skupinka žáků s lehkým mentálním postižením a asistenty, nebude rušit ostatní žáky z koncentrace?

Zkušenosti jsou různé, některé školy hodnotí přítomnost asistenta pozitivně, jiné naopak. Jsou třídy, kde je práce asistenta velkým přínosem, jsou jiné, kde jsou problémy. Vliv má spousta věcí, složení kolektivu a klima ve třídě, přístup asistenta, způsob, jakým je učitel zvyklý se žáky pracovat, ale i to, jak si prostě vzájemně padnou do oka. Je ovšem pravda, že se zvyšuje počet žáků s poruchou koncentrace a cokoliv rušivého rozptyluje jejich pozornost. Ale nejde jen o tyto žáky. I ostatní to může rušit, nemohou se patřičně soustředit, no a to se pak odráží na jejich výsledcích i chování. Pokud jde o asistenty, jsou tu ale další problémy.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Na nákupech v Rakousku. Podívejte, co tam dávali do košíků Češi

18:25 Na nákupech v Rakousku. Podívejte, co tam dávali do košíků Češi

200 gramů vanilkových rohlíčků za 8,99 euro, v přepočtu zhruba za 220 korun, vejce jeden kus v přepo…