Hostem pořadu bude místopředseda ODS Jiří Pospíšil, který jako ministr spravedlnosti tento zákoník prosadil. „Jsem přesvědčen o tom, že s odstupem několika let budeme tento krok považovat za nejdůležitější a nejpřínosnější reformu Nečasovy vlády,“ prohlašuje sebevědomě.
S tím ovšem nesouhlasí Miloš Borovička ze spotřebitelské poradny dTest. Po své dlouholeté zkušenosti s řešením spotřebitelských problémů prohlašuje, že celková koncepce zákoníku je špatná. „Nový zákoník je tak trochu mimo současnou společenskou realitu, protože předpokládá, že lidé jsou na sebe hodní a slušní,“ obává se. První, kdo toho bude zneužívat, budou podle něj „šmejdi“ neboli nepoctiví prodejci.
V pořadu vystoupí i Lenka Šornová z Prahy, která má jako spotřebitelka opakované negativní zkušenosti s reklamacemi. „Buď mi to neuznají, nebo se musím dohadovat, takže radši nereklamuji,“ tvrdí.
Ještě radikálněji na spotřebitelské právo pohlíží Petr Fürstl z Boru u Tachova, který se kvůli reklamacím dokonce soudí. „Mám pocit, že tady se vše vytváří jen pro bohaté vrstvy, takže zase budou bohatnout jen advokáti,“ zavrhuje nový zákoník.
Z Tachova přijede i Libor Krasanovský, majitel obchodu s elektronikou. Dříve provozoval kamennou prodejnu, nyní již působí pouze na internetu, a vadí mu, že se na věc kouká příliš jednostranně. „Vím, co dokáže český zákazník,“ prohlašuje. Nový zákoník podle něj nastaví jasnější pravidla, což ocení obě strany.
Odborný výklad by k novému zákoníku měl poskytnout Filip Melzer, jeden ze spoluautorů předpisu. Podle něj zákoník představuje standardní úpravu soukromého práva, postavenou na jasných základech, což se o současném předpisu, který pochází ještě ze šedesátých let a byl mnohokrát překopáván, říci nedá. „Je postaven na jasných ideových základech, kterými jsou svoboda jednotlivce, například v podobě smluvní volnosti, ochrana právní jistoty a dobré víry a ochrana slabšího,“ vysvětluje právník.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: jav