Na setkání s vrcholným představitelem kraje dorazila jen asi dvacítka občanů. Možná i z důvodu velmi malé informovanosti, protože plakátky jsme viděli pouze v těsném okolí místního kina, kde se akce konala. A informace i diskuse byly opravdu výbušné.
Ach, ta doprava
Hejtman nejdříve konstatoval neúnosný stav veřejné dopravy – „… kraj do ní dává čím dál více peněz a ubývají lidé“. Plzeňský kraj dává podle něj do autobusů a do vlaků miliardu a na jízdném se dostává zpět jen 17 procent.
„Na trati Horažďovice–Plzeň se podařilo od prosince tohoto roku nasadit nové, nejmodernější vlakové soupravy v kraji,“ pochvaloval si hejtman Bernard. „Není to jednoduché. Moje první informace, když jsem dosedl do hejtmanského křesla, byla, že vlaky nebudou, protože kraj použil koncept přímého zadání. Všichni bývalí hejtmani kývli, že se musí udělat nový tendr, ale pro tuto trať by to znamenalo, že by tu žádné nové vlaky už nikdy nejezdily,“ otřel se o bývalé sociálnědemokratické hejtmany – současnou senátorku Miladu Emmerovou a exministra a nyní poslance Milana Chovance. „Nesmířil jsem se s tím a s Ministerstvem dopravy jsme se začali o tom bavit s tím, že to není možné, protože stejný postup se užíval v Maďarsku a v Polsku, a proč zrovna v ČR toto není možné. Po půlročním boji jsme to úspěšně vybojovali,“ pochválil se hejtman. „Důvod byl ten, že nám z Ministerstva dopravy tvrdili, že evropské peníze na tento systém přímého zadání nelze použít. My jsme jim sebrali asi deset příkladů ze Slovenska, Maďarska a Polska, kdy na stejném principu zadání čerpali evropské dotace. A to byl můj první střed s politikou. Když jste ve firmě a někdo vám řekne, že přijdete o miliardu, tak to ve firmě opravdu uděláte zle a tady mne zarazilo, že to ostatní hejtmani akceptovali, že přišel někdo z ministerstva, a to nebyl ani ministr, ale nějaký čaroděj třetí kategorie, který tuto tezi vymyslel,“ informoval hejtman. „Ty jsi to vybojoval pro ostatní kraje,“ lichotila mu radní pro zdravotnictví, bývalá bankovní úřednice ze Sušice Milena Stárková (ČSSD). „Vybojoval to proto, že šéfoval velké firmě ve Škodovce a dopravou se zabýval již dříve,“ zdůraznila pro přítomné Stárková.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Václav Fiala